2006-10-16, 12:42
Medlem
huaihuhouuous avatar
Hejsan, min första tråd och inlägg här på FB

Jag har tänkt på "hur man censurerar" har googlat runt lite och upptäckt att google is my enemy. Detta gäller då media överhuvudtaget och hur 'dem' censuerar bilder/film/tv etc.
Citera
2006-10-16, 13:07
Medlem
Azoracs avatar
Jag förstår inte riktigt frågan?

Censur = du ändrar eller tar bort något som du inte vill skall synas.
Citera
2006-10-16, 17:43
Medlem
Statlig censur = Staten avgör vad du ska se och läsa.
Citera
2006-10-17, 13:50
Medlem
huaihuhouuous avatar
Jo yra bort mig lite, jo jag antar att inte inte finns nått så där direkt svar på "hur man censurerar", men man kan säga så att det är staten som klipper bort delar? ur tex tv programm? eller är jag ute och seglar
Citera
2006-10-17, 13:55
Medlem
Azoracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huaihuhouuou
Jo yra bort mig lite, jo jag antar att inte inte finns nått så där direkt svar på "hur man censurerar", men man kan säga så att det är staten som klipper bort delar? ur tex tv programm? eller är jag ute och seglar

Ja, fast ordet censur har igentligen inget med staten att göra, även om det ofta förknippas med denna.
Citera
2006-10-17, 15:37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azorac
Ja, fast ordet censur har igentligen inget med staten att göra, även om det ofta förknippas med denna.

Ifråga om film finns ju ännu formellt en statlig censur, dock ifrågasatt av censorerna själva.
Citera
2006-10-17, 17:22
Medlem
Rans avatar
Citat:
Man använder ett videoredigeringsprogram i en dator. I detta program så kan man sedan enkelt dra ut svarta rutor eller pixlar delar av filmen.
Direktsändning är däremot en annan sak. Men det är sällan verkligen direktsändning, utan några sekunder efter, så man fort kan växla till en annan kamera om nått händer.
Citera
2006-10-17, 22:30
Medlem
huaihuhouuous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Man använder ett videoredigeringsprogram i en dator. I detta program så kan man sedan enkelt dra ut svarta rutor eller pixlar delar av filmen.
Direktsändning är däremot en annan sak. Men det är sällan verkligen direktsändning, utan några sekunder efter, så man fort kan växla till en annan kamera om nått händer.

Det borde vara svaret jag söker,underbart Satt och filosoferade om att man har ju sett "filmer" på tv där och dem har tex direkt sändning i filmen alltså (om ni fattar) så helt plösligt kör dem en "tillfälligt avbrott" är det något som kanalerna använder? eller är det bara en såndär "film" grej?
Citera
2006-10-21, 15:53
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Det borde vara svaret jag söker,underbart Satt och filosoferade om att man har ju sett "filmer" på tv där och dem har tex direkt sändning i filmen alltså (om ni fattar) så helt plösligt kör dem en "tillfälligt avbrott" är det något som kanalerna använder? eller är det bara en såndär "film" grej?

Kanske, men att köra igång orkestern på högsta volym när någon kritiserar presidenten på Oscarsgalan är väl en given favorit. (Tänker på Michael Moore).
Citera
2006-10-22, 13:30
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phade
Statlig censur = Staten avgör vad du ska se och läsa.

Vad är staten?

Är det Expressen och andra mediatidningar, som en del av flödet, av vad vi får läsa?

Eller är staten något som folket har del i och kan styra över?

Är mediatidningar en del av staten som tar direktiv från de styrande, om vad som ska skrivas och trummas in i folks medvetande?

Finns det andra alternativ för folk att få sanningen skriven i klartext?
Och hur gör staten för att motverka detta för att behålla monopolet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in