• 1
  • 2
2006-10-16, 00:43
Medlem
kolsvarts avatar
för några hundra år sedan var man säker på att vårt jordklott var platt och om man seglade för långt ut på kanten så hamnade man hos vidundren och då var det kört, man har ju även trot att jorden var universums medelpunkt, men detta har bevisats vara helt fel och gemene man har fått lär om från att nu är jorden platt till att nu är den rund (jag talar om de som levde under denna tid) nu till frågan:

vad kommer nästa världsomvändande upptäckt vara som ställer allt vi vetat på högkant, något så stort att man måste tänka om från ruta ett?

kan det vara religoner som någon kommer på är rent bullshit, gud har aldrig funnits eller kommer det kanske vara att vi faktiskt är universums medelpunkt?

ja ni hajar, skulle vara intresant att höra vid ni tänker om det här.

/kolsvart
Citera
2006-10-16, 01:10
Medlem
Akunins avatar
Utomjordingar kontaktar oss? Vi kommer på att universum bara ett membran(kolla kvantumsträng-teorin) och inser att vi inte är så himla speciella?
Knark ger starka ben?!

Vem vet :P
Citera
2006-10-16, 10:34
Bannlyst
Jäklar vilken knepig fråga, men högst trevlig!
Det är i mitt tycke ganska svårt att sitta och säga att något som är så självklart idag, är helt fel.
Tänk er dom människor som var hur säkra som helst på att jorden är platt, tror ni att dom skulle kunna sitta i ett forum och skämta om att jorden är rund?
Men jag skulle tippa på att det har med rymden att göra iallafall, planet vi kan bo på, liv på andra planeter osv.
Citera
2006-10-16, 16:29
Medlem
wellermans avatar
Jag hoppas på att det är att vi hittar tecken på intelligent liv där ute. Historiskt sett har vi just upptäckt radiotekniken skulle man kunna säga. SETI har letat efter signaler, men enbart signaler som är med flit skickade för att andra ska kunna hitta dem (läst någonstans på deras hemsida). Jag tror personligen att vi letar efter fel saker och att deras kommunikation kan se radikalt annorlunda ut. Förhoppningen är att vi får ett genombrott i kommunikationstekniken och helt plötsligt badar i ett hav av information från massvis med civilisationer.

Om det nu bara kunde ske under min livstid.
Citera
2006-10-16, 19:31
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Om det nu bara kunde ske under min livstid.

om de denna "stora upptäckt" kunde komma under min livtid över huvud taget =(

jaja...själv tror jag som mina få föregångare att de kommer att ha att göra med rymden, kanske jordens inre?, något fysisktgeni kommer på en stor upptäckt?
Citera
2006-10-16, 20:42
Medlem
Claudius av Alexandria sa redan i antiken att jorden var runt.
Citera
2006-10-16, 20:48
Medlem
Vi kanske upptäcker att vårt universum är ett organ i nån jätte organism
Citera
2006-10-16, 20:56
Medlem
tjaboooos avatar
fan va den där jätteorganismen måste va sjuk då
Citera
2006-10-16, 22:36
Medlem
Nazipolizeis avatar
jag kör nog på att vi kommer inse när vi skapat tillräckligt advancerade datorer att vi också är skapade "datorer" om man nu vill kalla oss det, av någon/något som antingen har oss som spel eller expriment

Edit: ta och läs detta inlägget fort! för det kommer antagligen bli raderat då dessa "övermänniskor" inte kommer vilja att vi skall upptäcka dem då det förstör stora delar av deras expriment om hur man kan forma och använda individuellt "fria" datorer.
Citera
2006-10-16, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolsvart
man har ju även trot att jorden var universums medelpunkt,

hur kan man veta att jorden inte är universums mittpunkt när man inte ens vet hur stor universum är.

om universum är oändligt så är mittpunkten överallt.

Citat:
kan det vara religoner som någon kommer på är rent bullshit, gud har aldrig funnits

det har folk redan "kommit på".

Citat:
eller kommer det kanske vara att vi faktiskt är universums medelpunkt?

du är universums medelpunkt. känner du inte det. ser du inte att du är den enda här och allt är utanför dig, allt kretsar kring dig.

jorden tror att den är medelpunkten för att månen kretsar kring den, men jorden kretsar kring solen. solen tror att den är medelpunkten för alla planeter går runt den, men den går runt galaxens mittpunkt.

planet är något som kretsar kring något annat.
allt i universum är planeter.
stjärna är något som andra kretsar kring.
allt i universum är stjärnor.

Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Vi kanske upptäcker att vårt universum är ett organ i nån jätte organism

det är det, men det har folk redan vetat för länge sen. paulus sa att vi är delar av kristi kropp (universum). universum är en levande varelse. varje atom är ett universum. ett solsystem är en atom, en galax är en cell.

Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
fan va den där jätteorganismen måste va sjuk då

om en frukt är rutten så är hela trädet ruttet. paulus sa: om en del av kroppen är sjuk så är hela kroppen sjuk.

du vet att om du får ett sår i din kropp så läks den. varför är det så? därför att det finns små varelser i din kropp som lagar den.

likadant är vi små varelser i en stor varelsens kropp som omedvetet lagar den genom att följa våra instinkter och göra våra alldagliga saker på jorden.

universum tar slut där vår fantasi tar slut. i oändligheten.
Citera
2006-11-01, 16:04
Medlem
Wurlitzers avatar
Respirator till tråden

Vet inte var jag ska börja... Tyckte att tråden var lekfull för hjärnan ända ner till ovanstående inlägg av Que7zal.
Var börjar man nysta?
Jag plockar ett av Que7zal många stumma hjärnförslöande inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Que7zal
paulus sa att vi är delar av kristi kropp (universum). universum är en levande varelse. varje atom är ett universum. ett solsystem är en atom, en galax är en cell.
Kristi kropp? Shit, verkligen ett tungt vetenskapligt argument . Ahh.. Universum var det visst. Jaså, universum är en levande varelse? När slogs det fast?
Vetenskapen till skillnad från bibelmissbrukares kvärulerande är i ständig utveckling. Det tackar vi gud för.
Onödigt angrepp på Que7zal kan tyckas, och ja, kanske det, men det är beklämmande att se en så pass intressant tråd självdö för så tunna argument.
Jag väljer att ignorera det ovanstående inlägget.

Misstänker att nästa världsomvändande upptäckt blir att vi plötsligt inser att det är vi som är världen och att världen ser ut som den gör för att vi inte har förstått vidden av det tidigare. Internetliknande kommunikation gör beslutsfattandet omedelbart och människan högre stående, globalt.

That chewinggum you like is coming back in style.
Citera
2006-11-01, 16:06
Medlem
Emp-snubbes avatar
.........

Vi kanske inser att vi faktiskt måste göra något ut våra utsläpp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in