Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-17, 23:20
  #13
Medlem
Onkel Gagels avatar
Om vi skall tala om det som tråden handlade om från början så vill jag säga att FX-vapnena är helt suveräna. Har jobbat på FX Airguns en kortare tid och sett vad dessa luftgevär kan prestera, det enda man kan klaga på är en rätt rejäl spridning vid sidvind men det kan man nog inte belasta geväret för, det är nog projektilens fel då en 5,5mm luftgevärskula inte väger speciellt mycket. Jag vill minnas att rundnosiga kulor gav bäst precision, vid inskjutning låg gevärets egenprecision runt en femtioöring på 50 meter. Det duger.
Citera
2006-10-18, 10:18
  #14
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Gagel
Om vi skall tala om det som tråden handlade om från början så vill jag säga att FX-vapnena är helt suveräna. Har jobbat på FX Airguns en kortare tid och sett vad dessa luftgevär kan prestera, det enda man kan klaga på är en rätt rejäl spridning vid sidvind men det kan man nog inte belasta geväret för, det är nog projektilens fel då en 5,5mm luftgevärskula inte väger speciellt mycket. Jag vill minnas att rundnosiga kulor gav bäst precision, vid inskjutning låg gevärets egenprecision runt en femtioöring på 50 meter. Det duger.


Ja, det verkar som något man egentligen skulle offra en plats på. Frågan till dig som arbetat där är, finns det någon anledning att köpa den svindyra Fx-pumpen eller är det standardiserad koppling till lufttuben?
Citera
2006-10-18, 11:47
  #15
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Inte ta till sig jägarandan!!!? Vad är det för skitsnack du kommer med nu då? Svenska jägarkåren håller hög klass och det borde du märkt dom du nu har sådan bred erfarenhet av internationell jakt!

Och angående vapengarderobens begränsningar, så KAN DU INTE FÅ LICENS PÅ MER ÄN 6 jaktVAPEN HUR DU ÄN BÖNAR OCH BER OCH ÖVERKLAGAR!!!! Fatta det!

Jag tycker inte begränsningen är bra, men nu har vi den och vi kan bara hoppas att kristdemokraterna får igenom sitt förslag på att skippa den.
Det är väl ändå vettigt att begränsa mängden vapen i samhället? 6 vapen räcker långt, svårt att förstå att nån kan behöva fler. T o m 3 borde räcka: En hagelbock, en klass 1-studsare och en finkalibrig. Eller bara en kombi? Inte alla jagar både med hagel och kula för den delen heller.
Citera
2006-10-18, 11:54
  #16
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är väl ändå vettigt att begränsa mängden vapen i samhället? 6 vapen räcker långt, svårt att förstå att nån kan behöva fler. T o m 3 borde räcka: En hagelbock, en klass 1-studsare och en finkalibrig. Eller bara en kombi? Inte alla jagar både med hagel och kula för den delen heller.


Blir jag farligare om jag har 6 vapen istället för 3? Och varför begränsa mängden jaktvapen? Du rånar inte en värdetransport med älgstudsare. Argumentet att begränsa mängden jaktvapen är tämligen värdelös då det väller in pistoler och automatvapen illegalt i sverige.

Anledningen till att begränsningen finns är att RPS valde den enkla vägen för att visa att man gjort nått för vapenmängden i sverige. Att försöka stoppa illegala vapen kan ju både vara farligt och jättejobbigt!


Borde vi inte begränsa mängden bilar när vi ändå är igång? Man klarar ju sig faktiskt med en per familj. Och varför inte begränsa mängden alkohol du får köpa? En liter sprit eller 3 liter öl i månaden per hushåll...

Förstår du vad jag försöker säga? =)
Citera
2006-10-18, 19:08
  #17
Medlem
Fogelbergs avatar
Gällande ämnet FX luftgevären så hade jag inte tackat nej till ett sådant. Har en satans massa råttor springandes här inne i stan. Hade kunnat tänka mig sitta bakom siktet och skjuta några.


Kan vi återgå och hålla oss till trådens ämne... starta en ny tråd om storlek på vapengarderob istället.
Citera
2006-10-18, 19:24
  #18
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg

Kan vi återgå och hålla oss till trådens ämne... starta en ny tråd om storlek på vapengarderob istället.


gör så /Mod
Citera
2006-10-19, 10:31
  #19
Medlem
Gyldenes avatar
Kikade på FXAirguns hemsida och läste att de lämnar en garanti gällande egenprecisionen, 8 skott inom 1 50-öring på 50 meter!

Hade jag haft 5-6000 kr liggandes och skräpa hade jag slagit till direkt! Hade jag haft lite till hade jag pröjsat 11 000 kr för deras värstingmodell, halvautomat.

Ja jisses, den tekniken. Det går bara framåt...
Citera
2006-10-19, 14:37
  #20
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Inte ta till sig jägarandan!!!? Vad är det för skitsnack du kommer med nu då? Svenska jägarkåren håller hög klass och det borde du märkt dom du nu har sådan bred erfarenhet av internationell jakt!
Tror knappt något land har så mycket jägare som Sverige. Med tanke på det extremt höga andelen jägare, borde vi f-n mig inte haft dessa tramsiga påfund som begränsat vapenskåp, blyförbud, morkuller osv osv.
Låta sig toppridas av byråkrater! skämsigt.

Ursprungsfrågan var ju om ett luftgevär (!) minskar antalet vapen frågeställaren fick skaffa! Helt otroligt att man har licens på ett ynka luftgevär! Förresten kom det fram något svar ang. om han fick begränsning eller ej?
Citera
2009-07-11, 01:56
  #21
Medlem
Bazzs avatar
Väcker denna tråd till liv på nytt. Någon måste veta mer om FX och om hur man tunar dessa.

Jag har kikat runt nu på FX och jag har lite frågor gällande de modeller jag är intresserad av. Jag det står mellan dessa fyra FX Typhoon T12, FX Whisper, FX Cyclone samt FX Cutlas. Efter inköp skall dessa tunas till FAC-utförande. Fullfräs med andra ord.

Det jag har sett är att det finns trimkit till T12. Är det någon som har använt sig av ett trimkit till sin T12:a, fungerade det bra? Fungerar trimkitet till en Whisper? Var det svårt att plocka isär denna bössa? etc.

Sedan har jag förstått att det handlar om en dysa som skall tas bort i Cyclonen samt cutlasen, och att det handlar om att vända på hastighetsreglaget för att uppnå FAC-utförandet. Är det en lätt procedur? Är det något mer man behöver tänka på för att få en bra prestanda? Finns det bra instruktioner i form av bilder eller annat material för att se hur själva ingreppet ser ut?

Är det någon som har erfarenheter eller annat att tillföra. Gör gärna detta. Jag vill köpa mig ett FX!
__________________
Senast redigerad av Bazz 2009-07-11 kl. 02:37.
Citera
2016-08-08, 14:51
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexus666
Har hört en hel del positivt om FX bössorna, ngn här som testat?
Räknas ett "licensbelagt" luftgevär in i vapengarderoben? (vid jaktlicens).
Verkar perfekt för informell plinking samt mängdövning..

Mvh

Nexus

Ett rejält trådlyft!
Jag vet att det är en väldigt gammal tråd, men svaret kom ju aldrig riktigt fram.
Om du har skyddsjaktslicens på luftgevär räknas det INTE med i vapengarderoben.
Har du däremot vanlig jaktlicens på ett luftvapen räknas det in som vilket annat jaktvapen som helst.
Men jag tror det är VÄLDIGT svårt, om ens möjligt(?) att få jaktlicens på ett luftgevär.

Men hade jag köpt ett sådant här luftgevär hade jag i varje fall kastat in en ansökan om jakt
http://quackenbushairguns.com/
Citera
2016-08-09, 18:51
  #23
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Tror knappt något land har så mycket jägare som Sverige. Med tanke på det extremt höga andelen jägare, borde vi f-n mig inte haft dessa tramsiga påfund som begränsat vapenskåp, blyförbud, morkuller osv osv.
Låta sig toppridas av byråkrater! skämsigt.

Ursprungsfrågan var ju om ett luftgevär (!) minskar antalet vapen frågeställaren fick skaffa! Helt otroligt att man har licens på ett ynka luftgevär! Förresten kom det fram något svar ang. om han fick begränsning eller ej?

Köp ett licensfritt, ställ in i skåpet, ta ut det & byt ventilpinne - använd - byt ventilpinne igen - ställ tillbaka i skåpet. Eller förvara det på nån annan plats än i skåpet, kommer dom för att titta i skåpet kan dom vilja titta på "extravapnet".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback