Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-28, 14:45
  #37
Medlem
Snarkning är en sannolik förklaring till svullen uvula. Att ta bort snarkningen vore en bra åtgärd.
Citera
2011-07-24, 19:08
  #38
Medlem
Vaknade med skiten för ca 40 timmar sen. Hade Krökat ner mig ordentligt och spydde innan jag till slut däckade. Dock så har inte svullnaden gått ner än. Ätit lite glass, druckit hur mkt vatten som helst, tagit resorb och vitaminC. Fortfarande lika stor och obehaglig och eftersom jag ska jobba imorgon vid 7 på morgonen så undrar jag om det är några fler som har använt sig av några läkemedel för att få ner svullnaden? Kan ju inte ens käka med den här och börjar bli riktigt hungrig!
Citera
2011-07-24, 23:43
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzeltux
Vaknade med skiten för ca 40 timmar sen. Hade Krökat ner mig ordentligt och spydde innan jag till slut däckade. Dock så har inte svullnaden gått ner än. Ätit lite glass, druckit hur mkt vatten som helst, tagit resorb och vitaminC. Fortfarande lika stor och obehaglig och eftersom jag ska jobba imorgon vid 7 på morgonen så undrar jag om det är några fler som har använt sig av några läkemedel för att få ner svullnaden? Kan ju inte ens käka med den här och börjar bli riktigt hungrig!

Konstigt att detta tillstånd alltid kommer i samband med en fylla, iallafall har det alltid gjort det för mig. Man kanske har en tendens att snarka mera och andas sämre under natten när man är berusad.
Men iaf, jag vet inte riktigt vad för läkemedel man skulle kunna tänkas använda för att få ner svullnaden i just där. Inget jag kommer på sådär på rak arm så jag tror det enda man kan göra är att vänta ut det.

Du får tvinga i dig mat helt enkelt, flytande föda är lättast. Svårare än så är det inte.
Citera
2011-08-24, 01:09
  #40
Medlem
LatjolaibaNs avatar
har nu haft samma som du i tre veckor kanske dags att kolla upp skitet nu
Citera
2011-08-24, 03:48
  #41
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Vet inte vad den heter, men ni vet pluppen som sitter i mitten av svalget.
Det händer mig ett par gånger per år att jag vaknar upp och den ligger
på tungan. Riktigt obehagligt, det gör inte ont och så men det ser inte fint ut.

Ibland snarkar jag fruktansvärt hårt, vilket jag misstänker kan bero på det, eller?

Hade en gammal vän förut som hade samma sak, han snarkade något kopiöst.

Tydligen säger sambon att jag också snarkar hårt. Måste ha gjort det inatt
men hon har inte hört något. Vad gör man åt detta? Nu ikväll har svullnaden lagt sig men känner mig lite stel runt svalget.

Det heter uvula, även gomsegel. Det har hänt mig en gång när jag låg i korsdrag med tunt täcke. Hade inte psyket med mig helt under den perioden så min fysiologi var försämrad. Jag vaknade av att jag blev kvävd av mitt gomsegel då det svullnat upp något ordentligt, så jag fick åka till sjukan. Jag fick höra att det ska vara symptom hos gravida kvinnor, och jag är man. Det var det konstigaste som hänt mig.
Citera
2011-11-05, 09:49
  #42
Medlem
dizzees avatar
Tack för denna tråd. Vaknade precis och var övertygad om att jag fått halscancer eller nåt. Harklade mig på morgonen och då kändes det som gomspenen var påväg ut ur käften.

Nu ska jag äta isglass.
Citera
2011-12-18, 16:48
  #43
Medlem
Sitter här med svullen gomspene och är irriterad som fan. Så äckligt, känns som man har en stor boll i halsen som man inte kan harkla upp. Ser i spegeln hur den ligger och myser mot tungan. Har haft det här flera gånger förut, tror det har att göra med uttorkning när man sover. Bor utomlands och brukar somna med aircondition på och igår natt tror jag att jag somnade med öppen mun liggandes på rygg med airconen blåsandes och vaknar upp med den här skiten.

Brukade aldrig få det i Sverige men fått det minst en gång per år utomlands. Brukar dricka varmt té för att lindra obehaget, funkar för stunden.

Många har tipsat om isglass och sånt, kanske värt att testa.
Citera
2012-03-23, 23:20
  #44
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
FB ger svaret google inte har

Tack ni som svarat, nu vet jag att jag bara är fet och snarkat. För full har jag inte vart på länge...
Så nu ligger jag här som en strandad val med en svullen lång gomspene i halsen som ser ut som värsta aliensvansen
Citera
2012-03-23, 23:32
  #45
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Så heter det ja, vad gör man åt det?
Ungefär samma sak som när man är förkyld tror jag.
Citera
2012-03-24, 03:13
  #46
Medlem
tryds avatar
Pluppen gav mig ett skratt ,tack

Är du lite väl rund om magen ? Träna
Mår du bra annars fysilogiskt? Må bättre

Har du varit sjuk oftare eller dragit på dig influensa eller infektioner ?

Läste att du i samband med detta hade druckit ,kanske är det det? Hur är det med bihålerna mår de bra ? Dålig smak i svalgen?

Boka tid hos läkaren och få remiss till öron näsa hals doktor så får du kanske vettig info

Ta bild på pluppen när den är som mest pluppig så läkaren kan se det med som bevis
Citera
2012-03-29, 23:23
  #47
Medlem
mphummers avatar
Hahaha, vet EXAKT hur det känns!

Vaknade upp med det där efter en firmafest, kände att det var nått skumt i halsen men trodde det bara va slem. Sen när jag började prata så kändes det som jag skulle spy, då den hängde ner och retade kräkreflexerna.

Drog till vårdcentralen och betalade 300:- för att läkaren själv satt och googlade på fenomenet. Kändes hyffsat bortkastat. Men gick ner av sig själv efter diverse kylda drycker och glass.
Tror det beror på extrem snarkning (är ett vanligt fenomen hos mig när jag är full)
Citera
2012-03-30, 15:13
  #48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det brukar heta att sömnapné (andningsuppehåll, förekommer ibland i samband med snarkningar) blir värre vid alkoholintag, har inte hört orsaken dock. Detta är väl en möjlig förklaring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback