Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-15, 17:58
  #13
Medlem
Gott&Blandats avatar
Jag har ockspå varit med om det ett par gånger. Var inte så kul första gången eftersom jag trode det va slemm eller nått och försökte harkla ut det. Slutade med massa blod och kväljningar bara.
Tips för att undvika det är (för mig iaf) att dricka vatten innan man lägger sig och inte sova på mage med öppen mun.
Citera
2006-10-16, 09:13
  #14
Medlem
PeGs avatar
Kräktes du innan du gick och la dig?
Citera
2006-10-16, 09:33
  #15
Medlem
Händer också ibland för mig att den svullnar.. Riktigt jobbigt på morgonen, eftersom det typ tar 1 år innan svullnaden går ner...
Citera
2008-11-29, 12:59
  #16
Medlem
Svampfests avatar
Skönt att Flashback finns alltså.

Detta hände mig också för första gången nu för ett tag sen, vaknade och skulle harkla mig lite inne på toaletten för att få bort allt morgonäckel ur munnen och så kändes det som om värsta slemklumpen fastnat i gommen. Var ju dock gomspenen.

Nu har jag efter en blöt kväll vaknat och har samma symptom igen, svullen jävla gomspene på grund av att den åkt upp i gommen eller nåt sånt. Känns som om man har nånting jättestort bak i halsen och det är lite obehagligt, nåja antar att man får vänta på att svullnaden ska lägga sig bara.
Citera
2008-11-29, 21:21
  #17
Medlem
Även jag har råkat ut för detta tillstånd en bunt gånger. Oftast har det (som för andra) involverat en blöt kväll, men jag har även råkat ut för det när jag varit helt nykter. Gemensamt för alla gångerna är dock att jag är torr som sandpapper i käften när jag vaknar. Jag menar alltså det finns inte en droppe vätska, och sen känner man den fruktansvärda slemgobben på tungen, dvs spenen of doom. Så kraftigt snarkande med gapet vidöppet, kanske på nåt sett relaterat till att det torrläggs för mycket???
Kan också upplysa om att spenen och gomseglet inte är samma sak.
SPenen = Uvula på latin
Gomseglet = Velum som tidigare sagt.

Peace!
Citera
2008-11-29, 23:17
  #18
Medlem
mrBONDs avatar
Jag hade varit glad om det hänt mig, för jag har inget gomsegel..
Citera
2009-05-16, 18:28
  #19
Medlem
Tony_Fontanas avatar
Jag hade det i morse då jag vaknade, gjorde som så många andra och harklade mig och liksom nästan svalde aset vilket resulterade i smärta!

Det har hänt mig några gånger förut och eftersom att jag är fet snarkar och dessutom var full igår så är det nog därför!

Men det är alltså ofarligt ? Ja man kan dö av övervikt och det kan vara hjärtproblem med att snarka, men svullen gomspene överlever man va?
Citera
2009-05-17, 13:01
  #20
Medlem
har hänt mej flera tillfällen var av 2 efter att ha gett riktigt djupa/hårda/långa avsugningar. då har man vaknat med krampsmärtor i svalget o svullen gomspene nästa dag. så flickor o gaybros ta de försiktigt
Citera
2009-05-19, 21:30
  #21
Medlem
Knastret1337s avatar
Det är inget farligt och är ganska vanligt.... Speciellt när man somnar på fyllan. Då snarkar man så att ploppen irriteras och svullnar... Svullnaden kan bli väldigt stor men går oftast över relativt snabbt...
Citera
2009-10-30, 12:58
  #22
Medlem
Reffe0s avatar
Hur lång tid brukar det ta för det att gå över? Finns det något som dämpar smärtan eller storleken på gomseglet (?). Vid skrivades stund sitter jag och käkar en glass och det är sjukt svårt att svälja, jag måste kunna gå ut och supa ikväll, vi ska fira, finns det risk att det är för svårt?

Igår var det en nykter kväll vaknade dock upp torrare än Saharaöknen i munnen och trodde det var något stort och äckligt morgonslem som satt sig i halsen. Började harkla mig men fick inte upp något speciellt utan det gjorde mest ont. Tänkte inte mer på det utan sprang till toan för att dricka vatten för jag tänkte att det kanske skulle göra susen, fan vad ont det gjorde att svälja, fick nästan kväljningar direkt. Så jag började ha harkla mig tills paniken kom, fick svårt att andas i och med allt harklande och den blev bara större och större. Tog tillslut en isbit och lugnade ner mig, det blev bättre.

Nu sitter jag här och har skitsvårt att svälja eftersom gomseglet kläms mellan tungan och gommen, och undrar hur lång tid kommer det ta att bli bättre? Snabba svar uppskatas
Citera
2010-01-05, 16:42
  #23
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reffe0
Hur lång tid brukar det ta för det att gå över? Finns det något som dämpar smärtan eller storleken på gomseglet (?). Vid skrivades stund sitter jag och käkar en glass och det är sjukt svårt att svälja, jag måste kunna gå ut och supa ikväll, vi ska fira, finns det risk att det är för svårt?

Igår var det en nykter kväll vaknade dock upp torrare än Saharaöknen i munnen och trodde det var något stort och äckligt morgonslem som satt sig i halsen. Började harkla mig men fick inte upp något speciellt utan det gjorde mest ont. Tänkte inte mer på det utan sprang till toan för att dricka vatten för jag tänkte att det kanske skulle göra susen, fan vad ont det gjorde att svälja, fick nästan kväljningar direkt. Så jag började ha harkla mig tills paniken kom, fick svårt att andas i och med allt harklande och den blev bara större och större. Tog tillslut en isbit och lugnade ner mig, det blev bättre.

Nu sitter jag här och har skitsvårt att svälja eftersom gomseglet kläms mellan tungan och gommen, och undrar hur lång tid kommer det ta att bli bättre? Snabba svar uppskatas


Snabba svar uppskattas... hehe duger det med ett par månaders försening.

Glass är jättebra när man känner av dessa besvär och för mig känns det som det hjälper riktigt bra. Känner själv bara av dessa problem när jag är förkyld och ibland när jag är jävligt bakis. Har själv svullet gomsegel idag pga förkylning men har inte orkat kyla ner den och har minst lika svullet gomsegel som när jag vaknade för fyra timmar sedan. Tråkigt som fan eftersom jag har en massa god öl i kylen.

Vet inte om det nämnts tidigare i tråden så uppstår svullnaden av att gomseglet vibrerar medans man snarkar.
Citera
2010-09-12, 17:44
  #24
Medlem
looolsis avatar
Somnade full igår och vaknade första gången i mitt liv med svullet gomsegel imorse.

Tänkte bara säga att isglass fungerar, äter i just detta nu och svullnaden är på väg ner
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback