Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-11, 12:52
  #1
Medlem
bozze4evigts avatar
Såg en skapligt fin och fräsch S70 2.5se från -97. Problemet är att den gått 29-30.000 mil... Han begär 40.000 för den.

Är det bara att glömma med tanke på milen, eller är det vettigt pris, eller vad är vettigt pris för den?
Citera
2006-10-11, 13:00
  #2
Medlem
Det är mycket bil för pengarna!
Jag kör själv en S70 som slår om till 28 000 mil strax. Självklart är det ju fler saker som går sönder med åldern, min AC har lagt av samt ABS:en glappar. Men det är ju egentligen inga stora saker. Som taxibilar klarar dessa bilar av minst 80 000 mil så dom har mer att ge.

Jag tycker du ska försöka pruta till 35000, då har du ett BRA pris om bilen är fräsh.
Citera
2006-10-11, 13:21
  #3
Medlem
bozze4evigts avatar
Men hur orolig behöver man vara för haveri? Den är ju servad av honom själv och han har skrivit sin egna lilla servicebok. Businesspaket hade den och acn fungerade iaf, eller om det var acc, dont remember.

Funderar på att åka och kolla på den innan man bestämmer sig. Men om jag nu skulle få den för 35, är det fortfarande värt det? Med tanke på att om jag kanske säljer den till våren igen, kommer jag få igen pengarna, eller åtminstone inte förlora 10-15.000 på den..?
Citera
2006-10-11, 18:21
  #4
Medlem
bozze4evigts avatar
Jag var och provkörde den idag.. Allt kändes bra och den såg mycket fin ut både in och utvändigt. Fanns någon reva på instrumentbrädan uppe på, samt någon parkeringsskada på vänster framdörr och småstenskott på huven, dock inget stort eller mycket.

Hade det inte varit för milen så hade jag varit mer sugen. Men är den ändå värd 35tkr om jag får ner den till det, eller är den värd 40tkr också?
Citera
2006-10-11, 20:02
  #5
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt
Jag var och provkörde den idag.. Allt kändes bra och den såg mycket fin ut både in och utvändigt. Fanns någon reva på instrumentbrädan uppe på, samt någon parkeringsskada på vänster framdörr och småstenskott på huven, dock inget stort eller mycket.

Hade det inte varit för milen så hade jag varit mer sugen. Men är den ändå värd 35tkr om jag får ner den till det, eller är den värd 40tkr också?
Är den så fin som du säger, så torde den iaf vara värd 35-40k. Om du kikar på S70 så ser du att man får punga ut med över 50k för att få en.
Citera
2006-10-11, 20:10
  #6
Medlem
Azraels avatar
Om du känner tvekan så skall du backa. Jag skulle aldrig köpa en bil som inte stämmer till hundra procent. Och glöm inte att snålheten bedrar visheten. Att köpa billigt är att köpa dyrt.
Citera
2006-10-11, 20:58
  #7
Medlem
bozze4evigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Om du känner tvekan så skall du backa. Jag skulle aldrig köpa en bil som inte stämmer till hundra procent. Och glöm inte att snålheten bedrar visheten. Att köpa billigt är att köpa dyrt.
Ja det är väl sant som du säger men man vet ju aldrig riktigt med bilar. Denna kanske är jättebra och går två år utan att något händer, eller så rasar växellådan efter två veckor. Det är som svårt att veta..

Nu har det dykt upp en S70 till för samma pris ungefär, dock en 98a. Verkar vara rejält servad och har gått 25000. Nackdelen är att den är vit, vilket jag inte gillar. Den andra var silverfärgad.

Nu står man i valet och kvalet =)
Citera
2006-10-11, 22:06
  #8
Medlem
brevmannens avatar
S70 är en bra bil, låtar mina föräldrars ibland och tycker den är bra. GLT motor, bra stereo, ok lastutrymme, kanske lite svajig ibland när jag kör fort men annars är den helt ok.

40 tkr låter inte mycket fast å andra sidan har den gått en hel del då. Det där med egen service är lurigt. Köpte en bil privat en gång och säljaren var bilmek och han lovade att fixa ev. fel mot en billig peng, av nån anledning så uppstod nån fel gång på gång och han kunde/ville inte fixa det alltid, fick en känsla av att han riggade en del fel också. En gång när han skulle laga bilen passade han på att köra 50 mil med den så då antar jag att den funkade.. Skitsamma, kan du inte kolla upp den på en vanlig verkstad eller göra en provbesiktning så får du en mer objektiv bild av bilen.
Citera
2006-10-12, 00:56
  #9
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt
Såg en skapligt fin och fräsch S70 2.5se från -97. Problemet är att den gått 29-30.000 mil... Han begär 40.000 för den.

Är det bara att glömma med tanke på milen, eller är det vettigt pris, eller vad är vettigt pris för den?

Här kan Du själv kolla vad en bil står i: http://www.di.se/Avdelningar/BilAukt...n;BilVardering

850 (från '95) och S/V/C 70 (gamla modellen) är veritabla evighetsmaskiner om de bara får normal service. Känner till exemplar som gått över 100.000 mil på originalmotorn. Visserligen så har de då käkat upp 2-3 växellådor, men i alla fall.

Allt hänger som vanligt på skicket.
Citera
2006-10-13, 12:18
  #10
Medlem
TuXIs avatar
Tänkte själv köpa en S70 nu... Det är en S70 GLT. Tror det är SE-paket i också. Stora stereon, ac osv.
Bilen har gått 21,000 mil. och är en -97a. Sommardäck på r-fälgar och vinterdäck på alu-fälg.

vad tror ni om detta? vad kan bilen vara värd ungefär? vad skall jag betala?
21,000 mil... Är det OK, eller är det för mycket?
Citera
2006-10-13, 12:30
  #11
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt
Såg en skapligt fin och fräsch S70 2.5se från -97. Problemet är att den gått 29-30.000 mil... Han begär 40.000 för den.

Är det bara att glömma med tanke på milen, eller är det vettigt pris, eller vad är vettigt pris för den?

Är det riktiga mil eller är den skruvad? har den varit taxi? annars kan du ju inte förlora så mycket pengar på den om den pajar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback