Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-11, 15:23
  #13
Medlem
Men som någon sagt så är detta helt irrelevant när du spelar hold'em eftersom endast en färg är möjlig i varje giv
Citera
2006-10-11, 16:26
  #14
Medlem
Headquakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notts County
Du spelade kanske med präster?
Nä, men alla vet ju att hjärta symboliserar kärleken och det måste ju vara den starkaste färgen.

Jag har länge undrat varför amerikanska soldater ofta hade/har ett spader ess i hjämen...?
Jag har fått för mig att spader ess står för döden men jag kan ha fel. För om dom som hävdar att spader är högsta valören stämmer så kan jag tänka mig att det är skrock för att symbolisera den högsta kortet i en kortlek.... Nr ett alltså (och det vill man ju vara i krig).
Detta styrker att att spader är högst men jag står fast tills jag blivit överbevisad om att hjärter är högsta färgen.
Citera
2006-10-14, 17:24
  #15
Medlem
CDPs avatar
Färgrankingen används endast när man lottar fram dealerknappen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Poker/High_card_by_suit
Citera
2006-10-15, 00:37
  #16
Medlem
god mats avatar
Jag är med på att

Spader
Hjärter
Ruter
Klöver

är den ranking som brukar användas och den jag känner igen, även om jag vet att det är olika i olika spel och färgerna inte rankas i poker.

Men anses inte en royal ändå vara tuffast om man får den i hjärter?
Citera
2006-10-17, 10:13
  #17
Medlem
DAiKiNis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Men anses inte en royal ändå vara tuffast om man får den i hjärter?

Hmmm helt klart hjärter som är finast att få. Detta har jag dock lärt mig heter Imperial straight flush och inte royal som det heter i hold em eller bonne-poker... Vet ej vem som har rätt, men jag har lärt mig:

Hjärter
Spader
Ruter
Klöver
Citera
2018-05-04, 18:03
  #18
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somte
Helt riktigt Capone.

Färgranking i Bridge är, från högsta till lägsta;

Spader
Hjärter
Ruter
Klöver

Ja men det är det som är tvivelaktigt. Att högsta pokerorganisation bara så slappt kopierade efter Bridgen. Undrar förresten vilket spel som är äldst. Jag tror poker för Bridge härrör och har utvecklats från Whist och där kör man inte med färg rangordning.

Det är så urbota dumt att inte alla potter avgörs med en vinnare. Enkelt fixat skulle det vara om man hade färgrangordning och att korten på hand sen avgjorde vid lika händer. Om t.ex. en stege ligger på bordet så skulle handens kort sen gälla. Högsta kort på handen vinner. Om det är lika så räknas andra kortets valör. Är det även då lika så räknas högsta kortets färg. Det går lika bra att avgöra med färger om likaläget har sitt ursprung från handens kort t.ex. par i tior för två spelare. Då avgör den tian som är högst färgrankad.

Finns inget som är så speldödande som delade potter. Ja riktigt uselt är det som det nu är och det händer ju trots allt då och då med likapotter. Må det komma en regeländring och det fort.

Till diskussionen vill jag tillägga att jag har läst i gamla uppslagsböcker att högsta färgen i poker var hjärter och inte spader. Logiskt är detta förfarande när man beaktar att hjärter 13 egentligen inte är en kung utan en kejsare. Högsta färgstege med ess på topp heter Royal Straight Flush i alla färger utom för hjärter där den kallas Imperial Straight Flush. Kärleken (hjärter) är ju som bekant högst så herregud att det går att missa. Tråkigt......
Citera
2018-05-04, 18:07
  #19
Medlem
Opportunitiess avatar
Spader
Hjärter
Ruter
Klöver
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback