Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-21, 10:47
  #133
Avstängd
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har ju varit i det omvända läget några gånger, att jag suttit i ett jakttorn när det kommit utomstående - oftast svampplockare. Jag ger mig tillkänna så att de inte ska bli överraskade av att upptäcka mig. Brukar snacka lite, det finns ju ändå ingen älg där när de trampar runt och pratar så någon älg får jag ändå inte skjuta i den såten och då kan jag lika gärna vara trevlig. De brukar fråga hur de kan gå för att inte störa jakten mer och jag visar dem. Det har hänt att jag klättrar ner från tornet för att visa på en karta var vi sitter och hur de kan gå för att inte störa. Men vad jag framför allt tänker på här är att så fort någon i jaktlaget ser folk i skogen så säger vi det på radion så de andra jägarna ska veta. Det tror jag ändå är standard och i det här fallet hade de ju radio. Men det har uppenbarligen inte skett här.

Skulle bara vilja ta av hatten för dig. Du beter dig exemplariskt.

För två år sedan var jag lite längre upp i skogen och plockade svamp. Inte en enda remsa eller skylt med "jakt pågår" passerade jag men ett tu tre så hade jag hamnat bredvid en utländsk jägare. Jag bad om ursäkt att jag störde och han sa att det inte gjorde något och jag gick samma väg tillbaka som jag kom och så var den saken ur världen. Så här i efterhand tycker jag ändå att de hade kunnat sätta ut jaktskyltar. Hade jag sett en sådan hade jag förstås inte gått där.
Citera
2024-01-31, 07:34
  #134
Medlem
Ja precis jag tror också att det är någon abnorm person som begått det här brottet. Min teori är att någon med en abnorm läggning och skört ego har hängt upp sig på någon mindre förseelse /övertramp som gått alla andra förbi.
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Knäred är ju en extremt liten ort. Alla känner alla där. Fan vet vad som egentligen låg till grund för mordet. Säkert ingen stor grej utan snarare gravt fel i huvudet på gm.
Citera
2024-01-31, 07:40
  #135
Medlem
Känns ju som en tänkbar förklaring. Hur som helst, en normal människa har ju knappast begått det här brottet. Varför öknamnet "stryparn"?

för "stryparn"? Verkar vara ett lämpligt öknamn på en eventuell mördare i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jaktkamraten. Jaktkamraten.

Denne då 71-årige man, idag över 80år, tydligen ibland kallad ”stryparen” är mest sannolikt den skyldige.

Jaktkamratens uppgifter om när och hur han senast hade kontakt med BO, uppgifter som helt och hållet låg till grund för tidsintervallet när man ansåg att mordet inträffade, stämmer troligen inte.

BO - Malte - hade varit död i flera timmar när han hittades, skälet till att man minskade ner timmarna var enbart Jaktkamratens uppgifter om när de hade talats vid.

En jägare har ofta en liten yxa med sig, det hade nog också Jaktkamraten. Den kan mycket väl varit mordvapnet och gett de 12 huggen. Några av huggen träffade också BO i ryggen.

Det mest sannolika skälet till att kom.radion inte fanns i BOs hand eller ficka utan låg i ryggsäcken är att den inte behövdes. Den ende BO kunde få kontakt med genom radion var redan där fysiskt.

Sannolikt har Jaktkamraten rört vid BO när han uppger att han hittade honom, kanske vänt på kroppen, låtsas känna efter puls etc. På så sätt kan Jaktkamraten förklarat eventuellt blod på sina kläder.
Hade han blodiga kläder? Någon utvidgad analys av blodstänkmönster har troligen inte gjorts i utredningen?

Troligen har det funnits något groll mellan BO och Jaktkamraten, kanske rörande äganderätten till ett gevär. Tills slut har ilskan runnit över hos Jaktkamraten och denna har gått till attack. Och tagit tillbaka geväret.

Av rädsla för att bli avslöjad har han senare när han lugnat ner sig, gjort sig av med geväret och troligen också sin yxa som han initialt gömt någonstans. Kanske bytt kläder.
Det var nog det han pysslade med efter mordet och gjorde att han inte larmade förrän det gått några timmar. Idag ligger sakerna nog på botten av någon sjö.

Jaktkamraten är sannolikt skyldig. Frågan är om det går att få honom fälld.
Hur mår han idag? Skulle man sätta en så gammal man i fängelse om han är skröpplig?
Citera
2024-01-31, 08:21
  #136
Medlem
Har letat i tråden men kan ha missat något. Jaktkamraten är förstås intressant men har några frågor:

1. Var inträffade detta? (”Knäred” är förvisso en liten ort, men man jagar ju inte älg där utan i skogarna runt omkring och det är stora områden).

2. Pratas mycket om ”jaktkamraten”. Var de verkligen bara ett 2 personer stort jaktlag under älgjakten? Normalt är man väl många fler.

3. Händer ju att jaktlag kommer i luven på varandra t ex efter att någon har, eller påstås ha, gjort saker för att skrämma/locka älgar till sin jaktmark från grannens. Har man kartlagt jaktlagen som jagade närmast BO:s område? Vid ett eventuellt besök av en jägare från någon från ett rivaliserande jaktlag är ju även denne/dessa någon som BO troligen kände. Är detta spår helt osannolikt?

Slänger även med en kommentar om Knäred och områdena runt omkring. Finns gott om danskar/tyskar däromkring, som äger fritidshus eller är på tillfälliga campingbesök. Även om kanske ”alla känner alla” som bor där permanent, så finns där gott om ”turister”. Dessutom är orten ett ställe kommunen/socialen placerar ut knarkare och andra missanpassade man inte vill ha på huvudorten. (så fungerar det ju överallt. Det är i ”avfolkningsbygderna” de tomma lägenheterna finns).
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2024-01-31 kl. 08:29.
Citera
2024-01-31, 08:39
  #137
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har letat i tråden men kan ha missat något. Jaktkamraten är förstås intressant men har några frågor:

1. Var inträffade detta? (”Knäred” är förvisso en liten ort, men man jagar ju inte älg där utan i skogarna runt omkring och det är stora områden).

2. Pratas mycket om ”jaktkamraten”. Var de verkligen bara ett 2 personer stort jaktlag under älgjakten? Normalt är man väl många fler.

3. Händer ju att jaktlag kommer i luven på varandra t ex efter att någon har, eller påstås ha, gjort saker för att skrämma/locka älgar till sin jaktmark från grannens. Har man kartlagt jaktlagen som jagade närmast BO:s område? Vid ett eventuellt besök av en jägare från någon från ett rivaliserande jaktlag är ju även denne/dessa någon som BO troligen kände. Är detta spår helt osannolikt?

Slänger även med en kommentar om Knäred och områdena runt omkring. Finns gott om danskar/tyskar däromkring, som äger fritidshus eller är på tillfälliga campingbesök. Även om kanske ”alla känner alla” som bor där permanent, så finns där gott om ”turister”. Dessutom är orten ett ställe kommunen/socialen placerar ut knarkare och andra missanpassade man inte vill ha på huvudorten. (så fungerar det ju överallt. Det är i ”avfolkningsbygderna” de tomma lägenheterna finns).

1) Mordet inträffade ca 800 m från Maltes bostad.

2) Älgjakten hade inte börjat än, de två jägarna jagade småvilt, typ räv, rådjur etc.

3) Älgjakten lockar fram de sämsta sidorna hos många jägare men då den inte börjat än så tror jag inte det är en tvist mellan jaktlag som ligger bakom.
Citera
2024-01-31, 08:43
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
1) Mordet inträffade ca 800 m från Maltes bostad.

2) Älgjakten hade inte börjat än, de två jägarna jagade småvilt, typ räv, rådjur etc.

3) Älgjakten lockar fram de sämsta sidorna hos många jägare men då den inte börjat än så tror jag inte det är en tvist mellan jaktlag som ligger bakom.

Aha. Ok. Tack för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback