Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
"Fittest" borde väl översättas med "Lämpligast"... inte som man ofta ser "Den starkaste överlever".... skall vara den "lämpligaste" . Vad som sedan är "lämpligast" får man väl avgöra från fall till fall...
Vid en eventuell atomvinter blir det väl "survival of the fattest" som gäller?
on topic då:
Nej, jag tror inte att vi behöver bry oss om några eventuella långtidsförsvagningar av mänskligheten som i slutändan gör att alla dör av en vanlig förkylning som tar kål på mänskligheten p ga ett immunförsvar som "utvecklats" bort för att vi inte behövde det då inga sjukdomar kunde penetrera våra teknologiska sköldar (nano-botar t ex)
Anledningen är att vi i slutändan kommer att ha anpassat jorden perfekt efter oss. Vi behöver inte längre bry oss om att försöka överleva, vi ändrar på världen istället för att det är smidigare. Förmodligen blir en sådan värld väldigt tråkig, eftersom minsta bakterie av fel sort skulle bli en global epidemi och därför är miljön väldigt steril,alla käkar var sitt energipiller om dagen typ som innehåller allt vi behöver. Vissa skulle kalla detta en dystopi, andra en utopi. Jag kallar det att göra samhället sårbart för slumpen, då vi inte vet om en komet som kraschar på jorden kanske har en bakteriestam djupt inne i kärnan som vaknar när kometen hettas upp av atmosfären. Om bakteriestammen är okänd kanske våra teknologiska sköldar blir värdelösa.. och vi dör ut.
Men ska vi vara realistiska så tror inte jag att vi som art överlever så pass länge. Vi har nämligen en tendens att sätta vår egen existens före artens. Vi krigar p ga att vi tror att vi tjänar på det.
Den logiken är dömd att misslyckas, och kommer förmodligen resultera i en eller flera sovjet-usa liknande kalla kriget-rustningar av massförstörelsevapen.
Vi klarade en konflikt men det var nära att MAD (Mutually Assured Destruction, om en sida skickar kärnvapen tömmer den andra sin hela arsenal som svar, smart va?

) gjorde skäl för sitt namn ett antal gånger, falsk-larm som avvärjts i sista stund osv. Falsk-larm som hade kunnat leda till ett globalt kärnvapenkrig med vår existens reducerad till ett par tusen individer och en atomvinter som följd.
Jag tror personligen inte att vi har samma tur nästa gång en liknande konflikt knackar på dörren...
Edit: Ser nu att det blev off-topic i slutet i alla fall, fan också!