Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-09, 18:36
  #1
Medlem
oasboys avatar
Hejsan. Jag är på jakt efter musik där en kyrkokör eller ett gäng munkar sjunger. Soundet ska gärna vara mystiskt och stämningsfullt och ser helst att dom sjunger på något gammalt språk och inte engelska. Jag har spanat in grupperna Era, Enigma, Gregorian utan bra resultat eftersom dom har en tendens att lägga på trummor och "poppa" upp låtarna. Annars är det nästan sådan musik jag är ute efter men utan poptrummor. Musiken får gärna ha schyssta ljud i bakgrunden som ökar stämingen. För att förtydliga kan jag säga att det ska vara lite i stil med musiken i tex Da Vinci-koden eller annan film när dom filmar gamla kyrkor i mörkret. Hoppas någon kan hjälpa mig.
Citera
2007-05-29, 21:06
  #2
Medlem
Howl!s avatar
Är också på jakt efter bra munkmusik. Med bra menar jag verkligen inte ERA, Gregorian Chants osv. Anledningen till att de förtjänar beteckningen dålig är för att de försöker vara så förbannat moderna och mystiska.

1. Låtvalen. Vad ska det föreställa? Imagine, With Or Without You, in the air tonight, Wish You were Here, osv osv.
2. Den där "mystiska" påslängda musiken i form av massa plingplong å gong gongar.

Det skall helt enkelt vara klassisk munkmusik. Ingen bakgrundsmusik. Ej heller på engelska.

exempel på vad jag och föregående skribent vill ha:

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Easter_Day.ogg

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ur_Dominus.ogg

http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._profundis.ogg


så..
Citera
2007-05-30, 10:39
  #3
Medlem
Requiems avatar
Rachmaninov - Vespers
Citera
2007-05-30, 18:03
  #4
Medlem
Zwerchstands avatar
Rachmaninovs Vesper är fullständigt magnifik – men flerstämmig, rysk-ortodox & 1900-tal. Däremot, om man gillar den finns mer att hämta; Den rysk-ortodoxa körtraditionen är originell och anmärkningsvärt homogen, med många verk som (i god bemärkelse) låter likadant.

Howl!: Du vet ju vad gregorianik är, så jag antar att du menar specifika "titlar", och då gregorianska sådana: 1-stämmiga, katolska (på latin) & medeltida. Äldsta nedtecknade & bevarade melodikällor är från 900-talet. Dessa bygger emellertid på äldre oral tradition, och nya melodier skrevs ännu av Guillaume Dufay i mitten på 1400-talet. Här emellan ligger den kanoniska repertoaren. (Det finns givetvis "dialekter" som ambrosiansk sång & Sarumtradition (= Salisbury).)

Det första exemplet du länkade är som synes epistelläsning (1 Kor 5:7-8) till påskdagen. Metoden används på all text avsedd att läsas: Man har en liten formel som slarvigt uttryckt definierar 3 melodikrumelurer; 1 i varje versrads början, mitt & slut. Man lär sig denna formel och kan sedan tillämpa den på vilken text som helst. Formlerna kallas toner, det finns ett antal olika sådana, i ett fixt system för användning, men de bör inte räknas som propra melodier, liksom man med t.ex. "sekvensen Stabat Mater" oftast syftar på texten. (Sv. psalmton, en. Reciting tone ~ liturgical recitative)

Några melodier man bör bekanta sig med:

Salve Regina - En av de vackraste i hela litteraturen, möjligen från 10-hundratalet. Text, noter & mp3
Stabat Mater
Pange lingua - Perfekt form!
Missa pro Defunctis - Dödsmässan, aka Requiem efter inledande ordet, med bl.a. Dies Irae-melodin som än i dag så ofta används.
Te Deum - Hymn från den dokumenterade musikhistoriens kapitel 1.
Adoro te - Nästan visaktig...
Hodie Christus natus est - ...liksom denna, en julvisa i så fall.
Kyrie eleison 'Orbis factor' - Kyrie är 1:a stycket i ordinariet (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) vars delar finns i många versioner. Detta Kyrie har lite modern känsla och öppnar med ett distinkt motiv man minns.
Kyrie 55
Veni Creator Spiritus - Pingst, ...
Veni Sancte Spiritus - Pingst...
Victimae Paschali Laudes - ...& Påsk
De profundis clamavi - Psalm 129/130
Miserere mei, Deus - Psalm 50/51
Ave Regina Caelorum
Ave Maris stella

Har länkat till lite som du nog redan sett (i.e. Wikipedias artikel Gregorian chant), för andras skull.

Ett urval från listan, OK sjunget men i skiftande ljudkvalitet: http://music.download.com/gregorians...100088371.html

Ett bra mp3-uplägg finns på http://www.dovesong.com/MP3/MP3_Chant.asp. Ser nu att "The DoveSong MP3 Library is no longer in Service / Stay Tuned for Further Developments". Det har skett nyligen. Spara länken och testa senare, för de har riktigt bra äldre inspelningar sedan flera år.

Det finns massor på marknaden, bara att söka Amazon.com på gregorian chant, blunda för ambienttitlar & kitschomslag och provlyssna småklippen. Den insnöade letar systematiska referensutgåvor, t.ex. med liturgiskt korrekt sammanställda program (hela föreskrivna musiken för långfredagen / adekvat mässordinarium med -proprium för ens egen födelsedag / ...).
2 plattor jag gillar sedan länge, som numer finns i budgetutgåvor:
Salve Regina (Benedictine Monks of the Abbey of St. Maurice & St. Maur of the Abbey) - Serent urval med bl.a. några av tipsen ovan i autentiskt framförande (på plats, med visst orgelstöd &c) från 1959.
Gregorian Chant, Vol. 2 (Schola Cantorum of Amsterdam Students under Wim van Gerven) - Lite mörkare repertoar från Påsken, samt både Dödsmässan & -officiet. Rakare, hårdare sjunget med god precision; nottroget på gränsen till mekaniskt (1966-71).

För att få med inte bara munkar men även nunnor bör Hildegard av Bingen (1098-1179) nämnas. Hon skrev ganska mycket musik som bevarats och på senare tid fått ett uppsving i&m trender av tidig-musik-revivals, feministisk historia & new age. Inspelningar lägger ofta på bordunstämmor, *mystiska klockor/bjällror* &c, och musiken i sig är (ställd intill den klassiska gregorianiken) ganska flummig. Idel febrigt vindlande melismer, men det faller vissa i smaken. Wikipedia har i ovan länkad artikel ett ovanligt koncist, solistiskt & rent klipp: O frondens virga.

Lycka till i en labyrint du kanske aldrig kommer ur!
Citera
2007-05-30, 22:00
  #5
Medlem
Howl!s avatar
Tack så mycket för ett omsorgsfullt inlägg Zwerchstand. Precis vad jag önskade mig.

Många bra länkar och tips där
Citera
2007-05-31, 03:05
  #6
Medlem
Zwerchstands avatar
Jaja, in med dig i labyrinten nu – åsså glöm inte att stänga dörren bakom dig...
Citera
2008-01-20, 09:49
  #7
Medlem
mjohanssons avatar
Galen bump men jag har sökt febrilt efter munkmusik och inte alls hittat det jag vill ha.

Jag eftersöker något riktigt mörkt, dystert och mystiskt. Inte alls samma happy sun rising-feeling som det är på Zwerchstand väldigt detaljerade tips.

Jag tänker mig mörka filmscener i något dimmigt kapell där Dracula ligger begravd med 86 spädbarnsfontaneller och 13 tvångssteriliserade jungfruar.
Citera
2008-01-20, 10:15
  #8
Medlem
DeGes avatar
Kolla in Hildegard av bingens verk och t.ex kanon pokajanen av arvo pärt.
Citera
2008-01-20, 21:09
  #9
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Kolla in Hildegard av bingens verk och t.ex kanon pokajanen av arvo pärt.
Arvo Pärt - Kanon Pokajanen var precis det jag var ute efter! Tack så mycket DeGe.

Det här ska spelas dygnet runt i en vecka från och med nu. Om jag får psykos och börjar seriemörda ska jag hälsa till dig i aftonbladet!
__________________
Senast redigerad av mjohansson 2008-01-20 kl. 21:13.
Citera
2008-01-20, 22:48
  #10
Medlem
ledargestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Arvo Pärt - Kanon Pokajanen var precis det jag var ute efter! Tack så mycket DeGe.

Det här ska spelas dygnet runt i en vecka från och med nu. Om jag får psykos och börjar seriemörda ska jag hälsa till dig i aftonbladet!

Har du lust att ladda upp?
Citera
2008-01-21, 01:48
  #11
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Arvo Pärt - Kanon Pokajanen var precis det jag var ute efter! Tack så mycket DeGe.

Det här ska spelas dygnet runt i en vecka från och med nu. Om jag får psykos och börjar seriemörda ska jag hälsa till dig i aftonbladet!

Det tackar jag för
Citera
2008-01-21, 16:19
  #12
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Arvo Pärt - Kanon Pokajanen var precis det jag var ute efter! Tack så mycket DeGe.

Det här ska spelas dygnet runt i en vecka från och med nu. Om jag får psykos och börjar seriemörda ska jag hälsa till dig i aftonbladet!
Då kan du nog tänka dig varva med samme Pärts Litania (Litany).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback