Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-09, 10:02
  #1
Medlem
frankensteins avatar
Året är 1678. I tre års tid har danskar och svenskar stridit om makten över Skåne. Mellan de två styrkorna finns de skånska bönderna, som i decennier lidit svårt under det svenska vanstyret. Böndernas enda möjlighet till ett friare liv är en dansk seger. Därför har många övergivit sina gårdar för att strida på danskarnas sida. Dessa motståndsmän kallas för Snapphanar.

Vad tror ni? Serien kommer med all säkerhet att väcka en storm av känslor, speciellt i Skåne. Dock vill jag här främst diskutera historiska fakta och tankar om serien.

Jag undrar hur mycket SVT har lagt ner på research. Uniformerna verkar vara fel, alla verkar använda den blå enhetsunifomen och tricorne(den trekantiga hatten). Uniformen kom först 1687,visserligen användes ungefär samma uniform innan av vissa regementen. När man började använda tricorne vet jag inte men den användes inte 1678.
Det blir alltså ingen produktion i klass med Rome...

Länk
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...lpos=section_3
Citera
2006-10-09, 10:15
  #2
Medlem
frankensteins avatar
Varför kallar man serien för Snapphanar förresten? Det fanns ju tre kategorier men alla kallas så försmädligt för snapphanar, vi har ju:
1. Friskyttarna vid de danska kompanierna.
2. Bönder som tog upp kampen mot annalkande svenska styrkor, denna kategori förekom endast i inledningsskedet av kriget.
3. Snapphanar, rövare som gjorde livet surt för alla som levde i gränstrakterna och skogarna.

Jag antar att det är kategori 2 som SVTs Snapphanar handlar om, jag hoppas det iaf.
Citera
2006-10-09, 10:21
  #3
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Det blir alltså ingen produktion i klass med Rome...

Åja, även där hittade experterna saker att anmärka på. Tydligen var gallernas hjälmar i det första avsnittet helt felaktiga. :)

Vad gäller snapphaneserien så hoppas jag att vi slipper flintlåsmusköter och bajonetter som salt i såren. Trekantshattar och blågul enhetsuniform! Usch!

Svenskarna borde ha sett ut ungefär som de danska soldaterna på den här bilden, alltså med någon sorts karpus på huvdet. Men man ville väl ha det enkelt och lättbegripligt med danskar = röda m karpus och svenskar = blågula m tricorne.

Den inkovterade kvinnliga snapphanen gör mig också orolig. Men det är positivt att den svenska kolonialmaktens övergrepp äntligen uppmärksammas.
Citera
2006-10-09, 11:06
  #4
Medlem
Man får ta serien för vad den är, en halvtaskig fantasyhistoria löst baserad på - eller kanske snarare inspirerad av - historiska händelser. Skåningarna lär ju jubla, det kan man bjuda på. Nu saknas väl bara en jämtländsk skildring av "den fria republiken Jämtlands heroiska kamp mot det mörka, svenska imperiet lett av Sauron"
Citera
2006-10-09, 11:11
  #5
Medlem
är bara orolig att det blir en blek kopia av
snapphanar anno 1941
Citera
2006-10-09, 11:12
  #6
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Man får ta serien för vad den är, en halvtaskig fantasyhistoria löst baserad på - eller kanske snarare inspirerad av - historiska händelser. Skåningarna lär ju jubla, det kan man bjuda på. Nu saknas väl bara en jämtländsk skildring av "den fria republiken Jämtlands heroiska kamp mot det mörka, svenska imperiet lett av Sauron"

Nej, det blir det inte. Snapphanar snodde Sagan om ringen konceptet också.
Svart-Stina har förlorat allt och alla i kriget. Hon är en fullfjädrad och farlig gerillasoldat. Kampen mot svenskarna är det enda som betyder någonting i hennes liv
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2&lpos=extra_1

Kan man få tag i manus till serien någonstans?
Citera
2006-10-09, 11:16
  #7
Medlem
Dia Psalmas avatar
Jag hittar ingenstans där det står NÄR serien ska börja sändas?
Citera
2006-10-09, 11:19
  #8
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dia Psalma
Jag hittar ingenstans där det står NÄR serien ska börja sändas?

Citat:
Julen 2006 bjuder SVT tittarna på en mustig äventyrsberättelse i två 90-minutersavsnitt om hjältemod, jakt på hämnd och förbjuden kärlek.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...e%20%20ction_3
Citera
2006-10-09, 11:21
  #9
Medlem
Dia Psalmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...e%20%20ction_3

Ah shit, jag måste läst jävligt dåligt första gången, tack. *yrvaken*
Citera
2006-10-09, 11:29
  #10
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Åja, även där hittade experterna saker att anmärka på. Tydligen var gallernas hjälmar i det första avsnittet helt felaktiga.

Vad gäller snapphaneserien så hoppas jag att vi slipper flintlåsmusköter och bajonetter som salt i såren. Trekantshattar och blågul enhetsuniform! Usch!

Svenskarna borde ha sett ut ungefär som de danska soldaterna på den här bilden, alltså med någon sorts karpus på huvdet. Men man ville väl ha det enkelt och lättbegripligt med danskar = röda m karpus och svenskar = blågula m tricorne.

Den inkovterade kvinnliga snapphanen gör mig också orolig. Men det är positivt att den svenska kolonialmaktens övergrepp äntligen uppmärksammas.
Blågul uniform var väl standard hos karolinerna?
Citera
2006-10-09, 11:35
  #11
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Blågul uniform var väl standard hos karolinerna?

Jo, en sisådär 20 år senare hade man enhetlig uniform men den såg olika ut beroende på förband.
Citera
2006-10-09, 11:44
  #12
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Jo, en sisådär 20 år senare hade man enhetlig uniform men den såg olika ut beroende på förband.
Ok.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback