Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-07, 15:44
  #1
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Mauricio Rojas är ju på mångas läppar nu för tiden. Han har varit Folkpartiets spjutspets i integrationsfrågor under en tid tillbaka, och varit hyllad av många i "kritikerkänget" i I&I här på FB pga diverse utspel. Jag själv vet inte vad jag ska säga om denna mannen. Jag tänkte vi kunde ha lite "politiskt skvaller" om honom här. (inget snack om ifall det är han som är bajs-elvis eller inte, med andra ord)

Var han tidigare medlem i moderaterna, eller hade han enbart ett "nära samarbete" med dem, som http://sv.wikipedia.org/wiki/Mauricio_Rojas antyder?

Om han var medlem, varför bytte han parti?
Om han inte var medlem, vad innebär ett nära samarbete?
Han var även, i Chile, med i en revolutionär kommunistisk grupp, se nedan.

Han har tydligen även varit en ledande person i tankesmedjan Timbro, som uppbackas av Moderaterna och Svenska Arbetsgivarföreningen (SAF).

En kortare granskning av bl.a hans bok "I ensamhetens labyrint" gjordes i Samtidsmagasinet Salt, som var en kontroversiell och värdekonservativ tidsskrift som fanns i några år runt millenieskiftet. (En riktigt bra tidsskrift som tyvärr inte klarade sig ekonomiskt ) Eftersom tidningen inte finns tillgänglig på nätet kan jag inte länka, men texten kommer ifrån Nr 2, december 1999, och är skriven av Ingrid Björkman, docent i litteraturvetenskap. Jag kan inte citera hela stycket eftersom vissa delar refererar till andra böcker som tas upp i artikeln. Skulle någon vilja kan jag scanna in hela artikeln.


En som beskrivit svenskarna så ofta att han upphöjts till expert på oss är Mauricio Rojas, MIR-partisten från Chile som nu blivit moderaternas chefsideolog. (MIR, Movimiento de Izguierda Revolucionario, Revolutionära vänsterrörelsen, till vänster om det extremt Moskvatrogna chilenska kommunistpartiet.) I sin bok I ensamhetens labyrint skärskådar Rojas oss grundligt.
....
Den svenske mannen har enligt Rojas förlorat sin manlighet. Han är "en degraderad man, en förnedrad föredetting" (sid 106). Och den svenska kvinnan, hon är horig och känslokall. Rojas låter en 17-årig turkisk invandrarkille förmedla bilden av den svenska flickan, en bild som sammanfattas på följande sätt: "Skillnaden mellan Sverige och Turkiet är egentligen att i Turkiet måste man betala för hororna, det behöver man inte här". (sid 111).

I Rojas värld står invandrarmannen för det goda, traditionellt hierariska samhället, där männen behärskar sina revir (kvinnor och barn). Gång på gång beskriver Rojas det främlingsskap han känner inför allt obegripligt i sitt nya bosättningsland, och hans exempel visar hur latinamerikanska hans reaktioner fortfarande är efter 20 år här. "En av de mest förvirrade upplevelserna är vardagens nära nog totala brist på erotik i Sverige".

I Rojas invandrarperspektiv är svenskarna "de andra". De är obegripliga, de är främlingar för honom. I hans bild av oss känner jag varken igen de svenska männen eller kvinnorna. Hans bild är kränkande, förnedrande. Den uttrycker med brottsbalkens (kap.16 paragraf 8) ord, "missaktning för folkgrupp". När boken kom ut, fick den Timbros kulturpris



Jag har själv inte läst hans bok, och jag är medveten om att Ingrid Björkman förmodligen bara tagit upp exempel på där han "svartmålar" svenskarna.
Jag googlade lite och fick upp att den används som referenslitteratur i Samhällsvetenskapligt basblock, 1-40 poäng, på Umeå Universitet. Utöver detta verkar den inte ingå i någon vettigare form av utbildning.


Sammanfattningsvis, Rojas har visat flera sidor genom åren. Vad ska man tro om honom? Är han en opportunist och populist, eller gillar han att vara kontroversiell, eller vet han inte var han ska stå?


Vad säger ni?
Citera
2006-10-07, 15:50
  #2
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Mauricio Rojas, MIR-partisten från Chile som nu blivit moderaternas chefsideolog.

Hur många "chefsideologer" kan moderaterna ha egentligen? Det här är fjärde personen jag hör har förärats med den titeln i dagarna...bland annat har den nye finansministern och den nye kulturministern också det epitetet i vissa kretsar. Måste bli jobbigt med hackordningen på deras hemliga toppmöten...
Citera
2006-10-07, 15:51
  #3
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Hur många "chefsideologer" kan moderaterna ha egentligen? Det här är fjärde personen jag hör har förärats med den titeln i dagarna...bland annat har den nye finansministern och den nye kulturministern också det epitetet i vissa kretsar. Måste bli jobbigt med hackordningen på deras hemliga toppmöten...

Artikeln är skriven 1999
Citera
2006-10-07, 16:23
  #4
Medlem
hm, jag är också kluven, jag tycker han har många vettiga poänger om jag tittar på det där referatet iaf.
Citera
2008-09-07, 22:05
  #5
Medlem
Lao Tzus avatar
Bump

Tycker den här blev aktuell-har han säkrat "Riksdagspension" innan han gav sig av eller räknas arbete som "ersättare" inte in?
Citat:
Mauricio Rojas lämnar riksdagen
Folkpartisten Mauricio Rojas lämnar sin plats i riksdagen från och med i höst. Rojas ska börja arbeta som rektor för en skola i Madrid som inriktar sig på integrations- och biståndsfrågor.
Rojas har suttit i riksdagen sedan 2002 och sedan förra valet varit ersättare för Lars Leijonborg som tjänstgör som statsråd.
Rojas riksdagsplats övertas av Helena Bargholtz, kommunpolitiker i Lidingö.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=824697


.
Citera
2008-09-07, 23:47
  #6
Avstängd
Odess avatar
Han gjorde något bra ialla fall

http://www.aftonbladet.se/debatt/article1746805.ab
Citera
2008-09-08, 00:04
  #7
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tycker den här blev aktuell-har han säkrat "Riksdagspension" innan han gav sig av eller räknas arbete som "ersättare" inte in?
.
Rätta Länkar
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artike...rtikel=2297717

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=824894


___________________
Citera
2018-08-12, 17:47
  #8
Medlem
Kulturminister i Chile nu

https://www.google.com/amp/s/www.lat...as/278414/amp/

Har inte sett något om detta i svenska media dock!
Citera
2018-08-12, 21:36
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Politiker

Strix/Mod
Citera
2021-02-05, 12:43
  #10
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Sammanfattningsvis, Rojas har visat flera sidor genom åren. Vad ska man tro om honom?
Vad säger ni?


Han är ju som vilken spanjack eller spaghettilienare som helst i Sverige. Vi tror felaktigt att han är en individ, när han enbart är representant för dom sydländska männen.
En klassisk svartskalle av den gamla sorten, som kom hit FÖRE dom arabiska och afrikanska invandrarmännen.
Citera
2021-08-18, 14:57
  #11
Medlem
Ja Rojas är sannerligen en kameolont. Nu blir han ännu en börda för Sabuni och L då han proklamerar att han ställer upp för L i riksdagsvalet, nominerad av ett Skåne-distrikt.
Chilenaren är 71 år, kan han bara inte försvinna, helst till hemlandet, han kan leva på svenska pensionen därnere.
Jävla narcissist och hattmakare! Eller räcker inte pengarna längre för ett flott leverne?

I sin debattartikel i Expressen menar han att L, M och KD (SD nämns inte) tillsammans kan komma till rätta med migrations- och integrationsproblem i Sverige, något som L och M har stort ansvar för.

Va i helskotta har han i Sverige och göra? Rojas uträttade inget av värde i Sverige. Han flyttade ju för många år sen till Chile för att göra kariär i politiken där? Där såg man vad landsmannen var för något och han blev inte gammal på någon post.
Stackars Sabubi som får detta sänke lagom till valåret. För det är väll inte så illa att hon tillstyrkt det?
__________________
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-08-18 kl. 15:07.
Citera
2021-08-21, 23:03
  #12
Medlem
COV-NL63s avatar
”Farväl till gemenskapen”. Så lyder titeln på Mauricio Rojas bok om att komma till Sverige som invandrare. Skriften utkom 2004 och i en nyutgåva i våras.

Mauricio Rojas inleder sitt nya förord till ”Farväl till gemenskapen” med en dyster beskrivning: ”De texter som bildar denna bok hör till ett Sverige där det inte satt tiggare vid varenda mataffär. Invandrarna var en dryg miljon färre, begreppet utanförskapsområde hade inte myntats, bilbränder, bomber och skjutningar hörde inte till vardagen, identitetspolitiken och talet om ett genomrasistiskt Sverige inte vunnit gehör.”

Detta anger tonen och grundsatsen för hans nuvarande resonemang. Bland annat tror han inte längre på stor migration till Sverige och mångkulturalism. Förvisso säger han att det inte är invandringen som är problemet, utan utanförskapet. Exkluderingen. I detta har han rätt. Men bara för att man önskar stor mångfald betyder inte det att man uppskattar eller ens accepterar alla kulturella uttryck. Könsstympning och hedersvåld är exempel på detta. Kriminella klaner ett annat.

https://www.trelleborgsallehanda.se/...lden-7943006f/

Så här sa han 2018 "Erik Ullenhag är en jätterolig och trevlig människa men förfärlig som politiker." Det säger Mauricio Rojas i Fredagsintervjun. Under sin tid i Folkpartiet myntade han begreppet "utanförskapsområden". Hans då drastiska förslag om integration gjorde honom till sist omöjlig i svensk politik och han valde att lämna Sverige.

https://kvartal.se/artiklar/gast-i-f...auricio-rojas/

och i veckan
Mauricio Rojas tror att SD hade kunnat motarbetas om Folkpartiets integrationspolitik från början av 2000-talet också hade blivit Alliansregeringens. Nu är han tillbaka i svensk politik som liberal riksdagskandidat och rådgivare åt Nyamko Sabuni. I samtal med Andreas Ericson berättar han om vad som nu behöver göras för att klara integrationen.
https://www.svd.se/mauricio-rojas-ti...-i-liberalerna

Om inte annat blir det en intressant valrörelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback