Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Någon som kan hjälpa mig med
skillnaden på "seit" och "schon"?
I skolan lärde jag mig att "seit" betyder sedan men att "schon" används när det gäller något som fortfarande pågår. Men detta verkar inte stämma om man snackar med tyskar.
T ex
"Ich lerne Deutsch schon zwei Jahre"
. Korrekt?
Men man säger inte
"Schon zwei Jahre lerne ich Deutsch"
. Eller? varför måste man säga
"Seit zwei Jahre lerne ich Deutsch"?
Kan man t ex säga
"Schon wann wohnst du hier?
Någon som kan hjälpa mig förklara?! 
Den grundläggande betydelsen av varje ord är i princip som dina lärare har förklarat för dig:
seit = sedan
schon = redan
"seit" betyder emellertid enbart sedan en viss tidspunkt precis som "since" pa engelska. Det kan inte användas i betydelsen "därefter" som "sedan" pa svenska; där finns det andra uttryck pa tyska som "danach", "nachher", "anschließend" m.m.
"schon" betyder som sagt bl.a. "redan" och är i den betydelsen synonymt med "bereits". "schon" har ocksa andra användningsomraden, som t.ex. i uttryck som "wer weiß das schon?", men det har inte riktigt med frageställningen i ditt inlägg att göra.
"seit" och "schon" kan bada användas, ofta tillsammans, för att beskriva en pagaende handling. Till dina exempel:
Citat:
"Ich lerne Deutsch schon zwei Jahre"
. Korrekt?
Här är ett utmärkmt exempel pa komplementär användning av "seit" och "schon". Meningen blir da pa följande vis:
Ich lerne schon seit zwei Jahren Deutsch.
Möjligtvis skulle man kunna skippa "seit" som du har gjort men da med en annan ordföljd:
Ich lerne schon zwei Jahre Deutsch, men det later inte riktigt lika snyggt.
Citat:
Men man säger inte
"Schon zwei Jahre lerne ich Deutsch"
. Eller?
Det är ju bara en annan ordföljd än i meningen ovan. Visst kan du säga sa, men, som sagt, peta gärna in "seit" före "zwei Jahre", d.v.s:
Schon seit zwei Jahren lerne ich Deutsch.
Citat:
varför måste man säga
"Seit zwei Jahre lerne ich Deutsch"?
Därför att "seit" betyder "sedan" (since) - se ovan. Dessutom maste man lägga till ett "n" i "Jahre" eftersom "seit" styr dativ:
[Schon] seit zwei Jahren lerne ich Deutsch.
Citat:
Kan man t ex säga
"Schon wann wohnst du hier?
Nej, det kan man inte säga eftersom "schon" ju inte betyder "sedan". Däremot kan du säga:
Seit wann wohnst Du schon hier?