Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 05:00
  #1681
Medlem
1. Symphony X - Paradise Lost I särklass den bästa låten jag har hört. Melodisk fram för allt. Och jag tror inte den kommer bli överklassad av någon annan heller, Russel Allen som sjunger är en av de mest tekniskt kunnande vokalister i min åsikt bland Roy Khan, Rob halford för att nämna några.

2. Kamelot - Sailormans Hymn En annan brutalt duktig vokalist. Skön ballad, Får gåshud helt enkelt.

3. Kamelot - Dont You Cry Har inte så mycket att tillägga här, En riktigt bra ballad men kan inte riktigt beskriva den. Ni får ta o lyssna så förstår nog dem flesta.

4. Iron Maiden - Hallowed be Thy Name I särklass det bästa IM har gjort enligt mig. Den är tung och melodisk på samma gång, Bra lyrik och lugn i vissa partier men samtidigt bra tryck i andra.

5. Nightwish - Kinslayer Introt är osannolikt bra, Det bästa intro jag hört enligt mig och bara det får den att hamna på listan. Sen är den väldigt bra utöver det också, tung och mörk. Har varit en av mina favoritlåtar i säkert 15 år nu.

6. Madonna - Power of Goodbye Inte så mycket för sådan musik men jag får tamejfan gåshud av den ändå, Tycker den är grymt bra och även det bästa Madonna gjort.

7. Judas Priest - Victim of Changes Tung låt a la Judas Priest. Men det som får den att vara med på listan är mellanspelet i låten. får en sådan skön känsla man hamnar i trans. Halfords maxande kan tyckas vara lite för mycket för många men jag tycker det är bra.

8. Ayreon - Charm of the Seer Har gillat den sedan jag var liten, Bra mystik i den och jag gillar linjen han sjunger precis innan refrängen starkt.

9. Metallica - Dyers Eve En av Metallicas snabba thrash låtar. Huvudet kan inte låta bli att guppa upp och ner till den. Riktigt bra solo också tycker jag.

10. Dream Theater - Constant Motion Grym låt överlag. börjar tungt. Bra solo och ganska skönt ös rätt igenom.

Anledningen till att jag har 2 Kamelot låtar i listan är för att Roy Khan är bara förjävla bra sångare helt enkelt.

Edit!: Jag måste slå ett slag för Savage Garden - Affirmation också, Texten är ju helt guld och man kan relatera mycket till den. och svängig och skön tycker jag den är också. Den är säkert på top 10 listan på rätt humör.
__________________
Senast redigerad av SleepyDoo 2017-06-17 kl. 05:11.
Citera
2017-06-17, 23:54
  #1682
Medlem
Helt omöjligt att välja top 10 låtar från alla musikgenrer. Så valde Rock, även där är det svårt...efter 7 har jag svårt att slutföra listan..


1. Led Zeppelin - Stairway to Heaven
2. Queen - Bohemian Rhapsody
3. Pink Floyd - Comfortably Numb
4. Lynyrd Skynyrd - Free Bird
5. The Rolling Stones - Gimme Shelter
6. Jimi Hendrix - All Along the Watchtower
7. Rush - Spirit of the Radio
.
..
(utan inbördes ordning)
Guns N' Roses - Welcome to the Jungle
Eagles - Hotel California
Black Sabbath - Paranoid
Rainbow - Stargazer
Metallica - Fade to Black
The Cranberries - Zombie
Led Zeppelin - Whole Lotta Love
Led Zeppelin - Kashmir
Pink Floyd - Wish You Were Here
Free - All Right Now
Citera
2017-06-17, 23:55
  #1683
Medlem
Astrorbits avatar
Ta hälften från RHCP och hälften från Oasis. Sen är det klart.
Citera
2017-06-18, 01:13
  #1684
Medlem
1. Led Zeppelin- Stairway To Heaven
2. Queen- Bohemian Rhapsody
3. Black Sabbath- Paranoid
4. Iron Maiden- Hallowed By The Name
5. Deep Purple- Child In Time
6. Dio- Holy Diver
7. Slayer- Raining Blood
8. Lynyrd Skynyrd- Free Bird
9. AC/DC- Back In Black
10. Kiss- Detroit Rock City
Citera
2017-07-01, 20:37
  #1685
Medlem
Theekmans avatar
Så mycket godis det finns här inne! Hittade denna tråd för en vecka sedan och har fått mycket inspiration. Tänkte snabbt tacka några stycken och då lyfta fram dessa verk igen. Kollade igenom de första 10 sidorna på tråden.

Sanningen är att vissa låtar låter brusiga/dåliga vid en viss ålder, men när mogenheten och öppenheten stämmer överens så träffar låten hjärtat. Märker också att om det är någon person som säger att just den låten är en av dom bästa låtarna som någonsin gjorts så ger åtminstone jag den en noggrann chans och helhjärtad lyssning. Det är på helt andra omständigheter när den spelas på radion eller i andra dylika sammanhang.


Putsar på min lista en liten stund till.
Citera
2017-07-22, 00:05
  #1686
Medlem
kristofferGs avatar
Icke numrerade:

* Dire Straits - Walk of life

* Dire Straits - Tunnel of Love

* Dire Straits - Telegraph Road

* Dire Straits - Romeo And Juliet

* Don McLean - American Pie

* John Denver - Annie's Song

* Simon & Garfunkel - Bleecker Street

* Simon & Garfunkel - April Come She Will

* Rod Stewart - Young Turks

* Lynyrd Skynyrd - Free Bird

* George Harrison - What is Life

* George Harrison - My Sweet Lord

* The Who - Eminence Front


Bubblare:

Niel Young - My My, Hey Hey - Out of The Blue

Mando Diao - I Ungdomen

Queen - Too Much Love Will Kill You

Lou Reed - Perfect Day

Jussi Björling - Land du välsignade

Bruce Springsteen - Jungleland

Tupac - Hit 'em up
__________________
Senast redigerad av kristofferG 2017-07-22 kl. 00:55.
Citera
2017-07-24, 18:30
  #1687
Medlem
Smurfffs avatar
Ja, det här var då fan inte lätt men här kommer i alla fall min lista:

1. Converge - Trespasses
Världens bästa intro, alla kategorier. Sen fortsätter det med ett besinningslöst kaotiskt inferno som varar i 2 minuter och 44 sekunder. Min absoluta favoritlåt från världens bästa band.

2. The Dillinger Escape Plan - Prancer
Ja, vad ska man säga om Dillinger? Fullständig galenskap från några av världens skickligaste musiker. Ackompanjeras gärna med deras lyric video på youtube (där man satt en GoPro på en svan) för en fulländad epileptiskt upplevelse.

3. La Dispute - King Park
Låten handlar om en gängrelaterad dödsskjutning där ett oskyldigt barn dödas. Jordan Dreyers geniala text glider runt mellan olika människors perspektiv och efter det avslutande crescendot lämnas man helt mållös. Can I still get into heaven if I kill myself?

4. The Menzingers - Gates
Relativt nedstämd låt från nutidens bästa punkband. Älskar texten som sammanfattar livets mer meningslösa stunder.

5. Converge - Jane Doe
Magiskt avslut på ett magiskt album. Vrålet 9 minuter in skär i hjärtat. Och sedan outrot, detta fulländade outro.

6. Khoma - One Of Us Must Hang
Ännu ett magiskt outro som ger mig gåshud varje gång. Perfekt avslutning på det bästa albumet som har producerats inom Sveriges gränser.

7. Sigur Ros - Rembihnútur
Sigur Ros har förmågan att skapa en ljudbild som inget annat band. Från det tystlåtna introt till den förlösande refrängen där dammluckorna öppnas på vid gavel. Underbart!

8. Woods Of Desolation - And If All The Stars Faded Away
Bitterljuv black metal som suger in dig i en annan värld. Perfekt låt för de mörka höstkvällarna.

9. Mastodon - Halloween
Sjukt medryckande låt som man kan lyssna på hur många gånger som helst. Stop/Go-solot i slutet är genialt!

10. The National - About Today
The National i sitt esse. Terapi för själen.
Citera
2017-07-29, 15:11
  #1688
Medlem
eagless avatar
1: Now i´m here QUEEN
2: Set me free SWEET
3: Sladgehammer BTO
4: Beside you Iggy/Jones
5: Limelight RUSH
6: Packard goose FZappa ( https://www.flickr.com/photos/chorwedel/3018354195)
7: Assassin Motörhead
8: Are you ready to rock Thin Lizzy
9: Sweating bullets Megadeth
10: Children of the revelution T-REX
__________________
Senast redigerad av eagles 2017-07-29 kl. 15:13.
Citera
2017-08-22, 18:53
  #1689
Medlem
kristofferGs avatar
Vill också lägga till Time In A Bottle, I Got A Name och I'll Have To Say I Love You In A Song

Av den fantastiske Jim Croce.
Citera
2018-04-09, 22:51
  #1690
Medlem
Den här tråden är mig väldigt kär eftersom den skänkt mig så mycket glädje och så många nya favoritlåtar och band/musiker. Det vore synd om den föll i glömska. Jag är inte musiker. Jag förstår inte musik såsom musiker gör (eller tycks göra) det. Jag begriper ofta inte vad musiker menar när de beskriver musik – vi tycks ha olika språk för det hela. Under många år hade jag mindervärdeskomplex över detta, i känslan av att mina uppfattningar kring musik inte var lika värdefulla eftersom jag själv inte spelade. Det är över nu och jag har numera helt förlikat mig med att min ingång till musik är helt och hållet fenomenologisk: det enda som spelar någon roll för mig är vilka känslor och stämningar musiken försätter mig i, vilka bilder som av musiken träder fram inför min inre blick, hur jag kan "översätta" melodier och ljudmönster till språk, dofter, färger och olika rumsliga miljöer, vilka inre och yttre resor som musiken för mig på, och så vidare.

1. John Lennon – Oh Yoko!
https://www.youtube.com/watch?v=tlfeyeMFiYA

En fantastisk vårsång. Och en låt som fångar det att vara nykär, det där pirret i magen. När man hör den här vill man bara ut i den bländande grönskan, mot gräsmattorna och ängarna och dansa bland blommorna och utforska varenda centimeter av varandras kroppar.

2. John Lennon – Mother
https://www.youtube.com/watch?v=sPYsMM1FvXs

Lennon var alltid bäst när han i musiken som inåtvänd försökte bearbeta sig själv och sina inre plågoandar och motsättningar. När han blev "politisk" (Working Class Hero, Give Peace... osv) var han rätt barnslig och tog sig aldrig ovanför plakatnivån, tycker jag. Här är han på sin bästa sida med en av pophistoriens bästa låtar från en av pophistoriens mest överskattade skivor. Det är en kliché att säga att konsten, musiken osv kan fylla "en terapeutisk funktion". Här är det bokstavligen fallet, i bemärkelsen att Lennon helt iscensätter sina erfarenheter från s k primalterapi i låten– lyssnaren får en omedelbar inblick i terapirummet här. Ångestladdad, psykologiskt ödesmättad, musikmässigt avskalad, melodisk och med en underbar rytm.

3. Blur – The Universal
https://www.youtube.com/watch?v=c2jmBCfbgZc

Ytterligare en låt för våren. Den är så lätt, så lätt... De där stråkarna är såsom vingar som får en att lyfta i höjden. Över låten finns det någonting djupt förlösande, känslan efter att en kraftig nervositet eller ångest som följt en länge släpper taget och man liksom svävar fram över gatorna – bekymren borta, femton kilo lättare.

4. Camel – The Snow Goose
https://www.youtube.com/watch?v=ru8bH9XXTfk

Ledgitarren här är så löjligt läcker, särskilt från 00:42 och framåt, en liksom sövande och vaggande melodi, blygsam och lugn. Camel är en av de största upptäckterna jag gjort under 2018.

5. Gyllene Tider – Flickan I En Cole-Porter Sång
https://www.youtube.com/watch?v=1EDqJt9fw2M

Jag har ju inga "guilty pleasures", men om jag måste nämna någonting så säger jag Gyllene Tider. Per Gessle måste ändå vara en av de bästa svenska låtskrivarna överhuvudtaget. Vilket fantastiskt öra för melodier han har! Texten är rätt vrickad, men fin.

6. The Cure – Plainsong
https://www.youtube.com/watch?v=YSaNXpD49Qw

Plainsong är bandets bästa låt, tycker jag. Jag älskar hur musiken "rör" sig här; inledningsvis som ett vattendrag eller en flod som strömmar fram, där ljuden liksom konturslöst flyter in i varandra, tills den börjar antar skepnaden av ett rum med otaliga speglar som sänder oräkneliga spegelbilder från och till varandra, där ljuden genom sångens upprepningar "studsar" fram och tillbaka. Jag har alltid haft ett tvetydigt förhållande till The Cure. Å ena sidan tycker jag att de är grymma musiker och Smith är en jävligt bra låtskrivare, å andra sidan har Smith också en av pophistoriens gnälligaste röster (han och Neil Young delar kanske första plats...). Plainsong är kanske delvis så bra som den är till följd av att Smith inte sjunger så mycket. Hursomhelst, underbar låt.

7. Denez Prigent – Gortoz a Ran
https://www.youtube.com/watch?v=lDdP...ature=youtu.be

Jag begriper inte ett ord av vad de sjunger, men likväl är det en av de sorgligaste låtar jag känner till - den springer ur den sinnesstämning som följer på att hjärtat skakats i sitt innersta och insikten kryper fram att det här är inte en ond dröm, det här är verkligt. Den är så stilla och dramatisk på en och samma gång. Hisnande vacker!

8. Van Der Graaf Generator – Still Life
https://www.youtube.com/watch?v=WYBifGynf6g

Från skivan med samma namn, Still Life – en av 70-talets bästa skivor, en av mina absoluta favoritskivor, med en av rockhistoriens bästa och mest underskattade sångare, Peter Hammill – om ett tillstånd jag hoppas att jag aldrig hamnar i: likgiltighet; att stänga sig inför världen, att bli så låst i sin egen smärta att man blir döv inför andras; att sluta bli berörd av verkligheten utanför en, att upphöra vara mottaglig inför andra människors ord och låta de förändra en. Det är en fara vi alla riskerar att möta. Likgiltigheten står för dörren: varifrån kommer denna den kusligaste av gäster? Måtte vi klara oss undan den!

9. Credo III
https://www.youtube.com/watch?v=Od165XG66Nc

Trosbekännelsen tonsatt, ur Missa de Angelis. Den vanligast sjungna tonsättningen av trosbekännelsen i den katolska kyrkan. Den är så himmelskt vacker; såhär sjunger nog änglarna i sin himmelstillvaro. Jag tröttnar aldrig på melodierna här.

10. Gloria in excelsis Deo
https://youtu.be/O3ETFI2U9RA?t=152

Gloria, från samma mässa som den ovan länkade trosbekännelsen Missa de Angelis. Tolkien skriver såhär:
Citat:
"Om du inte redan gjort det, gör "lovsångerna" till en vana. Jag använder dem mycket (på latin): Gloria patri, Gloria in excelsis, Laudate dominum, Laudate pueri dominum (som jag är särskilt förtjust i), en av söndagspsalmerna; och Magnificat; även Laurentanska litanian (med bönen Sub tuum praesidium). Kan man dem utantill saknar man aldrig glädjens ord. Det är också något gott och förträffligt att kunna mässkanon utantill, för man kan läsa den i sitt inre ifall svåra förhållanden någonsin hindrar en från att höra mässan."
– Tolkien, ur brev 54 till sonen Christopher, 8 januari 1944

Ord att ta till sig. Liksom med Credo III är denna tonsättningen av Gloria himmelsk.
Citera
2018-04-10, 13:00
  #1691
Medlem
The Beach boys avatar
Cortex - När skuggorna kommer - En av de bästa punklåtarna med fantastisk text som ständigt är aktuell och debutplattan Spinal Injuries kanske bästa låt.

Stephen Sondheim Send in the clowns - Fantastisk melodi och en text som alla kan relatera till på något sett

The Waterboys Whole of the moon - fantastisk, melodi, text och Mike Scotts röst är perfektion

Derek and the dominoes - I am your - en av de vackrast låtarna som skrivits och kanske den vackraste låten som Clapton skrivit.

John Lennon Grow old with me - Den perfekta bröllopslåten

Somewhere over the rainbow - En odödlig klassiker med en text som på ett unikt sätt kan få en att känna sig bättre

Simon and Garfunkle The boxer - en av världens bästa texter någonsin

Bob Dylan Born in time - En låt som visade att Bob Dylan fortfarande hade det lilla extra

Eric Clapton Layla - Aldrig förut har Clapton sjungit med sådan passion.

The Beatles - Happiness is a warm gun Kanske Beatles mest komplex låt.
__________________
Senast redigerad av The Beach boy 2018-04-10 kl. 13:12.
Citera
2018-04-10, 14:13
  #1692
Medlem
PsychoChillers avatar
Fy bubblan vad svårt det här var då.

Planxty - Little Musgrave
Elva minuter kärlek och tragedi som gärna hade fått fortsätta elva minuter till

Christy Moore - Viva la Quinta Brigada
Moores mesta liverykare

The Wolfe Tones - Joe McDonnell
Känslosam folk när den är som bäst

Apathy feat. Celph Titled - Stop What Ya Doin'
Läskigt bra beat av Premo och hiphopens bästa rapduo i högform

The Rolling Stones - Under My Thumb
Sååå funk

Ice Cube - No Vaseline
Bästa dissen någonsin, Ice Cube förnedrar N.W.A med humor, saklighet och fantastiska punchlines

Pink Floyd - Comfortably Numb
En låt som förmedlar känslan av ett opiatrus helt perfekt

Nas - The World is Yours
Skönaste låten från den mest klassiska plattan

Jedi Mind Tricks feat. R.A. the Rugged Man - Uncommon Valor: A Vietnam Story
R.A. river av en brutalt effektiv vers om sin farsa som berör trots tempot och den iskalla deliveryn

Ol' Dirty Bastard - Shimmy Shimmy Ya
Partygalenskap på högsta nivå
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback