Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-05, 19:27
  #1
Medlem
Följande inlägg publicerades av Kenneth Sandberg på Sverigedemokraternas forum (http://forum.sdungdom.se) kl 17:15 torsdagen den 5 oktober 2006. Drygt 20 minuter senare var det borta, censurerat av partiledningen.

Så fuskade partiledningen bort den kanske sista möjligheten att rädda Sverige!

Massinvandringen har fört vårt land allt närmare en katastrof. Det som skulle kunna avvärja att Sverige inom ett par decennier förvandlas till ett Balkan och Mellanöstern i kubik vore att SD kom in i riksdagen senast genom det nu avverkade valet. Genom misslyckandet har nu partierna i Riksdag och Regering dessvärre fått fria händer att fullborda katastrofen…

Alla förutsättningar fanns för handen efter framgången i 2002 års val. Från partiets sida behövdes huvudsakligen en offensiv och klarspråkig dialog med svenska folket, plus en sammansvetsning av partiet för att optimera motivationen och effektiviteten hos medlemmar och aktivister.

Dessvärre har den nuvarande partiledningen istället prioriterat att bli erkända som rumsrena hos våra motståndare genom att tona ned profilfrågan. Samt – och ännu allvarligare - decimerat partiets andel av politiskt erfarna och resursstarka aktivister genom utfrysningar och utmanövreranden.

Konsekvensen av detta har blivit att stora delar av partiorganisationen på flera håll i landet förlamades och berövades förutsättningarna att fungera optimalt i årets valrörelse. Och ute bland potentiella sympatisörer har osäkerheten över vad SD egentligen är och står för fått dem att tveka med att ta steget in i partiet och kandidera i de lokala valen.

Resultatet står nu klart; Sverigedemokraterna missar Riksdagen - vilket är ett stort misslyckande för partiet och fatalt för Sverige!

Bakgrunden
Sedan flera år tillbaka har SD brottats med interna motsättningar. I och för sig inget unikt för Sverigedemokraterna och närmast oundvikligt för ett parti som bara är några år gammalt och som växer hastigt. Problemet är att SD saknar en lagledare som förstår vikten av och har ambitionen att skapa ett lag. Vilket är något helt annat än den nuvarande partiledningens toppstyrning där dom som inte okritiskt ställer in sig i ledet och säger ja och amen till Verkställande Utskottet betecknas som partiskadliga och exkluderas.

Partiledarbytet vid riksårsmötet 2005 var befogat. Mikael Jansson hade gjort en hedersvärd insats under sina tio år som partiledare, men var oförmögen att ta itu med de sönderfrätande fraktionsstriderna på ett sätt som kunde skapa en laganda i ledningen och i partiorganisationen. Motsättningarna och skyttegravskriget mellan ”Bunkergänget” i Stockholm, ”De fyras gäng” i Syd, ”Tokarna i Göteborg”, m fl, tenderade att öka istället för att biläggas.

Möjligheten att i någorlunda god tid före valet 2006 skapa en konstruktiv partiledning och utveckla en partiorganisation präglad av laganda och motiverad för en valrörelse, fanns så sent som inför Riksårsmötet 2005. Undertecknad var med och skrev under en artikel i SD-Kuriren i december 2004 där behovet av en förändring och utveckling av partiets ledning framfördes. Min förhoppning var att artikeln skulle initiera en öppen och konstruktiv dialog i medlemskadern om hur vi på lämpligaste sätt komponerade en partiledning vid Riksårsmötet och inför valrörelsen 2006.

Olyckligtvis kapades detta initiativ av Sydfalangen. En massiv kampanj för Jimmie Åkesson som ny partiledare igångsattes genast och redaktörerna för SD-Kurirens pappers- respektive internetupplaga, Richard Jomshof och Björn Söder, deklarerade raskt i februari månad att valberedningen bestämt sig för Jimmie Åkesson. Detta fyra månader före Riksårsmötet – och utan att medlemmarna givits möjlighet att sätta sig in i situationen för att i öppna och reellt demokratiska former kunna diskutera fram den optimala lösningen för partiet.

Undertecknad gjorde inför Riksårsmötet ett försök att bredda diskussionen genom att föra på tal dåvarande partisekreteraren Jan Milld som ett alternativ. Dennes dokumenterade erfarenhet och kapacitet genom decennier av kamp för Sverige – som redaktör för Blågula Frågor bland många andra samhällsengagemang – kunde, ställt i relation till den unge och oerfarne Jimmie Åkesson, ge SD den bild av mognad och stabilitet som motverkade motståndarnas beskrivning av partiet såsom en oseriös och ungdomlig företeelse i nivå med andra ungdomsförbund.

Initiativtagarna till Åkesson-kampanjen tog detta som ett hot mot deras planer för partiet och var helt ointresserade av att ens överväga en lösning där de båda kompletterade varandra i partiets ledning. T ex såsom två språkrör eller i form av en partiledare jämte en partiordförande. Istället framförde Jonas Åkerlund till Jan Milld kvällen före riksårsmötet upplysningen att om han dristade sig att kandidera till partiledarposten, så ”var han rökt” i SD. I lite andra ordalag informerades också undertecknad av Richard Jomshof om det ohälsosamma för min del ifall jag nominerade Jan Milld.

Och med stöd av framförallt Martin Kinnunens mobilisering inom ungdomsförbundet kunde man så vid riksårsmötet den 7 maj 2005 säkra valet av den 26-årige SDU-ordföranden Jimmie Åkesson till ledare för moderpartiet Sverigedemokraterna.

Partiledningens arbete
Självklart har den nya partiledningen en del kvalitéer. Syd-kvartetten i verkställande utskottet - Jimmie Åkesson, Björn Söder, Richard Jomshof och Mattias Karlsson – är skicklig, inte minst när det gäller att producera dokument, tidskrifter och internet-sajter.

De områden och faktorer som orsakade att SD missade riksdagen är å andra sidan det som den ungdomligt självtillräckliga kvartetten gravt misskött och som också blev helt avgörande för valresultatet. Grovt indelat handlar det om tre områden:
1. Partiets interna ledning:
• Frånvaron av en ödmjuk partilednings ärliga syfte att skapa ett lag av SD:arna runt om i landet. Samt därmed bristerna i organisering och framförhållning gällande det praktiska arbetet ute i landet och inför valrörelsen.

2. Partiets externa kontakter:
• Trots det stora behovet av såväl ekonomiskt som opinionsmässigt stöd har inga seriösa ansträngningar gjorts att söka kontakt med och skapa relationer till potentiella sponsorer och opinionsbildare.

3. Partiets politiska budskap:
• Huvudstrategin har varit att slipa av udden i SD:s politiska program, i förhoppning om att bli erkända som salongsfähiga av motståndarna. Därmed försatt SD möjligheten att provocera övriga partier att - såsom Dansk Folkeparti så framgångsrikt arbetat i Danmark - successivt anamma SD:s politik i försök att muta in väljarna.

Konkret om partiets interna och organisatoriska hantering
En ansvarsfull partiledning borde visa storsinthet gentemot de distrikt, avdelningar och partikamrater som i samband med ett riksårsmöte har ”lidit nederlag”. Sammankallande till ärligt syftande försoningsmöten och skapande av laganda borde därför vara en av de första uppgifterna för en ny partiledning. Istället valde man den hårda linjen att med majoritetsstöd exkludera alla minoriteter och prioritera den totala makten och kontrollen över partiorganisationen.

Så utnyttjades olika avdelningar och individer i ett cyniskt spel till att successivt bekämpa varandra, varefter de sedan uppdraget var genomfört själva förpassades ut i marginalen. Konkret innebar det hela avdelningars försvinnande och att stora delar av landets regioner/distrikt exkluderades från såväl partistyrelsen som från den riksdagsvallista som partiledningen drev igenom på riksårsmötet.

Mina vädjanden och förslag om samrådsmöten för att lösa upp situationen bemöttes med ignorans och arrogans av den maktfullkomliga partiledningen.

Därav en situation inför valet som – utan alltför stor överdrift – skulle kunna beskrivas enligt nedan:
• Göteborg; I det närmaste strejk- och upprorstillstånd.
• Västregionen som helhet; Kaos och spillror.
• Stockholm; Halvt på tomgång – med mycken frustration.
• Delar av Uppsala, Örebro, Värmland och Skåne; Stor frustration och eroderad motivation.
• I drygt 75 procent av landets kommuner saknades SD-verksamhet överhuvudtaget.

Beträffande förberedelserna inför valrörelsen framförde undertecknad i partistyrelsen dryga halvdussinet förslag gällande det praktiska arbetet. För att ute i landet ge kadern förutsättningar att själva utveckla lokalorganisationer och förbereda och bedriva en valrörelse, bl a hjälp med:
• Producerandet av lokala flygblad.
• Underhåll av lokala internet-hemsidor.
• Utlokalisering av SD-butikens resurser/material för användning ute på marknader, mm.
samt;
• Tidig partiledarturné med en kombination av offentliga och interna möten. Dels för att ge SD ett ansikte, dels för att ingjuta mod och kampanda hos enskilda medlemmar och sympatisörer ”ute i den bistra verkligheten”.
• Tidig ansökan och planering av partiledarens torgmöten ute i landets tre största städer. Detta för att redan i förtid få debatt och rubriker kring SD:s arbete och ambitioner inför valet.
• 1-2 dagars stationering per vecka av partiledaren i Stockholm, motiverat av den koncentration av politiska institutioner och massmedier som finns i huvudstaden.

Fortsätter nedan ...
Citera
2006-10-05, 19:28
  #2
Medlem
Partiets externa kontakter
Utanför SD finns det runt om i landet en stor potential av stöd och supportrar. Ekonomiskt stod det klart att partiet behövde drygt 3-4 miljoner kronor utöver de medel som kunde samlas ihop via medlemskadern. På samma sätt finns det organisationer, grupper och individer som utgör ett latent stöd för partiets politik. Och personer som genom kontakttagande från partiets sida troligtvis i stor omfattning skulle ta steget in och arbeta samt kandidera för SD ute i kommunerna.

I detta avseende försökte undertecknad i omgångar att förmå partiordföranden att medverka till organiserandet av sådant kontaktskapande. Bland annat genom en variant av de ”Tiggarbrev” och personligt hållna brev som Mikael Jansson inför valet 2002 skickade ut. Som underlag för detta överlämnade jag till Jimmie Åkesson en förteckning över drygt 2 500 namn och adresser på organisationer och individer som lämpligen kunde få ett brev undertecknat av partiordföranden. Sammantaget personer som med lätthet skulle kunna sponsra SD med flera miljoner kronor, samt organisationer och personer med tyngd i den offentliga debatten och med omfattande nätverk av opinionsbildare. Därtill individer i målgrupper som med stor sannolikhet kunde motiveras att ansluta sig till SD:s arbete.

Praktiskt taget ingenting av ovanstående anammades av partiledningen – delar av det endast i begränsad omfattning och alldeles för sent i valrörelsen. Och till skillnad från tidigare valrörelser, där partiet genom utåtriktat arbete mött väljarna via torgmöten och marknader, präglades denna av passivitet, inåtvändhet och räddhågsnad av partiets högsta företrädare. Vare sig i Stockholm, Göteborg eller Malmö tordes partiledningen utnyttja möjligheten att via utannonserade appellmöten framträda och presentera sig så som alla de etablerade partierna gjorde i valrörelsens slutskede.

Partiledningens politiska fasad
Istället för kontinuitet och konsekvens i Sverigedemokraternas utåtriktade politik, har den nya partiledningen vinnlagt sig om att SD ska ge ett harmlöst budskap. Utöver de marginaliseringar och uteslutningar som varit en del av ”renhållningen” och ”det nya SD:s” avståndstagande från ”det tidigare SD”, har sålunda det politiska budskapet förändrats i flera avseenden.

Det 33-punktsmanifest med konkreta förslag till åtstramningar på invandringspolitikens område som riksårsmötet antog 2005, har begravts i stillhet. Istället för ett steg framåt av offensiv och klarspråkighet har SD backat ett steg och fokuserat på integrationspolitiken. I ungefärligen samma ordalag som Folkpartiet presenterade t ex SD sin politik på valaffischerna med stillsamma formuleringar om ”krav och anpassning” gällande invandrarna. Ingenting om stopp för massinvandringen eller utvisning av kriminella invandrare.

Om denna linje leder till ökat förtroende från svenska folkets sida eller om det istället skapar osäkerhet om det legitima i SD:s politik – d v s behovet av en mycket kraftigt reducering av invandringen kombinerat med ett ambitiöst återvandringsprogram för att återställa Sverige – är svårt att leda i bevis, men värt att diskutera inom partiet.
..............

Det är min förhoppning och tro att SD kommer att växa – och tillika göra entré i riksdagen 2010. Det är också min förhoppning att det ska bli en sådan tillströmning av en hedersvärd representation av svenska folket, att partiet successivt utvecklas från den lilla organisation som i realiteten styrs av en handfull personer på ungdomsförbundsmanér med metoder lånade från Stalinepoken, till ett moget parti med reell och utvecklad demokrati. Viktigast är att SD framöver får en partiledning som istället för maktutövning skapar ett starkt och effektivt SD genom ödmjukhet och dialog visavi partiarbetarna; ledare som förstår vikten av att skapa en laganda i partiet.

Mest sannolikt är tyvärr att nuvarande VU-ledamöter slår vakt om sin kontroll över partiet genom att sinsemellan fördela de avlönade poster som valresultatet nu medför. D v s de lokala valframgångar som på intet vis kan tillskrivas partiledningen, utan helt och hållet dom många gräsrötter ute i landet som tvärtom lämnats utan stöd och assistans av partiets ledning.
..............

Huruvida det i så fall fortfarande kommer att finnas realistiska möjligheter att avstyra en katastrofal utveckling för Sverige, är jag dessvärre inte alldeles optimistisk om. Mycket talar för att vi nu kan ha förlorat kampen mot klockan.

För den som önskar lite mer av krassa fakta rörande den politiska/sociala situationen samt den demografiska utvecklingen i Sverige, kan rekommenderas Jan Elverssons ”Politikens haveri” (115:- på Plusgiro 169 44 36 – 5).
………………..

För min personliga del drar jag mig tillbaka från den nationella kamparenan och koncentrerar mig på att genom lokalorganisationen skaffa hemmakommunen Kävlinge en respit.

Det innebär också att jag avslutar den tjänst á 15 000 kr/månad före skatt (varav Staten betalat 75 procent) som jag uppehållit för SD-Syd under det gångna året. Ett avlönat privilegium som Björn Söder aldrig försummat något tillfälle att påminna mig och våra SD-kamrater om i partiet.

Utsikterna att återfå den tjänst som handläggare och byrådirektör vid Migrationsverket som jag fick lov att offra i syfte att försöka bidra till Sveriges räddning, är dock inget som jag ens reflekterar över.

Med detta eftermäle tackar jag för mig, stänger ner min internetuppkoppling och önskar de många hedersamma SD-kamrater som jag trots allt haft förmånen att lära känna och kämpa tillsammans med lycka till.

Kenneth Sandberg efter valet 2006
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback