Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-04, 12:46
  #1
Medlem
Den finns en gåta/ett problem som går ungefär såhär:

Det var några medlemmar i ett segelsällskap som satt och smuttade på en grogg på klubbhusets veranda.
- Det är inte gott att segla när det inte blåser, sade en av dem filosofiskt.
- Men det går ibland i alla fall, sade en annan.
- Utan vind överhuvudtaget?
- Ja.
- Och med hjälp av segel?
- Ja, med segel.
- Pustade du i seglet då, eller..? Frågade den första skeptiskt.
- Nej, jag använde seglet precis som vanligt.
Låt mig förklara omständigheterna för er. Jag satt i en liten sgelbåt mitt ute på floden när vinden plöstligt dog ut. Jag hade inga åror eller något annat mekaniskt hjälpmedel för att ta mig fram på vattnet, och segelbåten bara drev med strömmen. Då lade jag märke till en roddbåt omkring 100 meter längre ner på floden med bägge årorna ute men ingen människa i. Om jag kunde ta mig fram till den där roddbåten, skulle jag kunna ta min lilla segelbåt på släp och ro vart jag ville. Men hur skulle jag tillryggalägga de 100 meterna? Eftersom det
absolut inte fanns någon vind, drev bägge båtarna med strömmen i samma fart, och avstånder mellan dem ändrades inte.
- Vad gjorde du då?
- Försök gissa!

Ja - försök att gissa! Jag har svaret men skulle gärna se en matematisk förklaring på att svaret verkligen stämmer.
Citera
2006-10-04, 14:07
  #2
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExAnimo
Den finns en gåta/ett problem som går ungefär såhär:

Det var några medlemmar i ett segelsällskap som satt och smuttade på en grogg på klubbhusets veranda.
- Det är inte gott att segla när det inte blåser, sade en av dem filosofiskt.
- Men det går ibland i alla fall, sade en annan.
- Utan vind överhuvudtaget?
- Ja.
- Och med hjälp av segel?
- Ja, med segel.
- Pustade du i seglet då, eller..? Frågade den första skeptiskt.
- Nej, jag använde seglet precis som vanligt.
Låt mig förklara omständigheterna för er. Jag satt i en liten sgelbåt mitt ute på floden när vinden plöstligt dog ut. Jag hade inga åror eller något annat mekaniskt hjälpmedel för att ta mig fram på vattnet, och segelbåten bara drev med strömmen. Då lade jag märke till en roddbåt omkring 100 meter längre ner på floden med bägge årorna ute men ingen människa i. Om jag kunde ta mig fram till den där roddbåten, skulle jag kunna ta min lilla segelbåt på släp och ro vart jag ville. Men hur skulle jag tillryggalägga de 100 meterna? Eftersom det
absolut inte fanns någon vind, drev bägge båtarna med strömmen i samma fart, och avstånder mellan dem ändrades inte.
- Vad gjorde du då?
- Försök gissa!

Ja - försök att gissa! Jag har svaret men skulle gärna se en matematisk förklaring på att svaret verkligen stämmer.

Om man driver har man ju en fartvind. Om denna kan vara tillräcklig att segla med i praktiken vet jag ej.

Inför ett icke roterat koordinatsystem som följer med strömmen. Där är vindhastigheten -v där v är strömhastigheten i ett stillastående koordinatsystem.
Citera
2006-10-04, 14:36
  #3
Medlem
Gissar att du är ute efter ett annat alternativ än simma.

Kan d va så att han kastade ner seglet i vattnet och fick därmed mer fart på båten eftersom strömmen drog seglet snabbare.
Citera
2006-10-04, 14:51
  #4
Medlem
Big Seb: Nej. Seglet skulle ju användas på vanligt sätt.

Mesopalmen: Yes! Det är lösningen. När man säger att det inte finns någon
vind, menar man ju att luften är orörlig i förhållande till marken. Men eftersom
segelbåten rörde sig med strömmen utför floden, så fanns det ju en svag
bris i förhållande till farkosten, en vind som "blåste" i motsatt riktning mot strömmen.
Så det enda seglaren behövde göra var att kryssa mot "vinden" tills han var
framme till roddbåten.

Vad jag nu vill veta är om detta är praktiskt möjligt eller ej.
Han måste väl ta en längre sträcka när han kryssar, och farten bör väl öka.
Så kommer han verkligen snabbare fram?
Hur ska man räkna ut detta?
Citera
2006-10-04, 14:54
  #5
Medlem
Dumt av mig. Läste inte ordentligt. Tänkte inte till ordentligt.
Citera
2006-10-04, 14:56
  #6
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExAnimo
Big Seb: Nej. Seglet skulle ju användas på vanligt sätt.

Mesopalmen: Yes! Det är lösningen. När man säger att det inte finns någon
vind, menar man ju att luften är orörlig i förhållande till marken. Men eftersom
segelbåten rörde sig med strömmen utför floden, så fanns det ju en svag
bris i förhållande till farkosten, en vind som "blåste" i motsatt riktning mot strömmen.
Så det enda seglaren behövde göra var att kryssa mot "vinden" tills han var
framme till roddbåten.

Vad jag nu vill veta är om detta är praktiskt möjligt eller ej.
Han måste väl ta en längre sträcka när han kryssar, och farten bör väl öka.
Så kommer han verkligen snabbare fram?
Hur ska man räkna ut detta?

OK, frågan är alltså om man kan segla snabbare än fartvinden när man kryssar. Nån seglare?
Citera
2006-10-04, 16:17
  #7
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
OK, frågan är alltså om man kan segla snabbare än fartvinden när man kryssar. Nån seglare?

om vinden skulle ha hastigheten -v skulle man behöva ha en resulterande fart framåt med hastigheten > v. (Om man skulle kryssa mot vinden)
Detta låter orimligt, har aldrig upplevt det så när jag seglat.

En gissning från mig
Citera
2006-10-04, 17:45
  #8
Medlem
Om man inte ser land så finns det inget sätt* att avgöra om det är ström eller vind som ger upphov till den vind man upplever. Därför blir frågan om det går att kryssa mot vinden. Så klart att det går.

*Seglaren kan inte se botten och har ingen GPS förståss.
Citera
2006-10-04, 17:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
OK, frågan är alltså om man kan segla snabbare än fartvinden när man kryssar. Nån seglare?
Nej, man behöver inte kryssa mot vinden snabbare än vinden för komma fram till den där roddbåten. Det räcker att man får upp en relativhastighet gentemot vattnet som är större än noll i roddbåtens riktning. (vi antar att roddbåten inte påverkas av vinden utan är i vila relativt vattnet)
Citera
2006-10-04, 18:02
  #10
Medlem
evolutes avatar
Låt mig först säg att jag inte vet ett jota om segling.

När man kryssar mot vinden, kräver inte det att vindriktningen är konstant? Om du kryssar kommer ju fartvinden alltid vara anti-parallell mot båtens hastighet.
Citera
2006-10-04, 20:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Låt mig först säg att jag inte vet ett jota om segling.

När man kryssar mot vinden, kräver inte det att vindriktningen är konstant? Om du kryssar kommer ju fartvinden alltid vara anti-parallell mot båtens hastighet.
Vinden kommer ju att vara konstant i förhållande till båtens drift och alltså alltid vara parallell mot båtens rörelse nedströms.
Citera
2006-10-04, 20:30
  #12
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
Vinden kommer ju att vara konstant i förhållande till båtens drift och alltså alltid vara parallell mot båtens rörelse nedströms.

Ja, och när man kryssar så vill man ju vända båten så att vinden kommer snett framifrån vilket inte är möjligt eftersom vinden alltid kommer rakt framifrån (ur båtens synsätt).

Eller har jag missuppfattat hur man kryssar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback