Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 08:48
  #133
Medlem
mr_algots avatar
När vi åkte till Riga 2012 handlade vi på "spiritus outlet" nära hamnen. Var väldigt billigt och helt ok utbud har jag för mig.
Citera
2015-04-03, 02:59
  #134
Medlem
Brukar fara till Estland lite då och då och kombinera en minisemester med lite alkoholinköp till mig själv. Som nämndes tidigare är utbudet av spritbutiker bra. SuperAlko är att rekommendera. Öl och cider gör man rätt i att köpa på båten så man slipper betala pant + att man slipper kånka på allt om man inte har nån vagn att dra grejerna med.
Då man är i land 7-8 timmar kan man kombinera turen med lite sightseeing. Tallinn är en fin stad med bra utbud på restauranger och butiker. I regel billigare att äta ute där än i Sverige men det finns undantag. Nära mellan hamnen och staden dessutom.

Riga var det längesen jag var i nu, men jag åkte buss för att komma in till centrum minns jag. Stadskärnan var inte lika komprimerad. Fin stad vill jag minnas. Jag var inte den som drack på den tiden, men jag vill minnas att nästan den enda spritbutiken jag såg hade bra priser. Som nämndes tidigare är det inte lika lukrativt med alkoholmarknaden i Lettland då de inte har helt samma tillströmning med turister som Estland, som får både från Finland och Sverige.
Citera
2015-07-30, 18:29
  #135
Medlem
Finns det någon här inne som har tagit med bilen till Tallinn?
Tänkte mest på att hur mycket får man egentligen handla på båten?

Tallink Shoppingservice på bildäck – M/S Victoria och Romantika, Välj dina favoritprodukter och vilket antal du vill beställa samt Följ tullbestämmelserna för taxfreemängder
Varor du får ta med till Sverige tull- och skattefritt:
1 Liter Sprit (över 22%) eller
2 Liter Starkvin (15 - 22%) eller
2 Liter Champagne eller mousserande vin
4 Liter Vin (upp till 15%)
16 Liter Öl = 2 lådor
200 Cigaretter

Hur ser det ut i tullen om man har köpt t.ex. 100 lådor öl från taxfree butiken?
Eller måste man ha köpt ölen iland för att kringgå dessa skattefria bestämmelser?
Citera
2015-08-05, 21:26
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommih
Finns det någon här inne som har tagit med bilen till Tallinn?
Tänkte mest på att hur mycket får man egentligen handla på båten?

Tallink Shoppingservice på bildäck – M/S Victoria och Romantika, Välj dina favoritprodukter och vilket antal du vill beställa samt Följ tullbestämmelserna för taxfreemängder
Varor du får ta med till Sverige tull- och skattefritt:
1 Liter Sprit (över 22%) eller
2 Liter Starkvin (15 - 22%) eller
2 Liter Champagne eller mousserande vin
4 Liter Vin (upp till 15%)
16 Liter Öl = 2 lådor
200 Cigaretter

Hur ser det ut i tullen om man har köpt t.ex. 100 lådor öl från taxfree butiken?
Eller måste man ha köpt ölen iland för att kringgå dessa skattefria bestämmelser?

jag tror inte att det är taxfree på båten ty taxfree för resor inom eu är avskaffad. du får ta in i sverige 10 liter sprit och 110 liter öl när du kliver av tallinnbåten oavsett om du har köpt dina varor på båten eller i tallinn.

de gångerna jag har klivit av båten från tallinn och riga så kan jag lova dig att alla hade stora mängder öl och sprit med sig.

för att tipsa dig så kommer du hitta bättre erbjudanden på båten än på land. på båten slipper du betala pant för ölburkarna. på land måste du lägga till två euro per flak i pant.
Citera
2015-08-08, 00:17
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag tror inte att det är taxfree på båten ty taxfree för resor inom eu är avskaffad. du får ta in i sverige 10 liter sprit och 110 liter öl när du kliver av tallinnbåten oavsett om du har köpt dina varor på båten eller i tallinn.

de gångerna jag har klivit av båten från tallinn och riga så kan jag lova dig att alla hade stora mängder öl och sprit med sig.

för att tipsa dig så kommer du hitta bättre erbjudanden på båten än på land. på båten slipper du betala pant för ölburkarna. på land måste du lägga till två euro per flak i pant.


Jag tror du har fel

Jag tror man måste handlat varorna i ett eu land o skattat för dem för att få ta in dessa nivåer
Handlar du på båten så är de skattefria i o med den studsar in en sekund i mariehamn på varje resa

Vad säger flashback?
Vad säger juridiken?
Citera
2015-08-10, 11:30
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syfant
Jag tror du har fel

Jag tror man måste handlat varorna i ett eu land o skattat för dem för att få ta in dessa nivåer
Handlar du på båten så är de skattefria i o med den studsar in en sekund i mariehamn på varje resa

Vad säger flashback?
Vad säger juridiken?

nej. tallinn- och rigabåten stannar inte i mariehamn.
Citera
2015-08-10, 17:12
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
nej. tallinn- och rigabåten stannar inte i mariehamn.

Det gör iaf Tallinn båten enligt Tallinks hemsida samt när jag åkte sist för ca 1år sen.
Dock osäker om Riga båten stannar där.
Citera
2015-10-05, 12:21
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
nej. tallinn- och rigabåten stannar inte i mariehamn.

RIGA båten stannar inte på Åland den går direkt från Stockholm --> Riga.

Åbo, Helsingfors & Tallinn båtarna stannar i Mariehamn så handlar du ombord på båten betalar du ingen moms på det du köper = då gäller TAXFREE ransonen som ligger på följande:


1 Liter Sprit (över 22%) eller
2 Liter Starkvin (15 - 22%) eller
2 Liter Champagne eller mousserande vin
4 Liter Vin (upp till 15%)
16 Liter Öl = 2 lådor
200 Cigaretter

"Observera!
Om du handlar i land i Helsingfors, Åbo eller Tallinn gäller "Regler för införsel av alkohol från ett EU-land" för dessa varor, förutsatt att du kan uppvisa ett kvitto på vart varorna är köpta. Du måste vara 20 år för att få föra in alkohol i Sverige!"

EU-ranson =
110 liter öl
10 liter sprit
90 liter vin

Röda Marlboro kostar idag 298kr på MS Romantica / MS Victoria, priser på öl, vin & sprit finns på denna länk http://shopping.tallink.com/#!/sv/tal-sto/all .

Regler om införsel finns här.
http://www.tallinksilja.se/sv/bra-att-veta#17532219
__________________
Senast redigerad av Azimut68 2015-10-05 kl. 12:25.
Citera
2017-03-23, 12:51
  #141
Medlem
Vad gör man en lördag i Riga?
Några klubbar man inte får missa? Förslag på lite olika bra ställen?
Någon övrig aktivitet man inte får missa? Någon bra Restaurang eller annan skoj aktivitet som ni kan rekommendera?

Mvh Rallarkalle
Citera
2018-10-18, 16:10
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Vad gör man en lördag i Riga?
Några klubbar man inte får missa? Förslag på lite olika bra ställen?
Någon övrig aktivitet man inte får missa? Någon bra Restaurang eller annan skoj aktivitet som ni kan rekommendera?

Mvh Rallarkalle

Hej! det var inte igår denna tråden uppdaterades... och jag skulle vilja fråga om lite aktuella råd och tips. Jag och en vän funderar på att åka till Riga 2-6 november, och vi är 2 killar i 28-29 års åldern som vill ha en semester, koppla av, leva bra men inte spendera allt för mycket. Önskar rekommendationer på t.ex restauranger, spa, platser att se, byggnader att besöka?
Citera
2018-10-20, 20:35
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richiie
Hej! det var inte igår denna tråden uppdaterades... och jag skulle vilja fråga om lite aktuella råd och tips. Jag och en vän funderar på att åka till Riga 2-6 november, och vi är 2 killar i 28-29 års åldern som vill ha en semester, koppla av, leva bra men inte spendera allt för mycket. Önskar rekommendationer på t.ex restauranger, spa, platser att se, byggnader att besöka?
Har varit i Riga en handfull gånger och har några tips.

Restauranger :

Folkklubs Ala Pagrabs
Mysig källarlokal i medeltidsstuk. Ansett som en av Rigas bästa restauranger, serverar inhemsk mat och öl. Mycket folk så se till att gå dit en dag i förväg och boka ett bord.

Salve Ligger på torget i närheten av occupationsmuseet. Riktig shyst latvisk mat, blodkorven är helt underbar. Påminner inte om svensk blodkorv, utan mer som ett rejält isterband. Bra lunchställe.

Detta är mina 2 favorithak.

Sevärdheter, beror såklart mest vad man är intresserad av. Ta ett varv i gamla stan, kolla på svenskporten (port som är kvar sedan svenska stormaktstiden).
Traska upp i st peterskyrkan och kolla, dock dyrt inträde med tanke på att man får gå hela trappan upp själv, typ 15euro.
Gå till saluhallarna, som är europas största om jag inte missminner mig. Har för mig att Torsdagar är själva huvuddagen. Dock aktivitet alla dagar i veckan.
Något ni inte får missa, en bra grej att göra första dagen är att gå till hotellet Radisson Blue, det är Rigas högsta punkt. Ta hissen upp till skybaren, ta en drink och kolla ut över staden. Då får man en ganska bra bild över var allting ligger. Typ alla sevärdheter i Riga är på promenadavstånd om man är någorlunda rask i benen.

Spa tips har jag inga, men har hört att det är bra i ovan nämnda hotell.

Rörigt inlägg man jag är lite på örat
Citera
2018-11-11, 19:13
  #144
Medlem
Jag köpte bira och Vodka i Riga bara några hundra meter från färjan, men priserna var inte som i Tyskland. Det var nästan dubbelt så dyrt, tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback