• 1
  • 2
2006-10-01, 17:42
Medlem
Hallå

Försöker lösa rost med citronsyra. Funkar väl sådär, tar en mindre evighet att lösa gravrost. Ytrost går ju hyffsat fort.

Funderar över hur pass mycket bättre oxalsyra och fosforsyra är på att lösa rost? Och, vad bör man köpa, oxalsyra eller fosforsyra?
Eller ska man blanda fosforsyra och citronsyra? (har sett att vissa kommersiella kemiska rostborttagare innehåller både fosforsyra och citronsyra)

Eller, duger det med enbart oxalsyra. Skulle gärna blästra om jag hade möjlighet. Men nu får jag nöja mig med kemisk rostborttagning.

Tacksam för svar..
Citera
2006-10-01, 17:53
Medlem
Testat själv

Har testat med oxalsyra samt fosforsyra.

En max 5% vattenlösning av foforsyra löser t.o.m. riktigt tjock ingrodd gravrost på metall. Fosforsyra används bl.a. för att avrosta metallföremål som rostat i t.ex. brand, något som ger mycket tjock temperaturglödgad och totalt olöslig rost. Men fosforsyran löser rosten. Dock ska man komma ihåg att när rosten avlägsnats fullständigt så angrips även underliggande metall.

Oxalsyra och alkaliväteoxalater används främst på material som kräver lite skonsammare metoder. T.ex. för att avlägsna rostfläckar på tyg, papper och trä. Har testat, fungerar förträffligt.

Järn bildar starka vattenlösliga komplex med fosfat- resp oxalatjon. Och t.o.m. massiva fällningar av olösliga järnoxidhydroxid (rost) löses i sura fosfatlösningar, lite långsammare i sura oxalatlösningar.

Det borde iofs även gå utmärkt med sura fluoridlösningar eftersom järn(III) bildar synnerligen stabila komplex med flurodijonen. Men sura vattenlösningar av fluorider bildar vätefluorid som är synnerligen obehaglig att handskas med.
Citera
2006-10-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Har testat med oxalsyra samt fosforsyra.

En max 5% vattenlösning av foforsyra löser t.o.m. riktigt tjock ingrodd gravrost på metall. Fosforsyra används bl.a. för att avrosta metallföremål som rostat i t.ex. brand, något som ger mycket tjock temperaturglödgad och totalt olöslig rost. Men fosforsyran löser rosten. Dock ska man komma ihåg att när rosten avlägsnats fullständigt så angrips även underliggande metall.

Oxalsyra och alkaliväteoxalater används främst på material som kräver lite skonsammare metoder. T.ex. för att avlägsna rostfläckar på tyg, papper och trä. Har testat, fungerar förträffligt.

Järn bildar starka vattenlösliga komplex med fosfat- resp oxalatjon. Och t.o.m. massiva fällningar av olösliga järnoxidhydroxid (rost) löses i sura fosfatlösningar, lite långsammare i sura oxalatlösningar.

Det borde iofs även gå utmärkt med sura fluoridlösningar eftersom järn(III) bildar synnerligen stabila komplex med flurodijonen. Men sura vattenlösningar av fluorider bildar vätefluorid som är synnerligen obehaglig att handskas med.

På ren svenska?

Så är fosforsyra att rekommendera för snabb borttagning av rost?
Men, oxalsyra fungerar, dock lite långsammare men mer skonsamt mot ren metall?
Citronsyra sämst rostlösningsegenskaper av dessa 3?

Kan komma över oxalsyra relativt billigt, så det verkar ju vara det vettigaste alternativet. Hur många % bör man blanda med oxalsyra?
Citera
2006-10-01, 19:06
Medlem
På ren svenska

På järn/järnhaltiga legeringar: utspädd fosforsyra, högst ca 5%.
Högre konc ger inte bättre resultat, bara starkare angrepp på metallen. Konc fosforsyra (85%) blir riktigt dåligt, ger en tjock olöslig skorpa utanpå.

På tyg, papper, trä: oxalsyralösning.
Minns inte vilken konc det var, om jag minns rätt var det mättad lösning. Är iofs inte så noga, man ser faktiskt resultatet omedelbart. Skölj noga efteråt.
Förr användes fast kaliumväteoxalat (under namnet syrsalt) som ströddes på vått rostfläckat tyg. Resultatet syns omedelbart. Detta är nog svårare att få tag i än oxalsyran.

Citronsyra har jag inte testat så jag kan inte uttala mig om det.
Citera
2006-10-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
På järn/järnhaltiga legeringar: utspädd fosforsyra, högst ca 5%.
Högre konc ger inte bättre resultat, bara starkare angrepp på metallen. Konc fosforsyra (85%) blir riktigt dåligt, ger en tjock olöslig skorpa utanpå.

På tyg, papper, trä: oxalsyralösning.
Minns inte vilken konc det var, om jag minns rätt var det mättad lösning. Är iofs inte så noga, man ser faktiskt resultatet omedelbart. Skölj noga efteråt.
Förr användes fast kaliumväteoxalat (under namnet syrsalt) som ströddes på vått rostfläckat tyg. Resultatet syns omedelbart. Detta är nog svårare att få tag i än oxalsyran.

Citronsyra har jag inte testat så jag kan inte uttala mig om det.

Hm, är det lika lätt som privatperson att köpa fosforsyra som oxalsyra?
Eller är det hårdare restriktioner för fosforsyra?
Citera
2006-10-01, 19:59
Medlem
Naturvetarens avatar
Bara att traska in, se glad ut och fråga om de har. Ska inte vara några som helst bekymmer, dock finns det griniga kemikaliehandlare överallt...
Citera
2006-10-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Bara att traska in, se glad ut och fråga om de har. Ska inte vara några som helst bekymmer, dock finns det griniga kemikaliehandlare överallt...

Tack för svaren. Ska höra mig för imorrn så får vi se om det är rimligt pris på fosforsyra. Oxalsyra får jag ge 500kr/25kg för.
Citera
2006-10-05, 18:06
Medlem
Har nu fått tag på 25liter 76% fosforsyra (lite som glycerin i konsistens).

Problemet är, fosforbad + rostig detalj = man bokstavligen ser hur rosten försvinner på detaljen.

Fosfor + tapetklister = inte alls lika snabb och bra effekt även om det fungerar, dock betydligt långsammare.

Kan tapetklistret jag köpt neutralisera syran?

Läste något om att starka blandingar med fosforsyra inte ger bättre effekt än att blanda 3-5% med vatten, och att starka blandingar bara omvandlar rosten till en svart hård skorpa, stämmer detta? Har inte märkt att rosten blir svart eller hård. Däremot.. så kanske det är onödigt att använda en 76% blanding?
Citera
2006-10-14, 22:13
Medlem
Avva66s avatar
Till oxiderad Aluminium då? Topplock samt diverse andra motordelar på min bil ser rentutsagt förjävliga ut, vad kan man använda att ta bort det med?
Citera
2006-10-15, 00:56
Medlem
woofers avatar
Tror att salpetersyra ska vara bra för att rengöra aluminium. Det löser oxider men reagerar inte nämnvärt med ren aluminium. Sen beror det ju på vad det är för smuts, är det olja och annan skit så är nog avfettningsmedel en bra start.
Citera
2006-10-15, 22:59
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Tror att salpetersyra ska vara bra för att rengöra aluminium. Det löser oxider men reagerar inte nämnvärt med ren aluminium. Sen beror det ju på vad det är för smuts, är det olja och annan skit så är nog avfettningsmedel en bra start.
Ok, men är det så nyttigt för plast, gummislangar och lack tro?
Man lär va väldigt försiktig när man använder det kanske.
Citera
2007-06-07, 18:15
Medlem
Soterns avatar
Kan man använda fosforsyra på aluminium? Har hört att det bildar vätgas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in