Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-01, 15:07
  #1
Medlem
11:48s avatar
Om jag i en korsning med trafikljus har grönt och kör ut framför en polisbil med blåjus påslagna (sirin av) som kör mot rött; begår jag då något lagbrott?
Citera
2006-10-01, 15:27
  #2
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11:48
Om jag i en korsning med trafikljus har grönt och kör ut framför en polisbil med blåjus påslagna (sirin av) som kör mot rött; begår jag då något lagbrott?

Citat:
Ursprungligen postat av Trafikförordningen 2 kap.
Fri väg m.m. för viss trafik

5 § En trafikant skall lämna fri väg för

1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och

2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.

Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.

Sedan får du göra en egen bedömning...
Citera
2006-10-01, 15:39
  #3
Medlem
11:48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Sedan får du göra en egen bedömning...
Ajdå.
Jag körde ut framför en polis idag så att polisen var tvungen att tvärnita (Han hängde på tutan samtidigt). Jag satt å drömde i korsningen och när ja fick grönt så körde jag bara. Så med andra ord så om vi hade smällt så hade det var mitt fel?!
Fan. Det kanske var tur att han hade bråttom. Annars han kanske hade vänt och jag fått en feeeet bot.
Citera
2006-10-01, 16:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11:48
Ajdå.
Jag körde ut framför en polis idag så att polisen var tvungen att tvärnita (Han hängde på tutan samtidigt). Jag satt å drömde i korsningen och när ja fick grönt så körde jag bara. Så med andra ord så om vi hade smällt så hade det var mitt fel?!
Fan. Det kanske var tur att han hade bråttom. Annars han kanske hade vänt och jag fått en feeeet bot.

Om du inte uppmärksammade polisbilen så gjorde du inte fel, om du däremot såg polisbilen men vägrade att flytta på dig så skulle det varit en annan sak.

Polisen är skyldiga att vara särskilt försiktiga under Utryckningskörning.
Citera
2006-10-01, 17:14
  #5
Medlem
pellepoliss avatar
Nä, händer det en olycka och de kör mot rött eller så, så är det alltid föraren av utryckningsfordonet som åker på det.
Citera
2006-10-01, 19:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Nä, händer det en olycka och de kör mot rött eller så, så är det alltid föraren av utryckningsfordonet som åker på det.

SÅ enkelt är det inte, de sker en utredning och om man kan visa att polismannen har varit så försiktig som man kan begära så klarar sig vederbörande.

Olyckor kan hända, även om man är mycket försiktig.

Det beror alltså helt på situationen.
Citera
2006-10-01, 21:02
  #7
Medlem
11:48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Om du inte uppmärksammade polisbilen så gjorde du inte fel, om du däremot såg polisbilen men vägrade att flytta på dig så skulle det varit en annan sak.

Polisen är skyldiga att vara särskilt försiktiga under Utryckningskörning.

Nä, ja såg den inte. Ja satt och halvdrömde och tittatde bara på trafikljuset. När det blev grönt så körde jag bara ut utan att se till vänster. Då kom polisbilen i en jävla fart. Nu gick det bra men det hade vart otäckt om han brakat rakt in i mig.
Citera
2006-10-02, 08:54
  #8
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
SÅ enkelt är det inte, de sker en utredning och om man kan visa att polismannen har varit så försiktig som man kan begära så klarar sig vederbörande.

Olyckor kan hända, även om man är mycket försiktig.

Det beror alltså helt på situationen.


Ja, men om en polisbil kör ut i en korsning och krockar... så åker han på det, inte den andra föraren. Grejen är att så fort de sätter på larmanordningen, så är de mer eller mindre skyldiga till allt som händer runt omkring dem. Rent teoretiskt är de skyldiga till att Agda 89 krockar med ett träd, eftersom hon blev stressad av deras blåljus...
När det gäller larmanordningar ska för övrigt både ljud och ljus användas i korsningar...

Många poliser kör ofta utryckningar utan larmanordningar, eftersom det då är lättare för dem att komma undan ansvar ifall någon stressar upp sig och krockar.. :-)

Men givetvis kan de helt slippa ansvar ändå... eftersom, som du säger.. olyckor händer...
Citera
2006-10-02, 10:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Ja, men om en polisbil kör ut i en korsning och krockar... så åker han på det, inte den andra föraren. Grejen är att så fort de sätter på larmanordningen, så är de mer eller mindre skyldiga till allt som händer runt omkring dem. Rent teoretiskt är de skyldiga till att Agda 89 krockar med ett träd, eftersom hon blev stressad av deras blåljus...
När det gäller larmanordningar ska för övrigt både ljud och ljus användas i korsningar...

Många poliser kör ofta utryckningar utan larmanordningar, eftersom det då är lättare för dem att komma undan ansvar ifall någon stressar upp sig och krockar.. :-)

Men givetvis kan de helt slippa ansvar ändå... eftersom, som du säger.. olyckor händer...

Som jag sade, ingen åker direkt på något, det beror på situationen.

Vad det gäller att polis måste använda både ljus och ljud i korsningar får du gärna visa en källhänvisning till det.

Att polis kör "utryckningar" utan ljus/ljud är ingenting konstigt, det är inget krav på att använda larmanórdning vid trängande fall. Ibland är det rent av dumt att använda det då man avslöjar att man är på väg.
Citera
2006-10-02, 10:56
  #10
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Som jag sade, ingen åker direkt på något, det beror på situationen.

Vad det gäller att polis måste använda både ljus och ljud i korsningar får du gärna visa en källhänvisning till det.

Att polis kör "utryckningar" utan ljus/ljud är ingenting konstigt, det är inget krav på att använda larmanórdning vid trängande fall. Ibland är det rent av dumt att använda det då man avslöjar att man är på väg.


Jo, jag vet att de ofta kör utan larmanordningar... det finns flera skäl till det :-)

Källhänvisning är svårt att hitta, jag har iofs inte letat, men vet inte heller var jag ska leta. Däremot kommer åklagaren fråga "-hade du ljudanordningen påslagen?" säger han nej då, så kommer åklagaren ha något att gnida händerna åt...

Men otvistat är ju att det alltid är föraren av utryckningsfordonet som anses som vållande om det smäller.. Om det inte är så att den andre föraren begår lagbrott, (exempelvis kör mot rött när polisbilen kör mot grönt)... Eller om det anses som en olycka..
Citera
2006-10-02, 11:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Källhänvisning är svårt att hitta, jag har iofs inte letat, men vet inte heller var jag ska leta. Däremot kommer åklagaren fråga "-hade du ljudanordningen påslagen?" säger han nej då, så kommer åklagaren ha något att gnida händerna åt...

Du kommer inte hitta en källhänvisning som stöder det, det inte finns något krav på larmanordning i korsningar, däremot krävs det om du skall påkalla friväg och därmed kräva att andra bilister skall flytta på sig.


Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Eller om det anses som en olycka..

Precis.
Citera
2006-10-02, 11:28
  #12
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Jo, jag vet att de ofta kör utan larmanordningar... det finns flera skäl till det :-)

Källhänvisning är svårt att hitta, jag har iofs inte letat, men vet inte heller var jag ska leta. Däremot kommer åklagaren fråga "-hade du ljudanordningen påslagen?" säger han nej då, så kommer åklagaren ha något att gnida händerna åt...

Men otvistat är ju att det alltid är föraren av utryckningsfordonet som anses som vållande om det smäller.. Om det inte är så att den andre föraren begår lagbrott, (exempelvis kör mot rött när polisbilen kör mot grönt)... Eller om det anses som en olycka..


Du vet att Arkie ÄR polis va? Han borde ju ha kolla på det där då tycker man ju Fasst du kanske oxå är polis, pellepolis kanske VILL vara polis?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback