• 1
  • 2
2006-09-28, 22:32
Bannlyst
Ungkarlens allra värsta problem är inte matlagning utan diskning. Den normale ungkarlen står ungefär 250 gånger om året och svär över att alla kastruller är skitiga och han vill inte diska just nu, men måste koka makaroner.

Har i flera år tänkt en tanke som jag aldrig kommit till skott med och nu dök den upp igen. Skulle man kunna försiktigt klä en kastrulls insida med aluminiumfolie och laga mat i den, för att sedan bara slänga foliebiten? Skulle testa det i detta nu om jag hade folie hemma....

Antar att 2 problem skulle vara:

Svårigheten att forma folien utan att ha sönder den, folie är lite skört.

Värmeöverföringen. Det kanske är svårt att få folien att ligga 100procentigt tätt mot botten så det kanske är svårt att få bra värme inne i folien.

Finns det verkligen ingen som prövat detta?
Citera
2006-09-28, 22:48
Medlem
TheMPGs avatar
jag hade samma problem som du, jag köpte en diskmaskin. guds gåva till ungkarlarna =)
Citera
2006-09-28, 22:49
Medlem
Kloges avatar
Finns en enkel lösning på ditt problem(trumvirvel)
Köp en bänkdiskmaskin!

När jag var ungkarl så hade jag en och den älskade jag innerligt.
Jag kunde ibland bara sitta och titta och lyssna på den när den var igång.
Även bra när jag hade haft fest och det stod glas i mängder.

De kostar inte så mycket annars köp en begagnad.

Edit:TheMPG hann före =)
Citera
2006-09-28, 23:00
Bannlyst
Ja men vad fan jag HAR en diskmaskin....

Fast kastruller har ju en tendens att ta slut när diskmaskinen är endast 4% full. MAn kommer heller aldrig ihåg att diska dom i det ögonblick dom tar slut utan står där med skägget i kaffekokaren när det är dags att laga mat igen.

Främst av allt.. Kastruller blir sällan helt ren i diskmaskinen, nånting är fastbränt och den måste ändå handdiskas.

Men jag har också suttit framför min nya diskmaskin och lyssnat på det underbara ljudet ibland.....
Citera
2006-09-28, 23:09
Medlem
Clownens~Tårars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffa

Och du vågar komma här och klaga! Fan jag vill också ha en diskmaskin!
Jag är också ungkarl och förstår problemet med att hitta ren disk när man skall laga mat. Men tror du inte det är mer arbete att hålla på med aluminiumfolie än att diska ur en kastrull?
Citera
2006-09-28, 23:11
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffa

Fast kastruller har ju en tendens att ta slut när diskmaskinen är endast 4% full. MAn kommer heller aldrig ihåg att diska dom i det ögonblick dom tar slut utan står där med skägget i kaffekokaren när det är dags att laga mat igen.

Främst av allt.. Kastruller blir sällan helt ren i diskmaskinen, nånting är fastbränt och den måste ändå handdiskas.

Men jag har också suttit framför min nya diskmaskin och lyssnat på det underbara ljudet ibland.....

ha flera, kastrullar är billiga
Citera
2006-09-28, 23:14
Bannlyst
Det kan omöjligt vara lika TRÅKIGT iaf...... En sann ungkarl får in knixen på såna här tricks fort. Fiskpinnar i brödrosten var inte heller så lätt i början...
Citera
2006-09-28, 23:19
Medlem
Mr Coffees avatar
En rätt skön grej är teflonkastruller, extremt lättdiskade även om man bränner fast stuvningar och ris. Då är det inte jobbigt att diska efteråt.
Citera
2006-09-28, 23:21
Medlem
Clownens~Tårars avatar
Jag brukar fylla kastrullen med varmt vatten och lite diskmedel efter att jag kokat mat, för då är det nästan bara att skölja ur den nästa gång man skall använda den.
Citera
2006-09-28, 23:23
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
En rätt skön grej är teflonkastruller, extremt lättdiskade även om man bränner fast stuvningar och ris. Då är det inte jobbigt att diska efteråt.
Teflonkastruller är fusk!
Enligt alla myter så smakar och ser mat tillagat i belagda kärl förjävligt.
Citera
2006-09-28, 23:26
Medlem
Det värsta jag vet är när jag lagat gröt i kastrull på morgonen och glömt spola i kallt vatten efteråt, fan vad det suger.
Citera
2006-09-29, 00:05
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Teflonkastruller är fusk!
Enligt alla myter så smakar och ser mat tillagat i belagda kärl förjävligt.

Ris smakar, ser ut som ris. Stuvade makaroner blir perfekt. Pasta kan du nog inte se någon skillnad på. Ska du göra något mer avancerat så använder du naturligtvis gjutjärn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in