Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-24, 19:14
  #1
Medlem
Hejsan, har ett lite mystiskt problem!

Fick i julklapp för en sådär två år sen en "radio controlled" väggklocka, alltså en klocka som synkas mot nån radiosignal som sänds på nåt sätt och ställer in sig själv.

Riktigt smart grej!

Men, nu har den keffat ur!

Härom dagen, några timmar efter att jag flyttat den till en annan vägg i rummet, började den snurra, och ställde efter ett tag in sig på en tid fyra timmar EFTER den riktiga tiden (här i Sverige). Mysko, tänkte jag.. och gav den nåra timmar. Utan att det fixade sig.

Såg tog ur batteriet, och satta sen upp på gamla vanliga platsen, då ställde den in sig rätt igen. (Antog att det blev nåt problem med signalen, även fast det verkade märkligt att den då ska hamna exakt fyra timmar efter, tycker inte den borde funka alls med för svag signal).

Hur som helst, för nån da sen snurrade den sig själv fel igen,. på den gamla vanliga väggen. Ligger återigen fyra timmar efter svensk tid.

Alltså, vad (f-n) har hänt?

Dessutom vore det tufft med lite mer info mer exakt om hur klockan funkar, eller snarare på vilket sätt och varifrån denna signal sänds ut...
Citera
2006-09-24, 19:36
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Det sitter en inbyggd kortvågsmottagare i klockan som synkar mot ett atomur i Tyskland (Frankfurt, DCF, 77 KHz) eller England (Rugby, MSF, 60 KHz) beroende på vilken signal som är starkast. Notera dock att stationernas räckvidd är begränsad till ca 150 mils avstånd, vilket innebär att radiomottagningen fungerar bäst i kontinentala Europa samt södra Sverige upp till Sundsvall ungefär... Det kan vara så att batteriet börjar att ta slut och att den därför inte synkar rätt även andra signalfält kan störa så ibland hjälper det att flytta klockan...
Citera
2006-09-24, 22:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det sitter en inbyggd kortvågsmottagare i klockan som synkar mot ett atomur i Tyskland (Frankfurt, DCF, 77 KHz) eller England (Rugby, MSF, 60 KHz) beroende på vilken signal som är starkast. Notera dock att stationernas räckvidd är begränsad till ca 150 mils avstånd, vilket innebär att radiomottagningen fungerar bäst i kontinentala Europa samt södra Sverige upp till Sundsvall ungefär... Det kan vara så att batteriet börjar att ta slut och att den därför inte synkar rätt även andra signalfält kan störa så ibland hjälper det att flytta klockan...

tack för info!

så det kanske alltså rör sig om att batteriet börjar bli taskigt ändå.. tänkte (som ja kanske skrev) på det men med den lilla elektronikkunskap jag besitter förstog jag inte hur det skulle gått till... liksom, sålänge den kan driva de få komponenterna i klockan börde det ju funka.. men men, gör ett försök med det.

tilläggas bör att klockan vid 8-tiden (tror den synkar varje hel/halv-timme?) rullades upp till korrekt tid igen, höll på att skrämma ihjäl flickvännen som inte visste att det va en radio synkad klocka
Citera
2006-09-25, 01:04
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Många radiokontrollerade klockor har en symbol som visar om de klarar att få in någon synksändare. Om symbolen inte syns så får man flytta på klockan.. Mekaniska klockor kanske inte har någon synlig symbol.
Citera
2006-09-26, 00:33
  #5
Medlem
Squalos avatar
Jag har en. Men den funkar inte alls.
Citera
2006-09-26, 00:41
  #6
Avstängd
Det stämmer att det kan vara batteriet. De brukar ta slut efter två år. Den gör ju en synkning om dagen och det sliter lite batteri varje gång.
Citera
2006-09-26, 19:24
  #7
Medlem
Tänk på att den helst skall stå nära ett fönster, min klocka har itne haft radio kontakt på ca 2 år tills det blev sommartid och då ändrade den sig av sig självt....så det kommer å går.. Har en antenn som visar om den har kontakt elelr inte.
Citera
2006-09-27, 22:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det stämmer att det kan vara batteriet. De brukar ta slut efter två år. Den gör ju en synkning om dagen och det sliter lite batteri varje gång.

bytte batteriet för några timmar sen, den går (sedan dess och) fortfarande rätt nu!! men förstår inte riktigt vad det ska ha med saken att göra, jag menar så länge batteriet klarar av att driva själva urverket frammåt, ska det väl klara av att göra en tids-synkning (korrekt). Den synkade sig ju på något sätt mot något, fyra timmar efter svensk tid, så... kan någon förklara vad ett dåligt batteri kan ha påverkat där?

(vill veta ju!)
Citera
2006-09-27, 23:14
  #9
Medlem
Luft?

Citat:
Ursprungligen postat av remadde
bytte batteriet för några timmar sen, den går (sedan dess och) fortfarande rätt nu!! men förstår inte riktigt vad det ska ha med saken att göra, jag menar så länge batteriet klarar av att driva själva urverket frammåt, ska det väl klara av att göra en tids-synkning (korrekt). Den synkade sig ju på något sätt mot något, fyra timmar efter svensk tid, så... kan någon förklara vad ett dåligt batteri kan ha påverkat där?

(vill veta ju!)

Du tror inte att det kan behövas en radiomottagare för att ta emot signalen? När den går i gång behöver den säkert lite ström m den inte divs med luft eller vindkraft. Kan det vara en trolig förklaring till att ett nytt batteri hjälper?

---/samoht
Citera
2006-09-30, 22:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Du tror inte att det kan behövas en radiomottagare för att ta emot signalen? När den går i gång behöver den säkert lite ström m den inte divs med luft eller vindkraft. Kan det vara en trolig förklaring till att ett nytt batteri hjälper?

---/samoht

JA. men (blind?) som sagt har klockan hela tiden funkad, tickat på som vanligt, men bara fyra timmar efter normal tid.. en tid (den nya) som den helt plötslitg ställde in sig på...

du tror alltså att radiomottagaren inte fungerade pga tomma batterier, och därför ställde klockan in sig på en tid exakt fyra timmar efter den vi har i sverige just nu och fortsatte att ticka på som vanligt...

alltid kul med besserwissar som inte kan läsa
Citera
2006-10-01, 11:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remadde
JA. men (blind?) som sagt har klockan hela tiden funkad, tickat på som vanligt, men bara fyra timmar efter normal tid.. en tid (den nya) som den helt plötslitg ställde in sig på...

du tror alltså att radiomottagaren inte fungerade pga tomma batterier, och därför ställde klockan in sig på en tid exakt fyra timmar efter den vi har i sverige just nu och fortsatte att ticka på som vanligt...

alltid kul med besserwissar som inte kan läsa

Det var bara en teori. Radiomottagaren på de flesta klockor är inte i gång hela tiden. Den går i gång någon gång under natten och försöker igen ett par gånger om den misslyckas med synkroniseringen. Om batteriet då har tillräckligt med ström för att hålla klockan i gång men inte tillräckligt för att radion ska prestera fullt så kan man tänka sig att klockan får fel signal från radion och därför ställer sig fel. Lite lustigt dock att den alltid ställer sig 4 timmar fel. Min teori stöds ju uppenbarligen av att din klocka verkar funka när du bytt batteri
Citat:
bytte batteriet för några timmar sen, den går (sedan dess och) fortfarande rätt nu!!
---/samoht
Citera
2018-11-05, 13:14
  #12
Medlem
Gammal tråd men aktuellt problem!

Har en väderstation, eller vad de heter, med en radiokontrollerad klocka. Klockan brukar ta ett dygn eller två på sig att ändras när sommar- resp normaltid ändras. Nu har det gått över en vecka av normaltid och klockan har inte ändrat sig ännu. Den indikerar inget dåligt batteri och jag har för mig att jag bytte i somras någon gång.

Vad göra och har flera samma problem?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback