Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-23, 01:33
  #1
Medlem
Efter att ha läst en hel massa inlägg om olika sömnmediciner har jag inte blivit klok på en sak. Är de beroendeframkallande eller inte?

Själv har jag tagit stilnoct i flera år och upplever det som att jag är beroende. Varje kväll tänker jag att nu ska jag lägga mig utan tablett, men sen så kommer jag på en jättebra anledning till att jag måste ta en just ikväll. Och så fortsätter det bara. Skulle verkligen vilja använda stilnoct som det är tänkt, alltså bara ibland. Men jag kan inte. Är jag fysiskt beroende? Kan man fortsätta med stilnoct varje natt hur länge som helst? Och vad händer då? Hjärntumör?
Citera
2006-09-23, 02:51
  #2
Medlem
CpGurrAs avatar
Jupp dem är berondeframkallande, men tror det bara är Imovan som är narkotikaklassade. Men stillnoct är knark i alla läkare och vårdares ögon som sysslar med drogbehandling. Sonatan ger samma effekt som Imovan tycker jag men har inte den där metall smaken i munnen dagen efter vilket jag tycker är en fördel med Sontan. Går även att röka Sonata, man öppnar bara kappseln och röker p folie eller i pipa med tobak, men folie ger bäst effekt.

Läkarna har börjat och inse att dessa preparat missbrukas en del av ungdomar så därför kan det vara svårt att få dessa på recept bara så där. Istället ger dem en Theralen och propavan eller annat som inte är berondeframkallande, men antiheatminer funkar väldig bar på vanligt folk.
Citera
2006-09-23, 06:37
  #3
Medlem
Imovane/Zopiklon tillhör en grupp läkemedel som kallas Cyclopyrroloner. Narkotikaklassad enligt förteckning V.

Stilnoct tillhör Imidazopyridiner , och är narkotikaklassad enligt förteckning IV, alltså samma förteckning som Bensodiazepinerna bortsett från Flunitrazepam.

Och slutligen Sonata, tillhörandes Pyrazolopyrimidiner. Ej narkotikaklassad.

Studier pekar på att de är tillvänjande i viss mån, vilket i vanlig ordning främst gäller då man börjar öka den ordinerade dosen. Men att ta dessa preparat "vid behov" som det kallas, eller i blygsamma doser runt 3,75 mg-7,5mg (Imovane), 5 mg (Stilnoct) eller 10 mg Sonata mer eller mindre varje natt ger sällan mer än ett lätt psykiskt beroende. Vid konstant bruk av rekommenderade maxdoser eller mer så brukar folk så gott som alltid bli psykiskt beroende, vilket du tycks ha blivit. Jag känner dock inte till någon som drabbats av samma svåra beroenden/utsättningssyptom av dessa preparat så som av Bensodiazepinerna. Långtidseffekterna återstår dock att se - 1963 ansågs inte Librium och Valium ha beroendepotential...

Nu är det möjligt att jag generaliserar, men varken Imovane, Stilnoct eller Sonata är särskilt populära bland missbrukare, i synnerhet inte hos de tyngre/äldre missbrukarna. Det är däremot Bensodiazepinerna i allra högsta grad. Desto kraftigare effekt, desto mer populärt brukar ofta stämma bland pillertrillare och missbrukare överlag.
Citera
2006-09-23, 06:48
  #4
Medlem
CpGurrAs avatar
Så dem har narkotikaklassat Stillnoct nu. Det var ju bra. Men dessa preparat är då inte alls så potenta som riktig benzo men visst kan man fan flumma hårt på dessa om man har många nog. 10st imovane 7.5mg så blir man knepig nog så att din katt börjar undra vad du gör. Och ett antal stillnoct och du kan vakna var som helst eller gjort vad som helst. röker några Sonata och man blir lugn och skön. Men bäst är att använda dem till det dem är ämnade till. Att sova på!
Citera
2006-09-23, 07:26
  #5
Medlem
Nocarna har varit klassade ganska länge, först i förteckning V...sedan flyttades de upp till IV...

Ja, det värsta är väl att det har blivit något av en pseudovariant av "Rohypnolfenomenet", i alla fall när det gäller Stilnoct och Imovane. Alkohol i mängder och en drös av de nämnda preparaten med alla möjliga galenskaper som konsekvens... P.g.a. detta så är läkarna mycket motvilliga att skriva ut Imovane och Stilnoct. Imovane sägs dock vara lättare att få ut, vilket säger sig självt - ju lägre narkotikaklassning ett läkemedel har, desto bättre ser läkarens referenser ut. Och oftast rör det sig om askar med 10 st, max 30 st tabletter. Benso ska det till mycket för att få ut, det är 25 st Sobril 15 mg som gäller. Och Flunitrazepam och Fluscand, som ingår i samma förteckning som bl.a. Morfin och OxyContin, där är det mer eller mindre kört för många som faktiskt skulle behöva preparatet under en tid. Flunisar fungerar väldigt bra som sömnmedel för vissa, och inte tusan är de värre än t.ex. Xanor och Halcion...
Citera
2006-09-23, 07:32
  #6
Medlem
CpGurrAs avatar
Fick ut Imovane förra sommaren vid första besöket, sade vad jag ville ha och att dem funka perfekt så jag fick 5mg per natt och ringde och beställde nya recpet när dem var slut och fick dem i kanske 6månader innan jag fick Xanor 1mg på berondeenheten bara så där nästan. Fick 60st som jag skulle trappa ner på och efter någon månad skulle jag ha uppföljning men det blev komplikationer så jag sket i uppföljningen. Var och bad om Sonata och Zoloft av husläkaren för 3v och blev direkt skickad till spyk för dem kunde inte hjälpa mig, jag fick ungerfär höra av 2st läkare att jag hade stora problem och hade lite betende till någon psykiskt störning, men klart man blir konstig när man aldrig får någon ro att sova!!!!

Proapvan är väl det preparat dem vill att man ska testa först om man är helt grön gällande piller.
Citera
2006-09-23, 11:47
  #7
Medlem
Jag har en liknande historik. Jag har haft alla bensodiazepiner som finns på den svenska marknaden idag (och även de som försvann för några år sedan) utskrivna vid något tillfälle. Senast hade jag Xanor 2 mg kombinerat med Xanor Depot 3 mg + Flunitrazepam 1 mg/Halcion 0,25 mg till natten (det varierade lite). De skrev även ut Stilnoct vid ett tillfälle, och Imovane vid ett annat, och de fungerade inte oavsett hur många jag tog och det är kanske inte konstigt om man bl.a. är bensotorsk. Kom till slut upp i så sjukligt höga dagsdoser Xanor att jag var tvungen att bryta. Nu har jag bara Nitrazepam Recip 5 mg (som otroligt nog hjälper riktigt bra) utskrivet och fixar Xanor på annat samtidigt som jag trappar ned, vilket har gått bra: 20 mg Xanor mindre per dag nu. Målet är att komma ned till doser som anses någorlunda rimliga.

Det är lätt att trilla ned i bensofällan, fy fan. Om Propavan hjälper så ska man vara överlycklig och fortsätta med dem. Imovane/Stilnoct/Sonata i terapeutiska doser är ingen katastrof, men som missbrukare har man ju en tendens att bara klättra högre och högre upp i trappan utan en tanke på hur jävligt man ställer till det för sig.
Citera
2006-09-23, 13:16
  #8
Medlem
Odessas avatar
Käkade imovane drygt ett år för länge sen innan jag föll i tablett fällan, på den tiden bröt jag tvärt utan abstinens. Äter man dem som man ska så är det inga svårigheter alls att lägga ner sen. Anledningen till att imovane fås lättare än stilnoct är att många blir "knasiga" även vid medicinala doser men beroendenivån är inte högre.

Om man är van vid tabletter så funkar imovane och stilnoct 2 dagar sen kan jag ta hur många som helst så det är egentligen inget vidare bra mediciner. Att propavan och theralen inte är beroende framkallande ska man ta med en nypa salt, min mor var fast på propavanen. Theralen ska man oxå vara försiktig med för det är trots allt en neuroleptika och kan ställa till en del i huvudet.

Sömnmediciner ska faktiskt som läkare säger användas vid korttidsbruk för toleransen ökar och sen är det no turning back. Men jag vet hur skoj det är med sömntabletter, men det kommer en baksida sen som är väldigt speciell om jag säger så.
Citera
2006-09-23, 15:23
  #9
Medlem
Redan på 80-talet kom det rekommendationer från England om att Bensodiazepiner endast bör användas i 2-4 veckor, och förskrivningen bör, om inga särskilda orsaker föreligger, följa denna rekommendation. Som vi tydligt kan se så fungerar det inte riktigt så.

Visst kan Propavan och Theralen ge upphov till ett beroende som gör att man förlitar sig till medicinen, och precis som alla andra läkemedel har de biverkningar. Vad som menas med att de inte är beroendeframkallande är att toleransen inte ökar och man drabbas inte av svåra fysiska och psykiska plågor om man slutar att ta dem.
Citera
2006-09-23, 23:41
  #10
Medlem
Jag är ju ingen missbrukare av andra droger men är definitivt lagd åt missbrukarhållet då det gäller allt annat i livet (nikotin, koffein, alkohol etc.). Jag har ju också insett att det är tripparna jag sett fram emot varje dag. Längtar till kvällen när alla andra i familjen har gått och lagt sig och jag kan ta min tablett (eller tabletter) och all ångest bara rinner av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback