Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 22:14
  #721
Medlem
Det står mellan Preem och Norwegian IMO när det gäller kort utan årsavgift.

Preem ger cash istället för poäng och har lite lägre valutapåslag (1.5% vs 1.75%). Dock tar de avgift för bankomat uttag (2% minst 35kr), medan Norwegian är gratis vid alla uttag.

Detta så länge du inte använder krediten, så klart. Jag har själv norwegian.
Citera
2017-06-12, 13:04
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eseses
Hej. Har försökt reda ut denna djungel med olika kort men ni får gärna hjälpa mig.
Just nu har jag VISA genom SEBs enkla vardagen men det kostar 35:- varje månad och jag får inget för det och tänkte därför byta kort.

Brukar handla mest med kort( ca 2-3k i månaden) och gör sällan uttag i automat längre (<6 grr/år)

Vilket kort (kredit eller annat) är bäst ? Ser att preem/shell mastercard har rekommenderats i denna tråd nyligen och båda ser ju helt OK, bra ränta, cashback och inga årsavgifter. Jag kör inte bil så kommer inte utnyttja drivmedelrabatten men undrar vilka andra fördelar /nackdelar finns det?
Har du inte läst genom tråden?
Citera
2017-06-12, 13:05
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Det står mellan Preem och Norwegian IMO när det gäller kort utan årsavgift.

Preem ger cash istället för poäng och har lite lägre valutapåslag (1.5% vs 1.75%). Dock tar de avgift för bankomat uttag (2% minst 35kr), medan Norwegian är gratis vid alla uttag.

Detta så länge du inte använder krediten, så klart. Jag har själv norwegian.
Och jag har Preem och OKQ8 men använder bara Preem men eftersom det är gratis har jag behållt bägge
Citera
2017-06-12, 23:35
  #724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Det står mellan Preem och Norwegian IMO när det gäller kort utan årsavgift.

Preem ger cash istället för poäng och har lite lägre valutapåslag (1.5% vs 1.75%). Dock tar de avgift för bankomat uttag (2% minst 35kr), medan Norwegian är gratis vid alla uttag.

Detta så länge du inte använder krediten, så klart. Jag har själv norwegian.
Tack för svaret. Är det för att Shell MasterCard har ett högre valuta påslag som det inte är relevant? Annars så skiljer sig korten inte så mycket åt annat än Shell har högre inlåningsränta?(2% mot 1.5%)

Googlade lite och hittade lite jämförelser för amerikanska kort och då gjordes en jämförelse mellan bonuspoängkort och cashback kort genom att man jämförde hur mycket poäng kortet gav och hur mycket det kostade att köpa dessa poäng. Finns det någon liknande jämförelse för de aktuella korten? (Sas, SJ. Preem etc?)
Citera
2017-06-13, 08:31
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eseses
Tack för svaret. Är det för att Shell MasterCard har ett högre valuta påslag som det inte är relevant? Annars så skiljer sig korten inte så mycket åt annat än Shell har högre inlåningsränta?(2% mot 1.5%)

Googlade lite och hittade lite jämförelser för amerikanska kort och då gjordes en jämförelse mellan bonuspoängkort och cashback kort genom att man jämförde hur mycket poäng kortet gav och hur mycket det kostade att köpa dessa poäng. Finns det någon liknande jämförelse för de aktuella korten? (Sas, SJ. Preem etc?)

Också för shell:

"när du tar ut pengar i en uttagsautomat tillkommer en avgift på motsvarande 3 % av uttagsbeloppet, dock lägst 35 kr. "

Ser ingen fördel jämfört med Preem.
__________________
Senast redigerad av kricke123 2017-06-13 kl. 08:33.
Citera
2017-06-14, 20:54
  #726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Också för shell:

"när du tar ut pengar i en uttagsautomat tillkommer en avgift på motsvarande 3 % av uttagsbeloppet, dock lägst 35 kr. "

Ser ingen fördel jämfört med Preem.

För preem gäller ju samma sak?

"Du kan använda kortet på över 35 miljoner försäljningsställen runt om i världen. För kontantuttag i automat belastas kontot med en avgift på 2 procent av beloppet, dock lägst 35 kronor per uttag. Vid köp eller uttag utomlands gäller dessutom en valutapåslagsavgift om 1,5 procent av beloppet."
Citera
2017-06-15, 09:42
  #727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eseses
För preem gäller ju samma sak?

"Du kan använda kortet på över 35 miljoner försäljningsställen runt om i världen. För kontantuttag i automat belastas kontot med en avgift på 2 procent av beloppet, dock lägst 35 kronor per uttag. Vid köp eller uttag utomlands gäller dessutom en valutapåslagsavgift om 1,5 procent av beloppet."

Ja så läs igen vad jag skrev. Vad är shell bättre på? Preem är lika eller bättre på alla punkter vad jag kan se.
Citera
2017-06-15, 12:28
  #728
Medlem
Jag är på G att byta bank och får således gratis internetbank. Många verkar rekomendera att ha kontokortet externt så min fråga till er är vilket kort som skulle passa mig utifrån mina behov, som i detta fallet är:

* Gratis årsavgift
* Tex 45 helt räntefria dagar
* Lågt Valutapåslag
* Gärna fria uttag från bankomat. Finns det ett kort som erbjuder ovanstående önskemål men EJ fria uttag i bankomat så är inte det hela världen.

Jag är er evigt tacksam om ni vill ge mig förslag utefter ovan nämna önskemål.
Citera
2017-06-15, 12:41
  #729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Jag är på G att byta bank och får således gratis internetbank. Många verkar rekomendera att ha kontokortet externt så min fråga till er är vilket kort som skulle passa mig utifrån mina behov, som i detta fallet är:

* Gratis årsavgift
* Tex 45 helt räntefria dagar
* Lågt Valutapåslag
* Gärna fria uttag från bankomat. Finns det ett kort som erbjuder ovanstående önskemål men EJ fria uttag i bankomat så är inte det hela världen.

Jag är er evigt tacksam om ni vill ge mig förslag utefter ovan nämna önskemål.
Är det ingen som läser tråden? Ställer samma fråga om och om igen, svaret finns i tråden.
Citera
2017-06-15, 15:24
  #730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är det ingen som läser tråden? Ställer samma fråga om och om igen, svaret finns i tråden.

Jag har inte tillgång till dator/ipad så jag orkar inte bläddra genom 62 sidor och läsa alla inlägg på min telefon. Bad bara vänligt om folk skulle vilja rekommendera ett kort efter mina önskemål jag hade.
Citera
2017-06-15, 15:39
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Jag har inte tillgång till dator/ipad så jag orkar inte bläddra genom 62 sidor och läsa alla inlägg på min telefon. Bad bara vänligt om folk skulle vilja rekommendera ett kort efter mina önskemål jag hade.
Preem mastercard är det bästa
Citera
2017-06-15, 18:29
  #732
Medlem
Kollat runt lite löst på olika sidor tex preem, shell, santander osv.

Såvitt jag kan se så är Santander kort bäst. Ingen årsavg, inget valutapåslag, upp till 60 dagar räntefri kredit. Så vad är det som egentligen väger över för Preem och OKQ8 som det pratas om här?

Edit: Santander ger också 1% cashback om man betalar fakturan via Betalo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback