Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-10, 10:24
  #13
Medlem
MisterGGs avatar
Hej.

Nu är det så att även jag ska starta enskild firma. (tatueringsstudio)

jag har varit in på www.foretagsregistrering.se och tittat.

Har ni några tips till vad man ska tänka på med rent generellt. t ex försäkringar (inbrott,ersättning vid sjukdom, mm)

Jag har inte en aning om hur mycket jag kommer att omsätta (vi är två stycken som ska starta varsin enskild firma och sköta vår egna bokföring)


Jag är skitnervös över allt det här, jag har sagt upp mig från min fasta anställning sedan 4½ år för att tatuera på heltid. Jag har en stor kundkrets och kan arbetet.Men har verkligen ingen som helst kunskap om hur man gör för att starta en firma.

jag förstår om ni tycker jag är dum som inte tagit reda på fakta tidigare. men pga olika omständigheter så gick detta ganskas hastigt..

Tips tas tacksamt emot.
Citera
2007-07-10, 11:23
  #14
Medlem
R.Sandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Hej.

Nu är det så att även jag ska starta enskild firma. (tatueringsstudio)

jag har varit in på www.foretagsregistrering.se och tittat.

Har ni några tips till vad man ska tänka på med rent generellt. t ex försäkringar (inbrott,ersättning vid sjukdom, mm)

Jag har inte en aning om hur mycket jag kommer att omsätta (vi är två stycken som ska starta varsin enskild firma och sköta vår egna bokföring)


Jag är skitnervös över allt det här, jag har sagt upp mig från min fasta anställning sedan 4½ år för att tatuera på heltid. Jag har en stor kundkrets och kan arbetet.Men har verkligen ingen som helst kunskap om hur man gör för att starta en firma.

jag förstår om ni tycker jag är dum som inte tagit reda på fakta tidigare. men pga olika omständigheter så gick detta ganskas hastigt..

Tips tas tacksamt emot.
1. Ring till Skatteverket och boka in en tid för besök.
2. Gör en preliminär resultaträkning för första räkenskapsåret.
3. Skicka in en Skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket.
4. Ta hjälp av någon som kan bokföring till att börja med.

Obs. Vad du än gör så kontakta inte Bolagsverket som enskild näringsidkare, det är att slänga pengar i sjön.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback