Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-15, 15:11
  #1
Medlem
Old Nicks avatar
Enligt vad jag kan minnas är det inom tjänstesektorn som sänkningarna kommer att ske. Maria W sa ju i senaste debatten att de även vill höja avgifterna för vissa företagare, men enligt vad jag har kunnat läsa mig till handlar det om snarare om att de vill slopa någon speciellt nedsättning som gäller i vissa fall. Jag har dock inte fått klart för mig exakt vad det är för nedsättning, hur stor den är, och i vilka fall den gäller.
Citera
2006-09-15, 15:54
  #2
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick
Enligt vad jag kan minnas är det inom tjänstesektorn som sänkningarna kommer att ske. Maria W sa ju i senaste debatten att de även vill höja avgifterna för vissa företagare, men enligt vad jag har kunnat läsa mig till handlar det om snarare om att de vill slopa någon speciellt nedsättning som gäller i vissa fall. Jag har dock inte fått klart för mig exakt vad det är för nedsättning, hur stor den är, och i vilka fall den gäller.

Om jag minns rätt så vill Alliansen halvera arbetsgivaravgifterna för ungedomar mellan 19-24, samt de som varit i "utanförskap" länge, t ex långtidsarbetslösa.

Vad jag tror att Wetterstrand syftade var att Miljöpartiet har ett förslag om att sänka arbetsgivaravgifterna 5% över hela linjen (nåt varken Mp eller S lär acceptera...), och gentemot deras förslag så ser hon då att eftersom Alliansen vill sänka mer för vissa grupper men inte för alla så med någon underlig debattlogik medför det en höjning...
Citera
2006-09-15, 16:13
  #3
Medlem
Old Nicks avatar
Jag kom just på att jag faktiskt läst någonting om detta på Dick Erixons blogg, och gjorde därför en sökning där. Jag hittade detta inlägg.

Citat:
Ett mindre kul förslag i borgerliga alliansens budgetmotion är att man föreslår slopande av ”Nedsättning av arbetsgivaravgifter” som utgör 5 procent (högst 3.090 kr/mån). Det är reda pengar för oss småföretagare. Slopandet blir alltså en direkt skattehöjning på 5 procent på lönesumman. Det är som en kommunalskattehöjning på 5 kr. Varför höja arbetsgivaravgiften för småföretagare?

På honom låter det ju som att detta är någonting som redan finns, och som borgarna tänkt ta bort. Jag har bläddrat lite i budgetmotionen men inte hittat någonting om detta. Får leta fram PDF-filen och använda sökfunktionen.
Citera
2006-09-15, 16:29
  #4
Medlem
Old Nicks avatar
På sidan 11 i budgetmotionen hittar jag Tabell 1.3 - Finansiering. I den finns mycket riktigt punkten "Slopad nedsättning av arbetsgivaravgifter" som tydligen skall dra 5.9 miljarder. Det verkar alltså som att det är en befintlig nedsättning som skall skrotas.

http://www.maktskifte06.se/fileadmin...udgetmotion%22
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback