Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-14, 18:07
  #1
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/telegr..._852__,00.html

Märkligt.

Fast om man går på zolpidem kanske man inte kommer ihåg att man varit vaken?
Citera
2006-09-14, 18:21
  #2
Medlem
Postkranens avatar
Jodå Stilnoct har många goda egenskaper.

Mot min Adhd (klassat som hjärnskada enligt vissa) fungerar ibland Stilnoct bättre än vad mitt läkemedels amfetamin gör.
Som att komma igång och slutföra saker som diska, städa etc går som en dans på Stilnoct. Rent och snyggt blir det också.
Så den där artikeln bekräftade det jag misstänkt länge - Stilnoct är bra och ska användas ofta.

Tyvärr måste man skynda sig då effekten inte varar så länge.


Ännu en artikel:
http://www.dailymail.co.uk/pages/liv...n_page_id=1770
Citera
2006-09-14, 19:46
  #3
Medlem
Tjacktorskens avatar
Är detta något man har kommit på nyligen eller har man vetat om det länge?

Helt fantastiskt i mina ögon i vart fall!

Vet en nära släkting och min bästa kompis som kanske hade kunnat räddats på detta sätt och ifall detta visar sig vara effektivt så kanske många människor förhoppningsvis slipper att dö.
Citera
2006-09-14, 19:58
  #4
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Men hur tänkte man när man testade?

"nu har snubben legat i koma i 5 år, vi ger honom en sömntablett! JA!"
Citera
2006-09-14, 20:10
  #5
Medlem
Gott&Blandats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Men hur tänkte man när man testade?

"nu har snubben legat i koma i 5 år, vi ger honom en sömntablett! JA!"
De kanske tyckte han skulle flumma lite
Citera
2006-09-14, 20:47
  #6
Medlem
Moments avatar
En patient hadde ryckningar i armen så dom gav han det för att se om det skulle lugna ner kroppen. Då vaknade han upp och lyckades prata med sin mamma , sjukt coolt .
Citera
2006-09-14, 20:54
  #7
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment
En patient hadde ryckningar i armen så dom gav han det för att se om det skulle lugna ner kroppen. Då vaknade han upp och lyckades prata med sin mamma , sjukt coolt .

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...887722,00.html

Märkligt, men enormt häftigt!
Citera
2006-09-14, 23:02
  #8
Medlem
Doogless avatar
Det hela låter ganska roligt att en människa i koma får sömnmedel!

Man kan fråga sig varför läkarna ger någon som redan ligger i koma Sömnmedel från första början ? Det står i artikeln att dom testade att ge killen Zolpidem för att se om det kunde lugna de ofrivilliga spasmer som drabbade patientens vänstra arm,men det är ju märkligt att dom ger just Zolpidem då,och inte någon vanlig muskelavlappnande och kramplösande medicin som tex Stesolid(Diazepam)?

Det hela är hur som hellst klart intressant och jag hoppas att vetenskapen om Zolpidemet kan utvecklas att användas så att det kan väcka fler stackare som ligger i Koma. Att Zolpidem är vädigt nyttigt för mig själv,det vet jag i alla fall redan !
Citera
2006-09-14, 23:20
  #9
Medlem
Unbalanceds avatar
En helt klart intressant upptäckt!
Ska bli mkt intressant att följa vidareutväcklingen & forskningen kring Zolpidem.
Citera
2006-09-15, 01:28
  #10
Medlem
VONKANs avatar
Helt otroligt. Kanske detta är förklaringen till syn- och hörselhallucinationer i o m att dessa områden i hjärnan förstärks.

– Vi röntgade Louis hjärna innan och efter han fick zolpidem. Områden som såg svarta och döda ut började lysa av aktivitet efteråt. Jag blev helt mållös – och det är jag fortfarande, säger han till The Guardian.
Citera
2006-09-15, 01:37
  #11
Medlem
galts avatar
Någon som har någon teori om hur det fungerar?
Blir ju självklart spekulationer, men kul att läsa ändå
Citera
2006-09-15, 10:57
  #12
Medlem
Ado0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Någon som har någon teori om hur det fungerar?
Blir ju självklart spekulationer, men kul att läsa ändå

Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Lite OT (får man göra så i egen tråd :-P)

För mig väcker det framförallt frågan om det inte kan vara så att många så kallade hjärnskador inte beror på en skada på själv nervävnaden som sådan i det berörda området utan bara en skada på förmågan att antingen producera signalsubstanser som behövs för att området ska fungera alternativt en skada på förmågan att transportera dit substansen i fråga.

Det man tidigare har betraktat som en typ av skada (när en del av hjärnan saknat aktivitet efter ett fysiskt trauma) kan alltså röra sig om flera olika sorters skador. Alltifrån en oförmåga för en signalsubstans att passera in i ett område till något som helt enkelt gör att en substans inte produceras. När ett område blir inaktivt kan alltså den fysiska skadan sitta någon annanstans.

När det gäller möjligheten att en substans inte kan ta sig till ett visst område slås jag genast av en intresant tanke. Kan denna process styras? Anledningen till att vissa droger inte blir summan av sina komponenter så att säga utan att kemikalien gör mer eller mindre än vad den vid en första anblick borde ha gjort kan kanske bero på dess förmåga att passera in genom olika typer av inre bariärer i hjärnan. Kanske är därför vissa ämnen som i sig inte är aktiva kan göra andra inaktiva ämnen aktiva genom att ge dem möjligheten att passera dessa bariärer snarare än genom att bidra till uppbindandet på vissa receptorer.

Mycket spekulation givetvis då jag är väldigt dåligt insatt i CNS. Men det är en kul tanke för en lekman.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=374605

Och nu är min bortförklaring till att använda stillisar just att jag vill undivka hjärnskador
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback