Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-13, 09:29
  #1
Avstängd
Bolvags avatar
Håller på att skriva en essä om terrorism, och då försöker ja spegla de positiva tankarna om terrorism mot de negativa. Har bara skrivit från mina egna tankar, men hade varit riktigt bra om jag kunde få hjälp att hitta riktigt objektiva åsikter/analyser om terrorister. Alltså någon som skriver att de är de värsta "människorna" som finns, och någon annan skriver att de är "heliga" krigare.

Har ni annan bra kort info så länka även det!
Citera
2006-09-13, 09:57
  #2
Medlem
oranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Håller på att skriva en essä om terrorism, och då försöker ja spegla de positiva tankarna om terrorism mot de negativa. Har bara skrivit från mina egna tankar, men hade varit riktigt bra om jag kunde få hjälp att hitta riktigt objektiva åsikter/analyser om terrorister. Alltså någon som skriver att de är de värsta "människorna" som finns, och någon annan skriver att de är "heliga" krigare.

Har ni annan bra kort info så länka även det!

Jag kan rekommendera Noam Chomskys böcker på världspolitiken, som alla ger en mycket annorlunda bild av den amerikanska utrikespolicyn. Skurkstater (eng. Rogue States) och hans föredrag om Nicaragua kan vara bra att börja med.
Citera
2006-09-13, 10:01
  #3
Banned
Finns falsk och sann information om terrorism. 70talet hade sina vänsterekstrema terrorister från Italien och Tyskland. Som land har ju Usa bedrivit mest terrorism. Du får googla helt enkelt.
Citera
2006-09-13, 10:05
  #4
Medlem
Ankdammsmans avatar
Orange:

Han frågar efter objektiva källor, och du svarar med Noam Chomsky?
Citera
2006-09-13, 10:16
  #5
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Orange:

Han frågar efter objektiva källor, och du svarar med Noam Chomsky?

Fel. Trådskaparen emotsäger sig själv. Rubriken säger ett, men sedan skriver personen att den vill ha subjektiva åsikter från vardera sida. Noam Chomsky är inte alltid felfri, men han är ju bättre än Cnn.
Citera
2006-09-13, 10:19
  #6
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Orange:

Han frågar efter objektiva källor, och du svarar med Noam Chomsky?

Fel. Trådskaparen emotsäger sig själv. Rubriken säger ett, men sedan skriver personen att den vill ha subjektiva åsikter från vardera sida. Noam Chomsky är inte alltid felfri, men han är mer objektiv än Cnn.

Citat:
Ursprungligen postat av Bolvaq
Alltså någon som skriver att de är de värsta "människorna" som finns, och någon annan skriver att de är "heliga" krigare.
Citera
2006-09-13, 10:22
  #7
Medlem
oranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Orange:

Han frågar efter objektiva källor, och du svarar med Noam Chomsky?

Varför inte? Om han ska skaffa sig sin egen "objektiva" bild av terrorism är så är det bäst att läsa så mycket ur åsiktsspektrat som möjligt och reflektera över det. Chomsky är en frisk fläkt i ett hyfsat dissidentlöst USA.
Citera
2006-09-13, 10:32
  #8
Medlem
oranges avatar
Jag vill poängtera att terrorism är definierat som våld eller hot om våld för att förändra politisk opinion. Nelson Mandelas parti var enligt denna definition terrorister, men anses förmodligen vara frihetskämpar av desto fler idag än då. Antingen hårddrar man det till vad uppslagsboken säger, eller så är man subjektiv vilket innebär att trådskaparen begär något som ej existerar.
Citera
2006-09-13, 11:02
  #9
Avstängd
Bolvags avatar
Ja det blev lite fel där, skrev fel ord i rubriken som ni märkte. Jag vill alltså ha någon kort information, lite kommentarer och åsikter, inte en hel bok.

Gärna någon Islam eller någon som verkligen tycker terrorism är helt rätt och bra, och tvärt om.

En debatt hade varit bra om någon hade eller liknande.
Citera
2006-09-13, 11:14
  #10
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vill du ha en kortversion så funkar Wikipedia som vanligt utmärkt:

Terrorism

Definition of terrorism

Framförallt den andra artikeln tar upp definitionsproblemen.

Själv tycker jag att det största problemet är att man använder ordet terrorism även när det handlar om anfall mot militära mål. Enligt den ursprungliga definitionen är det enbart civila mål som avses. Attacker mot militära mål är gerillakrigföring.
Citera
2006-09-13, 11:56
  #11
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Själv tycker jag att det största problemet är att man använder ordet terrorism även när det handlar om anfaller militära mål. Enligt den urprungliga definitionen så är det enbart civila mål som avses. Attacker mot militära mål är gerillakrigföring.

Det där är en utmärkt distinktion och jag instämmer fullständigt. Om tjetjenska krigare anfaller en rysk skola genomför de en terroristisk handling. Om exakt samma krigare skjuter ner en rysk militärhelikopter är det inte terrorism utan gerillakrigföring.

Som trådskaparen säkert märker är det alltså lättare att upprätthålla en distinktion mellan terrorhandlingar och icke-terrorhandlingar än mellan terrorister och icke-terrorister. Samme person kan nämligen vara både det ena och det andra samma dag.

Så komplicerad är vår värld. Det är bara att acceptera, och en god essä ser inte det som ett problem utan utgår från det.
Citera
2006-09-13, 13:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Håller på att skriva en essä om terrorism, och då försöker ja spegla de positiva tankarna om terrorism mot de negativa. Har bara skrivit från mina egna tankar, men hade varit riktigt bra om jag kunde få hjälp att hitta riktigt objektiva åsikter/analyser om terrorister. Alltså någon som skriver att de är de värsta "människorna" som finns, och någon annan skriver att de är "heliga" krigare.

Har ni annan bra kort info så länka även det!

Princeton har en hel del gästföreläsningar i ämnet som du kan ladda ner på datorn.

http://www.princeton.edu/main/

Jag har tyvärr förlorat länken, så du får leta runt lite
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback