Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-13, 04:55
  #1
Medlem
bakis avatar
The State of World Liberty Project monitors the level of individual and economic freedom and limited government in countries around the world. We are also working to become a resource on the progress of libertarian and free market liberal political movements, as well as an international forum for discussion for people involved in these movements.

http://www.stateofworldliberty.org/

Här är hela listan: http://www.stateofworldliberty.org/report/rankings.html

Estland och Irland ligger högst upp
Citera
2006-09-14, 13:51
  #2
Medlem
Om Estland är det friaste landet så har vi ju fått ett klockrent bevis på att liberalism inte fungerar i praktiken
Citera
2006-09-14, 15:44
  #3
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Om Estland är det friaste landet så har vi ju fått ett klockrent bevis på att liberalism inte fungerar i praktiken

Vad syftar du på?
Citera
2006-09-14, 17:37
  #4
Medlem
-Alm-s avatar
Hur länge har Estland var kommunistiskt respektive liberalt, säger en del.
Citera
2006-09-14, 18:32
  #5
Medlem
Kupsans avatar
Vilken skillnad landet har genomgått sen det var kommunistiskt säger också en hel det.
Citera
2006-09-14, 20:09
  #6
Medlem
mr_zipoxs avatar
Jag trode Sverige skulle ligga på platsen före Cuba.
Citera
2006-09-17, 17:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Om Estland är det friaste landet så har vi ju fått ett klockrent bevis på att liberalism inte fungerar i praktiken

Man bör se var de kom ifrån. Sovjettiden ledde inte precis till guld och gröna skogar. År 2000 hade baltikum en köpkraft på 25% av EU-snittet. På fem år har de ökat till 50% av EU-snittet. Om regionen fortsätter att växa med samma hastighet (mellan 7-10% per år) i tio år till så kommer de att komma ikapp. Inte helt dålig utveckling så vissa poänger har liberalismen.
Citera
2006-09-17, 17:34
  #8
Medlem
Estland har fortfarande värnplikt, undrar om det ingår i parameterarna?
Citera
2006-09-18, 06:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Fredrik
Man bör se var de kom ifrån. Sovjettiden ledde inte precis till guld och gröna skogar. År 2000 hade baltikum en köpkraft på 25% av EU-snittet. På fem år har de ökat till 50% av EU-snittet. Om regionen fortsätter att växa med samma hastighet (mellan 7-10% per år) i tio år till så kommer de att komma ikapp. Inte helt dålig utveckling så vissa poänger har liberalismen.

Jag har besökt baltländerna, och blivit imponerad (i synnerhet av Estland, men även Lettland, men i mindre mån av Litauen). Esternas köpkraft är dock ett mysterium för mig. Jag får inte det riktigt att gå ihop när jag tittar på officiell statistik om deras genomsnittsinkomst, och när jag med egna ögon ser en bilpark som är betydligt nyare än den svenska, när jag ser hur alla har nya mobiltelefoner, fina västerländska kläder etc. Jag tittade på villapriserna och det var förvisso billigare än i Sverige, men knappast mycket billigare.

Med andra ord kan man till deras goda officiella tillväxt lägga till en svart ekonomi som troligtvis är omfattande i storlek. Estland är ett underbart land, hyvä Eesti!
Citera
2017-10-04, 18:52
  #10
Avstängd
DisSids avatar
Det skulle inte förvåna mig om så var fallet, även deras motsvarighet till Nordiska Motståndsrörelsen, Estlands konservativa folkparti, är för direktdemokrati.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback