2013-04-16, 08:48
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Mjo, magnesiumtillskott är undantagsvis förvånansvärt effektivt för mig iaf. Paradoxalt nog så kan metylfenidat skydda mot amfetaminets neurotoxicitet dessutom via en inte helt utredd mekanism. Då man går på djupet inom neurofarmakologin så är det enda man upptäcker att vi fortfarande inte vet ett jävla skvatt om hur någon psykoaktiv substans överhuvudtaget fungerar.
Intressant, och samtidigt skrämmande angående det om psykoaktiva substanser. Djupdykning inom farmakologi överlag är ett ytterst komplicerat ämne, om man då försöker förstå sig på hjärnan, som vi vet såpass lite om, blir det självklart vansinnigt komplicerat. Ändock ett mycket intressant ämne. Tackar för informationen angående metylfenidat, ska kolla upp det vidare.
Använder själv magnesium även om det främst är för att bättra sömnen. Vad är det för positiva effekter i samband med amfetamin du tänker på? Och vad för dos, form av magnesium och vid vilken tid tar du det?
Citat:
Mjo. Angående glukoneogenes så har man på senare tid alltmer uppmärksammat att CS orsakar blodsockerfall som i sin tur är skadligt av en hel hög anledningar. CS --> Stressreaktion i kroppen --> blodsockret rusar in i musklerna i förberedelse för fight och resten av organen blir utan, framförallt hjärnan. Jag har på sistone iaf börjat med att alltid käka framförallt långsamma kolhydrater regelbundet om jag tar en CS för att undvika blodsockerfallet.
Jag var av uppfattningen av att CS snarare dumpar glukos och fria fettsyror i blodet om dessa finns tillgängliga, i syfte att förbereda sig inför sabeltandade tigrar och pälsbeklädda vikingar. För att glukos ska lagras som muskelglykogen, särskilt om det ska gå fort, så krävs insulin och fosforylisering av glukostransportörer, framförallt GLUT4. Även om jag läst att amfetamin (kanske även andra CS) kan öka fasteinsulin utan närvaro av glukos, så orsakar ju katekolaminer en ökning av AMPK (eller om det var cAMP, blandar alltid ihop dessa) en ökning av glukoneogenes, ökad lipidmobilisering och, i varierande grad, omvandling av glykogen till glukos. Katabola processer helt enkelt.
En hög halt katekolaminer i blodet samtidigt som nivåerna av glukos är relativt låga medför ju dock effekterna som ofta tillskrivs lågt blodsocker. Yrsel, trötthet, dimsyn etc. Då fasta, eller ett lågt intag av kolhydrater, medför ökad aktivering av det sympatiska nervsystemet så blir det lite 1+1=3 över det.
Långsamma kolhydrater är dock en utomordentligt bra idé. Jag tror även på en högre intag av protein (dels för att jag är en träningsmänniska, dels för dess positiva effekter vid dessa situationer i övrigt). Vill man se till hälsobiten i övrigt tror jag på att hålla intaget av fleromättade fetter lågt, för att undvika att dessa oxiderar, och om ett utdraget kaloriöverskott sker samtidigt som ett intag av amfetamin eller andra CS, ett överlag lägre intag av fett. Särkskilt om man är stillasittande. Höga blodfetter är inget att leka med, särskilt när hjärta och kärl utsätts för stress som det är.
Citat:
Brukar du ta tempen under dina CS-rus? Grejen är ju att man inte märker av hypertermin om man är speedad. Det enda man gör är nojjar över om någon ska märka att man svettas utav helvete. Överdriven svettning ska tolkas som ett tecken på dags för vila eller en kalldusch om man ändå svettas som fan.
Först och främst så berusar jag mig sällan på CS, det rör sig framförallt av medicinsk användning och ett intag av diverse stimulantia under dagar då jag fastar. Jag tar dock inte tempen, har aldrig gjort. Min temperatur sänks oavsett ändå när jag inte äter, men nu när du säger det hade det varit intressant. Jag har inga problem med svettningar annat än fötterna och om jag inte bär tröja, under armarna.
Gör du det själv? Man kanske ska testa. Jag tar vanligtvis puls och blodtryck men man kanske skulle komplettera med temperatur.
Citat:
Det är också risken med supplementering. Framförallt av antioxidanter. Om kroppen är van med att regelbundet få antioxidanterna via tillskott så slutar den producera sina egna. Om man då råkar glömma tillskotten en dag eller två så utsätter man kroppen för extrem oxidativ stress.
Ja, som med allt annat. Jag tror på vissa antioxidanter (för tillfället små doser taurin och grönt te) i samband med kraftigt oxidativa och/eller stressande situationer och ett intag av fleromättade (eller bara mycket) fetter. Då jag för tillfället utsätter mig för precis det, höga doser omega-3, stimulantia, nikotin, intensiv träning, kraftig viktnedgång, osv, men generellt sätt så är det man får via maten fullt tillräckligt. En allsidig kost är alltid det bästa.
Angående taurin så äter jag det dock främst då det lindrar många av nikotins bieffekter, bland annat nedregleringen av FSH och TH, som leder till en hämmad testosteronproduktion. Mycket tråkigt annars såhär i viktnedgångstider.