2009-03-25, 22:35
Medlem
Vias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebelgirl
Jag hade inte heller planer på att skaffa ett sprutmissbruk, det gav sig självt. Jag kanske är en tråkmåns men sådan information tycker jag du ska skaffa irl av någon du litar på. Men detta är ett fritt forum. Om någon annan känner sig manad att svara så; Varsegod!

Jag provar. Om det nu skulle vara nödvändigt.

För en förstagångsskjutare skulle jag inte rekommendera mer än MAX 0.2g löst i typ 1.5 meter (cc .. milliliter) vatten.
Läs igenom & begrunda gärna den här guiden först: http://www.fajaf.com/lokalt/hr/boken.html

Men som rebelgirl säger: Ha helst en erfaren kompis närvarande som kan hjälpa dig, hellre än att du testar på egen hand.
Missar du .. eller gör bort dig på något annat sätt kan du räkna med abscesser & andra otrevligheter som gör ont eller gör dig sjuk.
Citera
2009-03-25, 22:56
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Via
Puss på dig.

Kolla vad alla GAMLA pundare säger.
- Att snorta eller bomba tjacket är en nymodighet. (Utom möjligen att bomba i brist på verktyg.)
Förr, på 60 & 70 -talet, var det aldrig snack om något annat än intravenöst i tjacksvängen.

Undrar varför? (*Fnissar hysteriskt*)

De flesta pundare skjuter väl nuförtiden också, det är ett fåtal som tar oralt eller rektalt vad jag vet. Oralt bruk förekom ju f ö innan man började skjuta, det var väl först när amfetaminet spred sig till kriminella efter kriget som den administreringsmetoden blev populär så det beror ju lite på vilket perspektiv man väljer.
Citera
2009-03-25, 23:06
Medlem
Vias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
De flesta pundare skjuter väl nuförtiden också, det är ett fåtal som tar oralt eller rektalt vad jag vet. Oralt bruk förekom ju f ö innan man började skjuta, det var väl först när amfetaminet spred sig till kriminella efter kriget som den administreringsmetoden blev populär så det beror ju lite på vilket perspektiv man väljer.

Point to you. .. Men det är ju rätt längesedan?
Tänkte mer "lokalt" här på FB (där vi ju är nu) & alla som bombar och/eller snortar här. (Se ovan ..)
Som jag sa .. bombande i brist på verktyg har länge varit ett vanligt sätt att ta tjack på .. det är snortandet som är nytt.
(Inte för mig heller .. som är född -70 .. men för de som är äldre än mig är snortandet "nytt".)
Citera
2009-03-25, 23:09
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Point to you. .. Men det är ju rätt längesedan?
Tänkte mer "lokalt" här på FB (där vi ju är nu) & alla som bombar och/eller snortar här. (Se ovan ..)
Som jag sa .. bombande i brist på verktyg har länge varit ett vanligt sätt att ta tjack på .. det är snortandet som är nytt.
(Inte för mig heller .. som är född -70 .. men för de som är äldre än mig är snortandet "nytt".)

Ganska längesedan ja och inte så relevant kanske.

Jo det stämmer säkerligen, antar att den vanan spred sig när laddet gjorde entré för en större publik? (fast en och annan som brukade tjack på 50-talet snortade väl förmodligen också)
Senast redigerad av Sandoz 2009-03-25 kl. 23:13.
Citera
2009-03-25, 23:14
Medlem
Vias avatar
Citat:
Ganska längesedan ja och inte så relevant kanske.

Jo det stämmer säkerligen, antar att den vanan dök upp när laddet gjorde entré?

Låter troligt, men eftersom jag inte var med på den tiden (Byggde nog mest lego då .. eller var inte ens påtänkt.) så vet jag inte.
När man läser böcker skrivna av gamla pundare (Lasse Sandström .. "Kenneth Ahl" (med kompanjon)) verkar det inte snortas ö.h.t. iaf. (60-talet).

Kolan intog väl scenen globalt på -80-talet (Escobar m.fl.) så det är ju senare iaf?
Citera
2009-03-25, 23:25
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Låter troligt, men eftersom jag inte var med på den tiden (Byggde nog mest lego då .. eller var inte ens påtänkt.) så vet jag inte.
När man läser böcker skrivna av gamla pundare (Lasse Sandström .. "Kenneth Ahl" (med kompanjon)) verkar det inte snortas ö.h.t. iaf. (60-talet).

Kolan intog väl scenen globalt på -80-talet (Escobar m.fl.) så det är ju senare iaf?

Nej det är sant, i Grundbulten och Lyftet är det knappast tal om att snorta, (böckerna är skrivna på tidigt 70-tal), jag har inte läst Birgitta Stenbergs Rapport som är skriven några år tidigare och från ett annat perspektiv, sköt de i hennes kretsar också?

Jo senare hälften av 70-talet i alla fall, disco och studio 54 och allt det där.

Snokade f ö precis i mig en liten rackare, har använt min näsa till diverse droger sedan 1995 och den fungerar fint fortfarande (men tar inte tjack på daglig basis, långt ifrån, då hade den givetvis pajat)
Citera
2009-03-25, 23:51
Medlem
Vias avatar
Shit .. henne hade jag missat. (Fick t.o.m. googla) Tackar.
Citera
2009-03-26, 00:13
Medlem
rebelgirls avatar
Citat:

Rätta mig gärna om jag har fel men jag uppfattar situationen som att de flesta faktiskt snortar amfetamin nuförtiden. Jag har letat efter statistik över antalet sprutmissbrukare i Sverige och Världen men inte funnit något. Tänkte att man utifrån ett sådant dokument skulle kunna få en mer realistisk uppfattning.

Men om jag utgår ifrån min realitet så är nasal administration överrepresenterat. I egenskap av IV-administratör (låter som ngn flashig yrkestitel, haha) känner jag mig i min ålder ganska så ensam.
Citera
2009-03-26, 00:24
Medlem
Vias avatar
Citat:
Rätta mig gärna om jag har fel men jag uppfattar situationen som att de flesta faktiskt snortar amfetamin nuförtiden. Jag har letat efter statistik över antalet sprutmissbrukare i Sverige och Världen men inte funnit något. Tänkte att man utifrån ett sådant dokument skulle kunna få en mer realistisk uppfattning.

Men om jag utgår ifrån min realitet så är nasal administration överrepresenterat. I egenskap av IV-administratör (låter som ngn flashig yrkestitel, haha) känner jag mig i min ålder ganska så ensam.

+1 .. Igen. (Verkligen ledsen men så är det.)
Inte vet jag hur gammal du är .. men majoriteten av det yngre gardet tycks ha svårt att se hur & var blommorna växer. Snortandet är en "fräschare" variant av knarkande, tycks det tyckas.
Citera
2009-03-26, 00:28
Medlem
Sandozs avatar
Citat:

Allltså det beror väl på i vilken utsträckning man nyttjar drogen, de som går på tjack snortar väl sällan mer än något år eller två innan snoken börjar krångla (det är min upplevelse från bekantskapskretsen) sedan går man över till IV. Av de lite äldre tjackisar jag känner, över 40, finns det ett par som kör rektalt och oralt men ingen som snortar. Men de flesta yngre, eller hobbyknarkare som jag, som använder det på helger (och lill-lördagar ) snokar nog oftast.

När man snackar om ca 25000 tunga missbrukare i Sverige, syftar man inte på sprutnarkomaner då?

rebelgirl legitimerad IV-adminstratör.
Citera
2009-03-26, 00:29
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mescalito
15. Hur bestraffas innehav av amfetamin?
Praxis är att upp till 5 gram klassas som ringa narkotikabrott. 200g och uppåt räknas som grovt narkotikabrott.

Hur ser lagboken på medicin likt Ritalin/Concerta. Kanske fel forumdel?
Citera
2009-03-26, 00:48
Medlem
rebelgirls avatar
Citat:
Allltså det beror väl på i vilken utsträckning man nyttjar drogen, de som går på tjack snortar väl sällan mer än något år eller två innan snoken börjar krångla (det är min upplevelse från bekantskapskretsen) sedan går man över till IV. Av de lite äldre tjackisar jag känner, över 40, finns det ett par som kör rektalt och oralt men ingen som snortar. Men de flesta yngre, eller hobbyknarkare som jag, som använder det på helger (och lill-lördagar ) snokar nog oftast.

När man snackar om ca 25000 tunga missbrukare i Sverige, syftar man inte på sprutnarkomaner då?

Av de jag känner som brukar amfetamin IV dagligen är en under 40. När man talar om tugnt missbruk i Sverige tror jag faktiskt att man menar de allra flesta missbruksvarianterna utom möjligtvis cb-rökarna och vissa pillerknaprare.

Citat:
rebelgirl legitimerad IV-adminstratör.

Borde specialbeställa en fin metallskylt med gravyr att sätta på dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in