Citat:
Ursprungligen postat av
Oskars
Kan du förklara varför det skulle vara bättre för levern att snorta tjacket istället för att bomba det? Spelar ingen roll om tjacket tar omvägen via slemhinnorna i magen, snoken eller daimkrysset - det går ändå ut i blodomloppet. Sorry om jag spräcker din illusion om ett nyttigare narkotikaintag men jag är allergisk mot den här sortens knarkmyter.
Tjack är visserligen inte guld och gröna skogar för kroppen, men det är verkligen en drog där omständigheterna runt omkring knarkandet ofta sliter mer på brukaren än själva substansen. Lever och njurar tar med tiden rejält med stryk av vätske- och näringsbrist, så var noga med mat och vatten om ni ska gå på tjacket mer än någon helg då och då.
Skillnaden är att via oralt intag så tar amfetaminet omvägen via levern innan innan det går ut i blodet för att sedan hamna hos levern igen efter det kommit ut i blodet.
Knarkmyt om något är att amfetamin är oskadligt för kroppen och mena att det är sömn, närings och vätskebrist är det enda farliga med amfetamin. Riktigt missbrukartugg.
Edit: Jag förstår helt vad du menar - levern bryter ned amfetaminet vilket som förr eller senare. Jag har ingen aning om det är så eller ej för att vara ärlig. Jag tar på mig dumstruten i en kvart.
Men att det går ut direkt till slemhinnorna och blodet utan att passera våra organ borde ju göra något. (Kan man tycka

)