2026-06-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosemaryandthyme
Hur kan jag förbättra min ekonomi?
Har ni några tips om hur man lätt kan lura sin hjärna till att spara pengar istället för att spendera de?
I dagsläge hinner jag inte med ett jobb vid sidan om studierna, men finns det några enkla side hustles som lönar sig?

Det finns nån grej man kan koppla till sitt kort så att varje gång man handlar sätta motsvarande summa in på ens sparkonto. Antar att man styr det till småköp och inte till veckohandlingen på ICA.

Då tar pengarna "slut" fortare och man köper inte lika mycket skit
Citera
2026-06-12, 11:39
Medlem
AlfaQhards avatar
Gör en budget
Dra ner konsumtionen rejält
Spara 10% av din lön i autogiro på fonder
Ät bara en gång om dagen. 2 gånger en gång i veckan
Köp en PS5 för att fördriva fritiden, och låta hjärnan läka
Sälj bilen, åk kollektivtrafik eller cykla.
Din matbudget bör inte vara mer än 1000:- person o månad.
Citera
2026-06-12, 12:21
Medlem
Börja med att föra en klassisk kassabok på inkomster och utgifter..... Lägg upp en stabil budget....
Citera
2026-06-12, 12:25
Medlem
LuiLuis avatar
Ta bort och blocka alla mail från diverse klädförsäljare och bestäm dig för ett köpstopp tills tex tre månader framåt.
Gå igenom din garderob och du kommer att förstå att du borde sälja kläder - inte köpa.

Sälj allt onödigt, kläder, skor, smycken, husgeråd, elektronik, som du kan leva lätt utan på tex vinted, där du får behålla hela summan själv. Ta bra foton med måttangivelser och begär inte allt för mycket i pris då begagnat är begagnat.

Alla dessa pengar som du inte impulshandlar för samt dessa pengar du säljer för, ska du SPARA.
Gör det svåråtkomligt att ta ut dem. Gör ditt sparande till en sport.

För övrigt, var noga med att inte köpa något vardagligt snack, fika å skit. Jag utgår ifrån att du inte snusar/röker då det är asdyrt. Gör prissmarta matlådor!
Unna dig lite lyx till helgen, lite gofika eller en pizza.

Konsten är att vara konsekvent och du måste sluta klicka hem varor på löpande band! Även om de är snygga - så behöver du dem inte, så förbjud dig ett tag att ens kolla på dessa sidor. Skaffa en ny, bättre vana och bestäm att du är din egen master of mind.

Lycka till! 🍀
Citera
2026-06-12, 12:42
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du får göra det till en "sport" att se kapitalet växa, behövs disciplin och vilja/intresse.

Lär dig gå förbi godishyllan
Lär dig avstå köp och prylar du så gärna vill ha och anse dig ha rätt till
Lär dig att inte titta på snygga brudar

Några tips. Så tränar man skallen
Citera
2026-06-12, 13:25
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosemaryandthyme
I dagsläge hinner jag inte med ett jobb vid sidan om studierna, men finns det några enkla side hustles som lönar sig?

Slappa saker brukar inte ge några pengar, tyvärr. Du kan få en trisslott om du svarar på marknadsundersökningar i timmar. Inte värt tiden för de flesta. Att dela ut reklam är inte slappt, särskilt inte med tanke på ersättningen. Det jag kan komma på är att sälja trosor och/eller camshows. Jag menar inte att rekommendera det, men vad ska man annars göra om man inte vill ha ett redigt extrajobb? (Förutom att gå fattig.) För de flesta studenter räcker det med sommarjobb, så man måste inte knega under terminerna. (Lite sent påtänkt nu kanske då det är hård konkurrens.)
Senast redigerad av Jiiimbooh 2026-06-12 kl. 13:33.
Citera
2026-06-12, 17:56
Medlem
Om du inte kan ha ett jobb vid sidan om studierna så gäller det att konsumera mindre. Vilket inte alltid är lätt för hela vårt samhälle är byggt på att vi ska konsumera, vi är omringade av reklam som formligen skriker köp köp köp, varje gång vi lyssnar på radio, tittar på tv, går ut på nätet eller bara går en runda genom stan. Men det går.
Till en början kan det kännas svårt, det är en vanesak, just nu är din hjärna van att handla en massa onödigt, den må bra när den konsumerar, men om du biter ihop en tid och är sträng mot dig själv så kan du snabbt träna hjärnan att må bra av att spara istället. Men det gäller att vara konsekvent.

Ett tips är att spara alla kvitton när du handlar en månad och sedan vid månadslutet kolla vad pengarna gått till, det ger en bättre insikt och förståelse än att bara kolla på kontoutdraget.
Andra saker är att göra matlådor istället för att köpa lunch. Baka istället för att köpa kakor och liknande i affären. Sluta köpa läsk och energidrycker om du dricker sånt varje dag.
Sälj sådant du inte behöver.

Ett annat råd som är lite krångligt är att gå till en bankomat och ta ut i kontanter det du bestämt att du bara får lov att spendera i veckan och köpa allting kontant.
De flesta spenderar mindre när de endast använder kontanter, det varnades från experthåll redan när det började talas om att börja betala med kort i affärerna, att folk skulle bli mer slösaktiga när de inte har pengarna i näven längre och det stämmer, vissa klarar av digitala pengar bättre än andra, men alla nästan spenderar mindre när de betalar med kontanter.
Lycka till
Senast redigerad av Mon81 2026-06-12 kl. 17:59.
Citera
2026-06-12, 18:07
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Det beror lite på hur du är som person..
Om du har drivet för småpengar.
Många som idag har stora miljard-imperium har börjat med småpengar hit och dit, och sett glädjen i att göra en liten affär.
Det har inte alltid handlat om själva summan, utan just att göra en deal, förhandla, bygga, styra lite åt sitt eget håll.

Jag är en riktig hustler haha, men det har jag i blodet.
En liten affär här, en liten där.. efter ett tag hittar man sin nisch.
Citera
2026-06-13, 00:05
Medlem
BadPostures avatar
En klassiker för impulsiva är väl att begära extra skatteavdrag hos arbetsgivaren.
När skatteåterbäringen sedan kommer så lägger man undan pengarna på ett fondkonto på en annan bank än man har lönekontot hos.
Citera
2026-06-13, 00:09
Medlem
zombie-nations avatar
Vissa kurser går det absolut inte att jobba vid sidan av.

Men om det finns ett extremt problem, så är en god man en bra grej. Den kan aldrig ta över din ekonomi, men du får ordentlig hjälp.
Citera
2026-06-23, 03:18
Medlem
Gör dig av med bilen i första hand. Köp aldrig saker på avbetalning så du slipper betala ränta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in