2026-06-08, 19:37
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Jag vill minnas att vid införandet av nuvarande system med husläkare så skulle varje medborgare kunna välja en läkare på den vårdcentral man så kallat skrivit sig på.

Så verkar systemet inte alls fungera numera.

Jag kan välja vilken vårdcentral jag skall var skriven på men att själv välja husläkare verkar omöjligt idag, åtminstone för mig.

Vad gick fel i systemet och vad bör man åtgärda så att man i framtiden faktiskt kan välja en husläkare som man alltid träffar och som har mer kunskap om de krämpor och sjukdomar som man kämpar emot?
Citera
2026-06-08, 19:46
Medlem
TheJesuits avatar
Jag har inget minne av att jag någonsin kunnat välja individuell läkare? Men det kan ju ha varit olika beroende på region.
Citera
2026-06-08, 20:15
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Jag vill minnas att vid införandet av nuvarande system med husläkare så skulle varje medborgare kunna välja en läkare på den vårdcentral man så kallat skrivit sig på.

Jag kan välja vilken vårdcentral jag skall var skriven på men att själv välja husläkare verkar omöjligt idag, åtminstone för mig.

Vad gick fel i systemet och vad bör man åtgärda så att man i framtiden faktiskt kan välja en husläkare som man alltid träffar och som har mer kunskap om de krämpor och sjukdomar som man kämpar emot?

På 90-talet funkade detta bra.

Sedan många år är det staffettläkare och nya kontakter var eller varannan gång där du får dra din historik om och om igen.

Ingen kontinuitet, ingen trygghet, ingen som vet något om dig och inget intresse eller tid att läsa in sig på just Dig heller?

Vet inte om det handlar om löner, osäkra anställningar eller vart det spårat ur?
Citera
2026-06-08, 22:50
Medlem
bithaxs avatar
Jag har aldrig haft en husläkare. Hur fixar man det?
När jag var liten kommer jag ihåg att vi hade en läkare som kom hem till oss. Vilken service det var på den tiden.
Citera
Igår, 00:14
Medlem
Onanikrems avatar
Någon gång på 90talet fick man hem ett papper att man skulle lista sig hos en vårdcentral och välja en "husläkare" Antar jag valde någon, men var inte direkt sjuklig då så träffade nog aldrig den.

Är idag skriven hos samma vårdcentral men läkarna har bytts ut ungefär ett par gånger om år. I de flesta fall har jag då aldrig träffat "min läkare" En gång när jag träffat min "nye husläkare antydde jag att jag ville byta men då blev de mycket negativa. Träffade honom aldrig igen, nästa år jag var dit hade jag fått en ny.

Ifjol hade jag fått en som var riktigt bra, men i år när jag kom dit var hon inte kvar. Fortfarande inte träffat min nye, han förnyar min blodtrycksmedicin. Thats it. Är fortfarande inte särskilt sjuklig, men det kommer väl...
Citera
Igår, 01:42
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Jag har aldrig haft någon husläkare varje gång jag beställer tid för besök på vårdcentralen är det en ny och helt okänd läkare!
Citera
Igår, 02:35
Medlem
Citat:

Nu försöker de spara pengar och först ska du träffa en sköterska som har strikta direktiv att försöka bli av med folk till varje pris och inte skicka till läkaren.
Citera
Igår, 03:55
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Välja en idiot över en annan?

Många vårdcentraler saknar kompetenta läkare.

Ungefär så. Min lokala vc bemannas av hitresta AT och andra klassens hyrläkare. Skulle inte ens vara möjligt att få en fast läkare. Sökte för lunginflammation och nötterna glömde ge mig recept på hostmedicin. Anhöriga med andra åkommor har varit mer insatta i sina åkommor än läkaren själv. Undviker att gå dit, men ibland är man tvungen. Knappast pga deras kompetens, utan behov av receptbelagd medicin eller remiss till nåt vettigare ställe.

Senast jag ens hörde talas om fast husläkare var när mormor berättade att läkarna kom hem till en på 50-60-talet och att man kände läkaren.

Grundfelet är att man inte premierar lojalitet och kontinuitet. Såna löner springer man fort om som hyrpersonal. Samma med andra yrken, hopplöst att få upp lönen utan att byta jobb 3-4ggr, oavsett om man vill eller inte. Stora rubriker om vårdkris med bemanning varje sommar när folk ska ha semester, precis som att SJ och kollektivtrafiken aldrig fattar att det snöar på vintern.
Citera
Igår, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Ungefär så. Min lokala vc bemannas av hitresta AT och andra klassens hyrläkare. Skulle inte ens vara möjligt att få en fast läkare. Sökte för lunginflammation och nötterna glömde ge mig recept på hostmedicin. Anhöriga med andra åkommor har varit mer insatta i sina åkommor än läkaren själv. Undviker att gå dit, men ibland är man tvungen. Knappast pga deras kompetens, utan behov av receptbelagd medicin eller remiss till nåt vettigare ställe.

Senast jag ens hörde talas om fast husläkare var när mormor berättade att läkarna kom hem till en på 50-60-talet och att man kände läkaren.

Grundfelet är att man inte premierar lojalitet och kontinuitet. Såna löner springer man fort om som hyrpersonal. Samma med andra yrken, hopplöst att få upp lönen utan att byta jobb 3-4ggr, oavsett om man vill eller inte. Stora rubriker om vårdkris med bemanning varje sommar när folk ska ha semester, precis som att SJ och kollektivtrafiken aldrig fattar att det snöar på vintern.

"Vid lunginflammation rekommenderas oftast receptfria hostmediciner att undvikas. Det är viktigt att kunna hosta upp slemmet."
Citera
Igår, 08:18
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
"Vid lunginflammation rekommenderas oftast receptfria hostmediciner att undvikas. Det är viktigt att kunna hosta upp slemmet."

Konstigt att läkaren då sa att denne skulle skriva ut receptbelagd hostmedicin så att jag skulle få sova och sen sket i det, för att ändå göra det när jag ringde och frågade dagen efter. Det är viktigt att få sova också, vilket jag inte hade fått göra vettigt på över 2v och med 40 grader feber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in