2026-06-05, 13:04
Medlem
Citat:
Är det någon som på allvar känner att konkurrensen på bolånemarknaden fungerar?

haha va vilken konkurrens?

det finns ingen
Citera
2026-06-05, 13:40
Medlem
mhns avatar
Jag har 2,84% på mitt bolån på Swedbank och låste nyligen in en summa på 12 månader på Hoist spar för 2,85%. Dessutom har jag ett annat sparkonto på Hoist spar med 4% ränta, men det upphör tyvärr i höst. Jag hade säkert kunnat få ner bolåneräntan mer om jag lagt manken till, men valde bara den förvalda räntan när jag lade om lånet, lat som jag är.

Så är verkligen bolånemarginalen till bankernas fördel när man får mer i inlåningsränta än i utlåningsränta? Men det gäller såklart att inte spara sina pengar på någon av storbankerna, då de ger så låg inlåningsränta.
Citera
2026-06-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag har 2,84% på mitt bolån på Swedbank och låste nyligen in en summa på 12 månader på Hoist spar för 2,85%. Dessutom har jag ett annat sparkonto på Hoist spar med 4% ränta, men det upphör tyvärr i höst. Jag hade säkert kunnat få ner bolåneräntan mer om jag lagt manken till, men valde bara den förvalda räntan när jag lade om lånet, lat som jag är.

Så är verkligen bolånemarginalen till bankernas fördel när man får mer i inlåningsränta än i utlåningsränta? Men det gäller såklart att inte spara sina pengar på någon av storbankerna, då de ger så låg inlåningsränta.

Det går så klart alltid att hitta undantag. Jämför man bästa sparräntan på marknaden med en enskild kunds bolåneränta kan man få den bilden, men det är inte så bolånemarginaler brukar mätas.
Citera
2026-06-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har Handelsbanken

från 1 Juni

Lån: 3 mån 2.55 %
Inlåning, 3 mån: 1.75%
Netto: 0,8 %
Och det är väl ett påslag på ca 0.7-0.8 pe som det brukar vara, när det inte är någon extrem situation i världen.

Och det påslaget behöver dom för att täcka sina kostnader.

De så kallade bolåneutmanarna som kom för ett gäng år sedan skulle hålla lägre boränta genom att undvika kostnaderna för kreditbedömning. Dvs dom skulle aldrig ge ut lån utan bara ta över lån där storbankerna åkt på att betala kostnaderna.

Och trots att de skulle låta storbankerna ta kostnaderna så har utmanarna inte lyckats.

Ser väl ut som att konkurrensen tvärtom är ganska hård.
Citera
2026-06-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn

Hoist är inte riktigt relevant då dom skulle få betala mycket högre ifall dom gick till marknaden och lånade.
Nu har dom kostnader för att låna upp från småsparare men det plus den ränte dom betalar blir iaf lägre än att låna upp på kreditmarknaden. Det är inte riktigt så att Hoist kan fixa säkerställda obligationer.
Citera
2026-06-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peopleareretarded
haha va vilken konkurrens?

det finns ingen

Statliga SBAB skulle ju kunna vara konkurent.

Jag får 2.66 % på SBAB idag

På Handelsbanken 2.55 %

Lägg ner SBAB, eller sälj skiten till någon
Citera
2026-06-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurricane2013
För bara någon månad sedan var kritiken mot bankerna hård. Anledningen var att de rörliga bolåneräntorna inte hade sänkts i samma takt som bankernas finansieringskostnader fallit.

Nu har nya siffror kommit och marginalerna har ökat ytterligare. Faktum är att bankerna nu tjänar mer på rörliga bolån än de gjort på över ett år.

Är det någon som på allvar känner att konkurrensen på bolånemarknaden fungerar?

https://www.sjolindrake.se/2026/06/bolanemarginal-maj-2026.html

Tragiskt att det inte regleras mer. Sen när det går dåligt för banken tvingas vi betala stöd till dem också.
Citera
2026-06-05, 15:53
Medlem
Tratten52s avatar
Du sätter in pengar på banken och får 1,5% ränta, banken tar dina pengar och lånar ut dom till någon torsk som ska köpa bil på avbetalning till 7% ränta. Banken håvar in 5,5% marginal utan att göra ett skit.
Citera
2026-06-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Du sätter in pengar på banken och får 1,5% ränta, banken tar dina pengar
Sätter in blir bara relevant om du kommer dragandes med en packe kontanter.
(Sedan är det knappt någon som gör det längre. Väsentligen alla pengar numera är kontoinnehav vilket är fordringar på en bank).

Du kommer alltså med fordringar på Riksbanken (i form av kontanter) och vill konvertera de mot fordringar på Nordea.
Går Nordea med på det så får du en motsvarande fordran på Nordea.
Men Nordea vill inte ha den räntelösa kontantskiten så dom kör iväg smörjan till Riksbanken och så får Nordea lite mer kontobaserade fordringar på RB. Som dom inte kan göra ett skit med förutom att försöka dumpa det på någon annan stackars bank.
Dessutom åker dom på en kostsam hantering av dina skitiga kontanter.

Detta har exakt inget med någon utlåning att göra. Helt kliniskt fritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
och lånar ut dom till någon torsk som ska köpa bil på avbetalning till 7% ränta. Banken håvar in 5,5% marginal utan att göra ett skit.
Bär du på sådana fantasier kan du ju starta en bank då och se om du får någon fantastisk förtjänst.
Citera
2026-06-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, Det funkar uruselt i ett oligopol, där ett fåtal företag dominerar en hel marknad.

Tyvärr är ju bankerna inte bara giriga utsugare, man har också ett ansvar mot sina aktieägare att generera vinst.

Man ska alltså både erbjuda bolån OCH gå med vinst. Alltså höjer man räntan så fort tillfälle ges.

Man vet också att få orkar byta bank, så man tuffar på som vanligt.

Elisabeth Svantesson har varit kritisk till att bankerna ger ut flera miljarder kronor i utdelningar till aktieägare, men inget händer.
De kan fortsätta med att ge ut utdelningar. Vem som helst kan köpa deras aktier.

Går det att köpa Vattenfall eller Ica s aktier när det kör sina miljarder i bonusar och utdelningar till privata personer istället för 300 000 ägare?
Citera
2026-06-06, 00:20
Medlem
Alla måste förstå att bankerna VILL att du ska låna. Hela samhället är byggt så. "jag äger" du är äger inte ett jävla skit, När du har ett lån så måste du gå till ett arbete annars förlorar du allt som du "äger"
Citera
2026-06-06, 10:35
Medlem
tycker vi alla ska sluta låna pengar. har du inte råd att köpa en lägenhet eller bil med dina pengar så har du inte råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in