Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jo, men de scannar inte parkeringar med dessa utan bara bilar de kör ikapp eller möter.
När polisen började testa ANPR, långt innan dagens polisbilar beställdes, så demonstrerades bland annat att de körde förbi parkerade bilar för att se om de var efterlysta.
Jag vet inte hur det fungerar nu, men det verkar jobbigt och onödigt att ställa in systemet så att det ignorerar en bil som är parkerad. Men jag utgår från att polisen struntar i om man har betalat eller registrerat parkeringen.
Kamerabilar som kontrollerar parkering är inget nytt i Sverige, trevligt att Stockholm kommit på att andra betalsätt än myntautomater är användbara.
08-systemet verkar handla om att skicka in registreringsnummer och position på alla bilar som står stilla i en databas, som vid behov larmar. Vad händer när systemet ser en bil som stannat, utan att parkera, för rött ljus? Jag utgår från att kamerasystemet filtrerar bort bilar i rörelse. Och det verkar handla om betald/registrerad parkering, så hur hanterar systemet en bil som stannat på 30 min-parkering, fast med hjulen på trottoaren?