Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Jag vet inte exakt vilka verktyg NCMEC jobbar med men gissningsvis "trålar" de en del själva och får även in tips från allmänheten. Man skulle exempelvis kunna tänka sig att MR haft kontakt med någon via valfri meddelandetjänst och att det som skrevs eller delades där sedan dök upp i ett tips till NCMEC. Ett annat alternativ är att NCMEC samarbetar med något större teknikföretag och sköter den manuella analysen av misstänkt material åt dem.
Hur mycket som krävs för att svensk polis ska agera vet jag heller inte men om vi leker med tanken på att de får larm om att någon delat bilder på nakna barn eller ungdomar, utan någon vidare kontext än så, tar de kanske det säkra före det osäkra med inledande förhör och husrannsakan.
Misstag har skett förr och man bör vara källkritisk men vad som i min mening talar emot att detta skulle vara något rent misstag är som sagt MR:s agerande i efterhand.
Slutligen finns det förstås gradskillnader även när det kommer till brott av det här slaget och man kan inte, enbart utifrån vad som hittills är känt, dra några slutsatser om hur grovt detta ärende faktiskt är. Det kan handla om allt ifrån några relativt harmlösa nakenbilder till gigantiska mängder övergreppsmaterial.
Jag har suttit och lattjat en del med generativ AI och har kört diverse textbaserade rollspel och dylikt via Sillytavern och API anrop.
Hade ett långt Rollspel där jag spelade en kvinnlig Paladin, i ett scenario så hamnade min karaktär i ett erotiskt scenario tillsammans med min Kajhit bard, Malena Ehrnman och Beata Ehrnman.
Detta triggade efter ett tag en CSAM varning på grund utav att mor och dotter var i samma erotiska scenario.
Bör jag vara orolig för husrannsakan nu?