2026-05-29, 21:42
Medlem
Hej,

Jag har kommit över ett större antal gamla svenska 1000-kronorssedlar (Gustav Vasa-modellen), totalt cirka 90 000 kronor.

Sedlarna verkar vara äkta och är i varierande skick, men jag är osäker på vad som gäller idag eftersom de inte längre är giltiga som betalningsmedel.

Är det någon som vet om Riksbanken fortfarande löser in sådana sedlar? Hur går processen till, vilka avgifter tas ut och finns det någon tidsgräns?

VIKTIGAST måste jag hitta på en historia?

Finns det något annat jag bör tänka på om beloppet är så pass stort?

Tack på förhand.
2026-05-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heart31
Hej,

Jag har kommit över ett större antal gamla svenska 1000-kronorssedlar (Gustav Vasa-modellen), totalt cirka 90 000 kronor.

Sedlarna verkar vara äkta och är i varierande skick, men jag är osäker på vad som gäller idag eftersom de inte längre är giltiga som betalningsmedel.

Är det någon som vet om Riksbanken fortfarande löser in sådana sedlar? Hur går processen till, vilka avgifter tas ut och finns det någon tidsgräns?

Tack på förhand.
Finns ett par ganska nya trådar om folk som försökt och inte fått en spänn. Riksbanken tar dem o bränner dem bara. Sök lite.

Så gör din research ordentligt, för det lär bli svårt. Har gått åt helvete för folk som haft väldigt rimliga förklaringar.

Lycka till!
2026-05-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ja.

Här ansöker du om att få växla in pengarna, https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/
2026-05-29, 21:56
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand.

Jag lyckades så det går! Min mamma gick bort i hemlandet och hon hade ca 40 000 i gamla sedlar i svensk valuta! Ansökte och det gick efter ungefär 2 veckor så var det klart!
2026-05-29, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Finns ett par ganska nya trådar om folk som försökt och inte fått en spänn. Riksbanken tar dem o bränner dem bara. Sök lite.

Så gör din research ordentligt, för det lär bli svårt. Har gått åt helvete för folk som haft väldigt rimliga förklaringar.

Lycka till!

Om det du säger är sant att de bränner dem, fyfan vad de rövknullar oss. Kan ena dagen komma på att vi behöver en ny sedel och andra invalidera samtliga som inte uppdaterat dem?

Förstår folk inte?
2026-05-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstkuk
Om det du säger är sant att de bränner dem, fyfan vad de rövknullar oss. Kan ena dagen komma på att vi behöver en ny sedel och andra invalidera samtliga som inte uppdaterat dem?

Förstår folk inte?
Det är åt helvete. De som de brände sist var typ nåns farsas sparpengar. Men de kunde inte bevisa att de inte kom från kriminell verksamhet, så in i kaminen hamnade dem.

Fiatsystemet är den verkliga organiserade brottsligheten. Vi kan aldrig vinna mot den.
2026-05-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstkuk

Förstår folk inte?
Här är en artikel från april som ligger nära ämnet.

Aftonbladet - Ärvde en miljon, får inte ett öre

Har för mig att föräldrarna hade sålt ett hus.
Senast redigerad av Mechila 2026-05-29 kl. 22:26.
2026-05-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Har för mig att föräldrarna hade sålt ett hus.
Kontant?
2026-05-29, 22:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand.
Nej, det går inte. Du måste ha uttagskvitton på pengarna.
2026-05-29, 23:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand.

Tröttsamt!
Använd sökfunktionen, din fråga har diskuterats flera gånger tidigare.
2026-05-30, 00:22
Medlem
Riksbanken löser in dem.
Men du måste ha bevis på att du fått dem laglig väg.
Räcker inte med en rövarhistoria.
2026-05-30, 00:50
Medlem
Känner du någon äldre person som är vid liv så kan de eventuellt hitta på en rövarhistoria åt dig.
t.ex om de tagit ut mycket kontanter (i den perioden sedlarna fanns) så kan de hitta på en historia att de sparat dessa pengar, sedan nu gett dem till dig som gåva.
Fungerar ju enbart om personen är någorlunda tät då en person som varit skuldsatt hela livet förmodligen inte kunnat spara ihop 90 tusen.

Bara ett exempel.

Det viktigaste är väl egentligen att du har "bevis" på att din historia stämmer.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in