2026-05-29, 13:13
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ingen har påstått att man kan ha uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap samtidigt, så jag förstår inte riktigt varför du kände behov av att förtydliga det.

Det som däremot är intressant är att dessa tillstånd verkar ha återkallats på grund av långvarig utlandsvistelse och inte på grund av brottsligheten i sig. Det är snarare det som förvånar mig. Om så är fallet innebär det ju att personer med koppling till grov brottslighet under lång tid kunnat behålla sin rätt att bo och verka i Sverige utan att själva brottsligheten varit avgörande i bedömningen, vilket i sin tur är väldigt skrämmande. Man undrar hur Sverige ens har kunnat stå på egna ben när inkompetensen är så hög.

Det fetade: Jo, du påstår ju det genom att uttrycka dig så här: "Deras uppehållstillstånd skulle brutits direkt när dom började begå brott även om dom skulle haft medborgarskap".

Hade de haft medborgarskap så hade de inte haft uppehållstillstånd, precis som Diseuse upplyste dig om!
Senast redigerad av pestloppan 2026-05-29 kl. 13:16.
Citera
2026-05-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Hur avgör man vilka som gäng-kriminella om de inte blir föremål för rättegång?
De kan ju alltid komma tillbaka till Sverige och bevisa motsatsen..
Citera
2026-05-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det fetade: Jo, du påstår ju det genom att uttrycka dig så här: "Deras uppehållstillstånd skulle brutits direkt när dom började begå brott även om dom skulle haft medborgarskap".

Hade de haft medborgarskap så hade de inte haft uppehållstillstånd, precis som Diseuse upplyste dig om!

Nej, du missförstår vad jag skrev. Jag beskrev två olika situationer:

Om personen har uppehållstillstånd och börjar begå brott.
Om personen senare har fått svenskt medborgarskap och fortsätter begå brott.

Jag påstod aldrig att en person kan ha både uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap samtidigt. Min poäng var att brottsligheten borde få konsekvenser oavsett vilken status personen har i Sverige, inte att båda statusarna kan innehas samtidigt.
Citera
2026-05-29, 14:45
Medlem
Bra jobbat !❤️
Citera
2026-05-29, 14:46
Medlem
dude2ks avatar
Kommer inte att hända något. De har själva skapa "problemet", allt enligt planen.
Citera
2026-05-29, 15:10
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Nej, du missförstår vad jag skrev. Jag beskrev två olika situationer:

Om personen har uppehållstillstånd och börjar begå brott.
Om personen senare har fått svenskt medborgarskap och fortsätter begå brott.

Jag påstod aldrig att en person kan ha både uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap samtidigt. Min poäng var att brottsligheten borde få konsekvenser oavsett vilken status personen har i Sverige, inte att båda statusarna kan innehas samtidigt.

NU förstår jag vad du menar, tack!

(Det du skrev först (själva formuleringen) betyder dock exakt det både jag och Diseuse hävdar att det betyder. Men nu släpper vi det, vänder blad och går vidare!)
Citera
2026-05-29, 15:12
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Fantastiskt, äntligen levererar denna regering på ännu en punkt. Hoppas de nu får fortsätta.

Regering? Det är polismyndigheten som beslutat om just dessa elva personer som befinner sig i utlandet sedan flera år. Beslutet har inget att göra med att de är gängkriminella utan bygger på att de inte bott i Sverige på flera år. Den regeln har funnits länge, och gäller även för icke kriminella.
Senast redigerad av pestloppan 2026-05-29 kl. 15:14.
Citera
2026-05-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Regering? Det är polismyndigheten som beslutat om detta.
Eller Migrationsverket med hjälp av regeringens beslut att dela information mellan myndigheter.
Citera
2026-05-29, 15:55
Medlem
Många som avregistrerar sig från Sverige för att undkomma lagen eller fiender. Men när det skiter sig och man vill återvända till Sverige är det inte längre möjligt.
Citera
2026-05-29, 16:13
Medlem
Oj, nu blev man positivt överraskad! Det går åt rätt håll med det skulle behöva gå ännu snabbare... Dock har jag svårt att tro att det kommer ske någon större förändring under min tid på jorden.
Städerna som är drabbade kommer att fortsätta vara drabbade men vi bygger förhoppningsvis en bättre framtid för kommande generationer. Det ger hopp om inte annat. Kul!

Trevlig helg!
Citera
2026-05-29, 16:20
Medlem
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/battre-kontroll-av-bidrag-och-ersattningar-till-personer-som-lamnat-sverige/
Mer pågång tyvärr är svensk förvaltningsmetod långsam.
Citera
2026-05-29, 17:18
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Elva utlandsbaserade personer som kopplas till den organiserade brottsligheten blir av med sina permanenta uppehållstillstånd i Sverige, uppger polisen.

Orsaken till att de nu återkallas är att personerna inte bott i Sverige under lång tid eller att de befunnit sig utomlands.

– Att besöka, bo eller arbeta i Sverige blir svårare för dem, men även att vistas i många europeiska länder, säger Marcus Nilsson, chef för gränspolisenheten, Noa.

Det handlar om personer som är inblandade i grov ekonomisk brottslighet, våldsbrottslighet eller narkotikahantering.

De tros befinna sig i länder som Turkiet, Irak, Libanon, Förenade arabemiraten, Marocko och Spanien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1468240

Äntligen lite goda nyheter.

Det här borde varit en självklarhet om man hade en uns av hjärnceller men som vi tyvärr vet att dom flesta inte besitter.
Deras uppehållstillstånd skulle brutits direkt när dom började begå brott även om dom skulle haft medborgarskap. Det är helt obegripligt att man kan ha uppehållstillstånd och få medborgarskap när man begår brott. Sverige älskar tyvärr sina brottslingar allt för mycket.

Jag hoppas vandel-lagen kommer i bruk snart.
Lustigt att de alla befinner i muslimska länder, förutom Spanien. Kan det vara en slump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in