2026-05-28, 14:59
Medlem
https://www.aftonbladet.se/bil/a/OkE6VO/privatleasing-med-elbilsbilbonusen-superlag-manadskostnad

Aftonbladet har en plu-artikel där de påstår att man nu kan privatleasa en elbil (mindre då givetvis) för så lite som 1500 kr/månad.

Har inte Plus men vilka bilar och villkor rör det sig om då?

De pratar om att det är möjligt pga elbilspremien - vad är det för villkor på det?

3000 kr i månaden var en låg kostnad för att leasa en ny bil och det är svårt att hitta så låga priser nu men 1500 är ju knappt ingenting?

Vi snackar typ buss-korts-pengar.

Jag har solceller så jag kan ladda hemma i princip gratis och kör till jobbet 2 dagar i veckan - det blir 520 mil om året. Är bra sugen på att leasa en ny Reanult 5 om det går för 1500 kr/månad.

Om jag åker buss så kostar det runt 160 kr per dag de dagar jag är inne så om jag åker buss så kostar det alltså runt 1500 kr i månaden i bara bussbiljetter.
Citera
2026-05-28, 15:14
Medlem
Musarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
https://www.aftonbladet.se/bil/a/OkE6VO/privatleasing-med-elbilsbilbonusen-superlag-manadskostnad

Aftonbladet har en plu-artikel där de påstår att man nu kan privatleasa en elbil (mindre då givetvis) för så lite som 1500 kr/månad.

Har inte Plus men vilka bilar och villkor rör det sig om då?

De pratar om att det är möjligt pga elbilspremien - vad är det för villkor på det?

3000 kr i månaden var en låg kostnad för att leasa en ny bil och det är svårt att hitta så låga priser nu men 1500 är ju knappt ingenting?

Vi snackar typ buss-korts-pengar.

Jag har solceller så jag kan ladda hemma i princip gratis och kör till jobbet 2 dagar i veckan - det blir 520 mil om året. Är bra sugen på att leasa en ny Reanult 5 om det går för 1500 kr/månad.

Om jag åker buss så kostar det runt 160 kr per dag de dagar jag är inne så om jag åker buss så kostar det alltså runt 1500 kr i månaden i bara bussbiljetter.

Saxat från Aftonblaskan:
Sveriges billigaste elbil att äga är Fiat Grande Panda som går att hyra från 2 795 kronor per månad. I alla fall hittar inte Aftonbladet någon annan modell på marknaden som erbjuds till ett lägre pris. Med elbilspremien på 1 300 kronor per månad blir kostnaden endast 1 495 kronor.
Citera
2026-05-28, 15:19
Medlem
Musarms avatar
Sen verkar det ganska svårt att uppfylla kraven för elbilspremien:

*Du ska bo i en landsbygdskommun eller i ett annat område med begränsad tillgång till kollektivtrafik.

*Ingen i hushållet får ha en så hög inkomst att de betalar statlig inkomstskatt. Hushållets samlade inkomst får inte överstiga 80 procent av medelinkomsten i Sverige.

*Ingen i hushållet får ha ägt eller leasat en elbil eller laddhybrid under de senaste 12 månaderna innan ansökan.

*Månadsbidraget är 1 300 kronor i högst 36 månader. Det blir totalt 46 800 kronor för hela perioden.

*Om ditt hushåll har en inkomst under 50 procent av medelinkomsten får du dessutom 18 000 kronor extra vid den första utbetalningen av bidraget.

*Elbilen får kosta 64 800 till 450 000 kronor
Citera
2026-05-28, 15:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musarm

*Du ska bo i en landsbygdskommun eller i ett annat område med begränsad tillgång till kollektivtrafik.

*Ingen i hushållet får ha en så hög inkomst att de betalar statlig inkomstskatt. Hushållets samlade inkomst får inte överstiga 80 procent av medelinkomsten i Sverige.

*Ingen i hushållet får ha ägt eller leasat en elbil eller laddhybrid under de senaste 12 månaderna innan ansökan.

*Månadsbidraget är 1 300 kronor i högst 36 månader. Det blir totalt 46 800 kronor för hela perioden.

*Om ditt hushåll har en inkomst under 50 procent av medelinkomsten får du dessutom 18 000 kronor extra vid den första utbetalningen av bidraget.

Man får skilja sej, flytta till sommartorpet i norrlands inland på pappret, så man kan få leasa en Fiat Panda för 1500 kr

Bra deal
Citera
2026-05-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musarm

Detta verkar vara det enda som sätter käppar i hjulen.

Jag ligger precis under statlig inkomstskatt med hjälp av lite löneväxling men tillsammans med frugan ligger vi ju ändå på 85-90.000 i månaden.

80 procent av medelinkomsten i Sverige? Är det medelinkomst per person eller per hushåll?

Exakt hur mycket är 80% av medelinkomsten?

Hittade:

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/villkor-for-elbilspremien/

En vuxen 352 000
En vuxen och ett barn 535 040
En vuxen och två barn 682 880
En vuxen och tre barn 830 720
Två vuxna 531 520
Två vuxna och ett barn 714 560
Två vuxna och två barn 862 400
Två vuxna och tre barn 1 010 240

Vi är två vuxna och 2 barn - så vi får inte tjäna mer än 862.000 kr/år.

Hade vi haft ett barn till så hade varit precis på gränsen.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-05-28 kl. 16:04.
Citera
2026-05-28, 16:23
Medlem
Transkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Detta verkar vara det enda som sätter käppar i hjulen.

Jag ligger precis under statlig inkomstskatt med hjälp av lite löneväxling men tillsammans med frugan ligger vi ju ändå på 85-90.000 i månaden.

80 procent av medelinkomsten i Sverige? Är det medelinkomst per person eller per hushåll?

Exakt hur mycket är 80% av medelinkomsten?

Hittade:

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/villkor-for-elbilspremien/

En vuxen 352 000
En vuxen och ett barn 535 040
En vuxen och två barn 682 880
En vuxen och tre barn 830 720
Två vuxna 531 520
Två vuxna och ett barn 714 560
Två vuxna och två barn 862 400
Två vuxna och tre barn 1 010 240

Vi är två vuxna och 2 barn - så vi får inte tjäna mer än 862.000 kr/år.

Hade vi haft ett barn till så hade varit precis på gränsen.

Tror knappast bidraget är till för att övre medelklass ska kunna få en ny bil. Det kan någon med den lönenivån köpa utan bidrag.
Citera
2026-05-28, 16:40
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Man får skilja sej, flytta till sommartorpet i norrlands inland på pappret, så man kan få leasa en Fiat Panda för 1500 kr

Bra deal

Eller, ett slugt sätt att skilja sig! "Vi måste för att få lease en elbil!" månader senare är du fri och singel i ett torp i Norrlands Inland med en elbil som kanske tar dig hela vägen in till samhället.
Citera
2026-05-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transkalle
Tror knappast bidraget är till för att övre medelklass ska kunna få en ny bil. Det kan någon med den lönenivån köpa utan bidrag.
Det hjälper dock inte de fattigaste då bidraget betalas ut löpande, så om du köper så måste du snyta ut pengarna direkt och sen får du tillbaka dem under en 3-års period. Sen är det bara att hoppas att bilen håller minst de tre åren.

Å för alla som kvalificerar, så har samtliga redan en bil, de som är fattiga lär ha en väldigt billig bil. Bidraget ger således en extra bil till de som sitter på kapital att köpa en, som bara kommer att användas för vissa resor då den primära bilen måste hållas igång under tiden och sannolikt behövs när man ska åka lite längre än till grannen.

Å allt på bekostnad av alternativa lösningar så som bättre kollektivtrafik eller en cykelväg till närmsta by, vilket hade hjälp både fattiga och miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in