Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-09-12, 13:01
  #1
Medlem
Schtroumpfettes avatar
Folkpartiet har som förslag att betyg införs tidigare i grundskolan, från årskurs 6 (om jag inte missminner mig). Vänsterpartiet å andra sidan tycker att både betyg och läxor bör avskaffas.

Själv håller jag på sätt och vis med Vänsterpartiet om att betyg är onödiga i grundskolan. Jag tror inte man lär sig bättre för att man får betyg. Om tanken är att det ska vara till för föräldrarna att avgöra hur bra deras barn presterat i skolan tror jag faktiskt de flesta föräldrar har koll på vilken nivå deras barn ligger på och i vilka ämnen de har svårigheter. Om de inte har det så finns ju föräldrasamtalen.

Jag anser dock att man måste ha något sätt att utvärdera barnens kunskaper på, så att man vet att de lärt sig det de ska och även för deras egen skull. Åtminstone jag (som visserligen alltid varit en plugghäst) tyckte det var roligt med prov. Har ingen koll på hur vänsterpartiet tänkt göra det om läxorna ska avskaffas. Ska man göra läxorna under skoltid då eller? Någon som vet?

Samtidigt är det ju så att det klassiska systemet med läxor, prov och betyg praktiseras i princip överallt i världen och det kan vara bra att tidigt lära sig hur det fungerar. Det kanske är för sent att börja med det i gymnasiet? För vi lever ju i en allt mer internationaliserad värld, många kommer senare studera i något helt annat land än Sverige och måste kunna konkurrera med studenter från andra länder. Då kan ju inte Sverige ha ett helt eget flummigt system som gör att man har sämre förkunskaper eller åtminstone saknar den typen av studieerfarenhet som andra behärskas bättre, bara för att vänstern vill att alla barn ska invaggas i tron att alla är lika bra, har samma förutsättningar till inlärning, ingen ska få prestera bättre än något annat barn för då kan barnet med sämre förutsättningar bli ledsen och tappa motivationen osv...

Vad tycker ni?
Citera
2006-09-12, 13:18
  #2
Medlem
insideouts avatar
betyg tidigt är bra därför att:

* barn lär sig tidigt få en mer avslappnad hållning till betyg, inget fasligt som ska införas i 8:an, tänk efter själv vilket jäkla liv det var när man skulle börja hetsa om betyg när man själv gick i skolan...

* det blir lättare att se var vi behöver sätta in extra insatser för barn med svårigheter...

* det blir lättare att jämföra resultat nationellt och på så vis utjämna eventuell orättvisa...

* många betyg ger en mer rättvis bild av en elev än om man bara har ett betyg per termin exempelvis...

jag kan verkligen inte förstå varför människor är emot detta, som vanligt är det jante och avundsjuka gissar jag, betyg funkar ju bara som ett styrinstrument för att man ska hjälpa alla att nå en så hög nivå som möjligt, som det är idag är det ju löjligt...
Citera
2006-09-12, 13:27
  #3
Medlem
Memnoks avatar
När jag jobbade som lärare kom det som en total överraskning för vissa elever att det faktiskt ställdes krav på dem och att de kunde bli underkända om de inte fixade kraven. Detta var i 8:e klass. Tänk er att många elever glidit igenom skolan tills de var 15 utan en tanke på att de faktiskt måste prestera något.

Jag tycker att vi behöver betyg och kontroller tidigare för att hindra att de svaga eleverna faller igenom, de starka klarar sig alltid ändå.
Citera
2006-09-12, 13:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schtroumpfette
Folkpartiet har som förslag att betyg införs tidigare i grundskolan, från årskurs 6 (om jag inte missminner mig). Vänsterpartiet å andra sidan tycker att både betyg och läxor bör avskaffas.

Själv håller jag på sätt och vis med Vänsterpartiet om att betyg är onödiga i grundskolan. Jag tror inte man lär sig bättre för att man får betyg. Om tanken är att det ska vara till för föräldrarna att avgöra hur bra deras barn presterat i skolan tror jag faktiskt de flesta föräldrar har koll på vilken nivå deras barn ligger på och i vilka ämnen de har svårigheter. Om de inte har det så finns ju föräldrasamtalen.

Jag anser dock att man måste ha något sätt att utvärdera barnens kunskaper på, så att man vet att de lärt sig det de ska och även för deras egen skull. Åtminstone jag (som visserligen alltid varit en plugghäst) tyckte det var roligt med prov. Har ingen koll på hur vänsterpartiet tänkt göra det om läxorna ska avskaffas. Ska man göra läxorna under skoltid då eller? Någon som vet?

Samtidigt är det ju så att det klassiska systemet med läxor, prov och betyg praktiseras i princip överallt i världen och det kan vara bra att tidigt lära sig hur det fungerar. Det kanske är för sent att börja med det i gymnasiet? För vi lever ju i en allt mer internationaliserad värld, många kommer senare studera i något helt annat land än Sverige och måste kunna konkurrera med studenter från andra länder. Då kan ju inte Sverige ha ett helt eget flummigt system som gör att man har sämre förkunskaper eller åtminstone saknar den typen av studieerfarenhet som andra behärskas bättre, bara för att vänstern vill att alla barn ska invaggas i tron att alla är lika bra, har samma förutsättningar till inlärning, ingen ska få prestera bättre än något annat barn för då kan barnet med sämre förutsättningar bli ledsen och tappa motivationen osv...

Vad tycker ni?

Det är inget fel med att sätta en siffra på barns uppskattade kunskap inom ett område och det kan man egentligen börja med hur tidigt som helst. Jag började ta skolan mer seriöst i 7-9an endast för att jag visste att jag skulle få betyg. De som ändå skiter i skolan gör det hur som helst ändå men det kanske sporrar de som bryr sig lite extra. Det stora problemet som jag ser det hur jämför man betyg som är satta av olika lärare från olika skolor. Det skulle vara förmånligt på alla sätt om man började ha antagningsprov på alla utbildningar istället för att söka på sina betyg och högskoleprov. Antagningsprov som var relevanta för den specifika utbildningen. Eleverna skulle automatiska lära sig mer för livet istället för att endast "korvstoppa" och sedan skriva ett prov för att en dag senare inte kunna mycket om ämnet.
Citera
2006-09-12, 13:56
  #5
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schtroumpfette
Själv håller jag på sätt och vis med Vänsterpartiet om att betyg är onödiga i grundskolan. Jag tror inte man lär sig bättre för att man får betyg. Om tanken är att det ska vara till för föräldrarna att avgöra hur bra deras barn presterat i skolan tror jag faktiskt de flesta föräldrar har koll på vilken nivå deras barn ligger på och i vilka ämnen de har svårigheter. Om de inte har det så finns ju föräldrasamtalen.

Betygen behövs för att lära ungarna ansvar, att ta ansvar för sitt eget liv.
Det är något jag känner har försvunnit väldigt mycket på senare år.

Och sedan behövs det betyg för att söka vidare till gymnaiet.
Tänk om en latmask som inte kan ett piss söker till naturvetenskaplig linje och puttar ut en person som kan en massa, vore inte det ett djävla slöseri med skolans resurser, samt kunskap som den andra eleven besitter?

Vänsterpartiet och alla andra kommunistiska partier strävar mot att alla ska vara exakt likadana, dvs de vill ha några som är bättre eller sämnre än någon annan. Med den filosofin så har vi inga raketforskare längre, eller doktorer, eller [något annat viktigt yrke].
Citera
2006-09-12, 15:16
  #6
Medlem
Schtroumpfettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Betygen behövs för att lära ungarna ansvar, att ta ansvar för sitt eget liv.
Det är något jag känner har försvunnit väldigt mycket på senare år.

Och sedan behövs det betyg för att söka vidare till gymnaiet.
Tänk om en latmask som inte kan ett piss söker till naturvetenskaplig linje och puttar ut en person som kan en massa, vore inte det ett djävla slöseri med skolans resurser, samt kunskap som den andra eleven besitter?

Vänsterpartiet och alla andra kommunistiska partier strävar mot att alla ska vara exakt likadana, dvs de vill ha några som är bättre eller sämnre än någon annan. Med den filosofin så har vi inga raketforskare längre, eller doktorer, eller [något annat viktigt yrke].

Jag vet inte om jag tycker det behövs betyg för att söka in till gymnasiet. Natur- och samhällsvetenskapliga programmen bör alla som söker till vara garanterade att få plats på, och så är det väl nästan redan idag (det krävs åtminstone inte höga betyg för att komma in). Övriga utbildningar, typ Medieprogrammet, Estetiska program osv, kunde man ha någon form av antagningsprov istället om det blir för många sökande.

I övrigt håller jag nog med dig...
Citera
2006-09-12, 15:19
  #7
Banned
Erdingers avatar
Ett stycke ur en intervju med Noam Chomsky, som ser sig själv som anarkist, om hans syn på skolan och hans egna erfarenheter;

James Pack: Vad gick du i för skola som barn?
Noam Chomsky: Som liten, innan jag fyllde två, sattes jag i en progressiv skola, och där gick jag tills jag blev tolv. Då började jag på ett teoretiskt gymnasium i stan med inriktning på högre studier.
JP: I New York?
NC: I Philadelphia. De erfarenheterna, både den tidiga i den progressiva skolan och den senare i det akademiskt inriktade gymnasiet, var mycket lärorika. Det var till exempel inte förrän i gymnasiet som jag fick klart för mig att jag var duktig. Den frågan hade aldrig kommit upp förut. Jag blev väldigt förvånad när jag kom till gymnasiet och fick högsta betyg i allting och det ansågs som så märkvärdigt. Den frågan hade helt enkelt aldrig förekommit under hela min tidigare utbildning. Nej, i den skolan som jag gick först betraktades alla elever som duktiga på ett eller annat sätt. Det förkom helt enkelt inte att man jämförde olika elever med varandra. Hur som helst, i denna skola som huvudsakligen byggde på John Deweys idéer och som var en mycket bra skola så vitt jag utifrån min erfarenhet kan bedöma, lades en oerhörd vikt vid individuell kreativitet, inte i betydelsen att kladda med färger på papper utan att utföra det slags arbete och det tänkande som man var intresserad av. Elevernas intressen uppmuntrades och barnen uppmuntrades att odla dessa intressen. De arbetade tillsammans eller på egen hand. Det var en livfull atmosfär och alla hade en känsla av att de uträttade något viktigt.

Det var inget strängt urval av elever. Nej, det var den vanliga blandningen, som det brukar vara i en skola: en del begåvade elever och en del problembarn som hade misslyckats i det offentliga skolsystemet. Men hur som helst, den känslan man hade som barn var att om det var någon man tävlade med så var det med sig själv. Vad kan jag göra? Men ingen känsla av press och absolut ingen känsla av rangordning. Helt annorlunda än vad det är för mina egna barn som redan i tvåan hade klart för sig vilka som var "smarta" och vilka som var "dumma", vem som klarade sig bra och vem som klarade sig mindre bra. Det var mycket viktigt för dem.

Nåväl, sedan kom jag till gymnasiet, det teoretiskt inriktade gymnasiet i det allmänna skolsystemet, som ansågs som en mycket bra skola och det blev en riktig chock för mig. För det första blev det som sagt en chock när jag upptäckte att jag var duktig. Det var något jag aldrig haft en tanke på tidigare. Och därtill kom hela systemet med prestige och människovärde som hängde samman med detta. Och den intensiva tävlingsandan och likriktningen. Det är faktiskt så att jag minns massor från grundskolan, vad jag arbetade med, vad jag läste och så vidare. Men jag minns praktiskt taget ingenting från gymnasiet. Nästan alltsammans är borta ur minnet utom själva stämningen, och den var ganska negativ.

När jag tänker tillbaka på min uppväxt finns det svarta hål där. Med det är väl vad skolan i allmänhet är. Det är en period av likriktning och kontroll, till och med ren indoktrinering, ett tillhandahållande av ett system av falska föreställningar. Men än viktigare är enligt min uppfattning det sätt och den stil som används för att förhindra självständigt och kreativt tänkande och för att inpränta vikten av hierarkier och tävlingsanda samt nödvändigheten av att glänsa, inte genom att göra sitt bästa utan genom att vara bättre än någon annan. Skolor är naturligtvis olika men jag tror att sådana här drag är vanliga. Jag vet att det inte måste vara så, eftersom exempelvis den skola där jag gick som barn inte alls var sådan.

Jag tror att man borde kunna driva skolor på ett annat sätt. Det skulle vara mycket betydelsefullt, men jag tror inte att något samhälle som bygger på auktoritära och hierarkiska institutioner skulle tolerera ett sådant skolsystem särskilt länge. Som Sam Bowles och Herb Gintis har påpekat kan man tolerera sådana skolor för eliten, men inte för folkets breda massa. En del av de uppgifter som det offentliga skolsystemet har i samhället kan vara mycket destruktiva.
---
Taget ur boken Makt, lögner och motstånd av Noam Chomsky.
Citera
2006-09-12, 15:24
  #8
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schtroumpfette
Har ingen koll på hur vänsterpartiet tänkt göra det om läxorna ska avskaffas. Ska man göra läxorna under skoltid då eller? Någon som vet?

Vad tycker ni?

Ohly har sagt att man kan utöka antalet timmar per dag i skolan. Helt galet anser jag, dagarna är nog långa ändå och man tappar bara fokus om man sitter så många timmar och pluggar iskolan. Det verkar utgå från något rättviseperspektiv som vanligt gällande V, att det är orättvist att vissa elever får hjälp hemma med läxor, och därför ska alla ha det lika dåligt, fast i skolan. Så lät det på Ohly.

Själv tror jag tidigare betyg behövs, för att motivera icke-motiverade bättre och göra så att eleverna känenr att de belönas om de lägger manken till. Vissa vaknar typ upp i 8an, oj nu kom betygen!

Däremot kan jag hålla med om att beytgen kanske är alltför godtyckliga och smöriga idag. Lärarena har en väldig makt och det är mkt ojämnt beroende på vilken lärare man har, vilken skola man går osv vad man får för betyg. Möjligen kan man väga in nationella prov mer, ha fler osv på något sätt för att minska godtycket i betygssystemet.
Citera
2006-09-12, 15:27
  #9
Avstängd
McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideout
* det blir lättare att jämföra resultat nationellt och på så vis utjämna eventuell orättvisa...

Det är omöjligt att alla barn skall prestera lika väl i skolan. Annars håller jag med dig.
Citera
2006-09-12, 15:30
  #10
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Det är omöjligt att alla barn skall prestera lika väl i skolan. Annars håller jag med dig.

vad jag menar är att det är lättare att jämföra elevernas resultat och kunskapsnivå för att kunna hjälpa de som behöver hjälp samt stimulera de som har lätt för sig...
Citera
2006-09-12, 15:32
  #11
Medlem
BushwickBills avatar
Betyg är förlegat, antagningsprov är den enda vägen man ska gå.
Citera
2006-09-12, 15:35
  #12
Avstängd
Odess avatar
Varför se negativt på detta? Som skolmiljön är idag är det många elever som hamnar i kläm. Inte bra att få reda på det tidigare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback