Igår, 14:13
Medlem
cosmic_dancers avatar
Tänkte höra med flashbackare mer kunniga än jag kring detta ämne.

Jag ramlade i tisdags och fick åka in till akuten och de konstaterade att jag bland annat hade två brutna fingrar. Fick gips och de gjorde ytterliggare en röntgen för att kolla hur fingrarna såg ut/låg under gipset. Det visade sig att det var så pass instabila frakturer som kräver en operation där de kommer operera in skruvar. Nu är jag hemma sjukskriven och väntar på tid för operation och funderar givetvis på hur en sådan operation går till mer konkret. Hur lång tid det tar och hur länge jag kan väntas bli sjukskriven. Givetvis berättade de lite kortfattat på akuten men läkningstiden är ju olika från person till person. Jag som jobbar inom omsorgen, mycket omvårdnad och med några tunga brukare (90-140 kg) kommer ju inte kunna jobba efter ett par veckor antar jag.

Ta hand om er och gör inte som jag och ramla omkull såhär ordentligt.
Citera
Igår, 14:28
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Osteoporos? Kvinna efter menopausen?
I så fall, det kommer i bästa fall att ta lång tid och jag skulle inte utgå från att jag kan jobba kvar med sådant tungt arbete.
Mvh en som utredde långtidssjukskrivningar på FK en gång i tiden.
Citera
Igår, 14:47
Medlem
Jag halkade omkull på ett isigt lagergolv och fick ena handen under en större eltruck som kom farande. Lillfingret på högra handen blev mer eller mindre krossat till smådelar och jag fick spikar och en titanplåt i fingret för att hålla ihop det hela. Har för mig att jag var sjukskriven i åtta veckor. Detta hände för mer än tio år sedan men jag är fortfarande besvärad av skadan, fingret är krökt som en metkrok och det kan göra ordentligt ont om man slår i skadan mot något.
Senast redigerad av brakfesten009 Igår kl. 15:14.
Citera
Igår, 18:08
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer

Jag ramlade i tisdags och fick åka in till akuten och de konstaterade att jag bland annat hade två brutna fingrar. Fick gips och de gjorde ytterliggare en röntgen för att kolla hur fingrarna såg ut/låg under gipset. Det visade sig att det var så pass instabila frakturer som kräver en operation där de kommer operera in skruvar. Nu är jag hemma sjukskriven och väntar på tid för operation och funderar givetvis på hur en sådan operation går till mer konkret. Hur lång tid det tar och hur länge jag kan väntas bli sjukskriven. Givetvis berättade de lite kortfattat på akuten men läkningstiden är ju olika från person till person. Jag som jobbar inom omsorgen, mycket omvårdnad och med några tunga brukare (90-140 kg) kommer ju inte kunna jobba efter ett par veckor antar jag.

Får man fråga om bmi? Tänker på fallet osv så man inte gör samma sak
Citera
Igår, 18:10
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Får man fråga om bmi? Tänker på fallet osv så man inte gör samma sak

Vad är det för fall du tänker på? Ligger på bmi 24-25, så inte så pass fet att det skulle avgöra även om jag behöver gå ner lite trivselkilon
Citera
Igår, 18:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Ramlade du till eller från jobb? Isåfall räknas det som en arbetsskada.

Jag är inte jätteduktig på just fingrar men kan inte tänka mig att du får jobba på som vanligt med det där.
Citera
Igår, 18:13
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Vad är det för fall du tänker på? Ligger på bmi 24-25, så inte så pass fet att det skulle avgöra även om jag behöver gå ner lite trivselkilon
Tänker du skrev du trillade - då tänker jag att påskjutande vikt har betydelse om man stukar eller bryter sina fingrar.
Citera
Igår, 18:46
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ramlade du till eller från jobb? Isåfall räknas det som en arbetsskada.

Jag är inte jätteduktig på just fingrar men kan inte tänka mig att du får jobba på som vanligt med det där.

Jag ramlade ihop på väg till jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Tänker du skrev du trillade - då tänker jag att påskjutande vikt har betydelse om man stukar eller bryter sina fingrar.

Jag ramlade ihop pga vad jag tror var ett epeleptiskanfall, så jag hade ingen "kraft" att ta emot mig.
Citera
Igår, 23:23
Medlem
Röker eller snusar du? Tränar du? Äter du nyttig mat? Har du någon sjukdom? Det är mycket som kan påverka läkningsprocessen.
Efter operationen måste du satsa helhjärtat på rehabiliteringen, den är A och O för återhämtningen samt återställningen av dina fingrars funktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in