2026-05-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Luleå är en inavelshåla och på hösten och vintern kallt som bara den och kolsvart hela dagarna.

Nu blandar du ihop med Skellefteå
Citera
2026-05-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillebaron
Nu blandar du ihop med Skellefteå

Hehe! Pest eller kolera.
Citera
2026-05-22, 21:54
Medlem
Alltså, du behöver tänka lite större. På Island badar man i svavelosande vulkanvärmda källor, i Malaysia tar man dykcert. I Luleå kan du börja pola med stadseliten inom loppet av en månad, skapa dig ett namn lokalt genom att köra en egen klubbkväll på centrumhaket, bli betrodd och få access till stadsbiblioteket för att driva studiecirkel i poesi och bli flickornas favorit. Liten stad = kort avstånd mellan maktpositioner och fotfolk => möjligheter som inte ges i hufvudstaden.

Glöm ditt gamla (ute)liv, skapa ett nytt.
Citera
2026-05-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tja,

Har precis landat ett riktigt tungt IT-jobb i Luleå med ett 2-årskontrakt. Sjukt kul projekt, men nu till den viktiga biten: livet utanför kontoret.

Jag flyttar från Stockholm och är ganska bortskämd med utbud. Enkelt och tråkigt ger mig ingenting, jag vill ha ett bra, aktivt liv och gillar när det händer saker. Så ge mig en ärlig washout av staden:

Krog & mat: Finns det ett genuint utbud av grymma restauranger, eller tröttnar man efter två veckor? Söker schyssta ställen, inte bara standardhak.

Nattliv & puls: Finns det faktiska uteställen med bra tryck, eller är det stendött på helgerna?

Singellivet (30-40 år): Hur ser marknaden ut för oss som passerat studentåren? Finns det ett skönt folk i den åldern, eller är staden tom på vettiga, trevliga tjejer?

Säljer ni in staden till mig eller kommer jag få lappsjuka? Uppskattar ärliga svar från folk som bor där eller har gjort samma flytt!
Tänkt dig typ Märsta men ingen annat i närheten? Trevligt för all del, men man har gjort det efter ett tag.
Citera
Igår, 06:40
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Finns väl bara skotrar och isbjörnar så långt norr upp.

Det finns inga isbjörnar på det Europeiska fastlandet...
Citera
Igår, 06:54
Medlem
Hade det inte vart för mörkret hade jag dragit direkt.
Lite kyla tar väl inte död på en viking.
Utelivet är dock begränsat men bet finns några roliga ställen. Att ragga är ganska lätt då utomsockes anses vara spännande.

Sen är ju friluftsliv bra, Skoter på vintern, jakt på hösten, midnattssolen på sommaren. Våren vette fan.
Citera
Igår, 11:53
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Finns väl bara skotrar och isbjörnar så långt norr upp.

Trött kommentar. Varför postar du ens sån skit i tråden?

/

Har varit där i tjänst ett antal gånger. Ren och fin stad vid havet. Folk är vänliga och öppna för nya gemenskaper. Finns utbud av allt men i mindre skala och allt snurrar långsammare. Så det beror på om man trivs med det lugnare tempot, själv kan hitta lugnet eller om det börjar krypa i kroppen.

Mycket av detta beror nog på hur och vart du är i livet.
Citera
Igår, 11:59
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Tänkt dig typ Märsta men ingen annat i närheten? Trevligt för all del, men man har gjort det efter ett tag.

Nja. Svårt att jämföra självständiga städer med förorter till en storstad.

Precis som att Linköping inte går att jämföra med Huddinge, trots liknande storlek.
Citera
Igår, 14:20
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har fått intrycket av att det är Umeå som vill leka Norrlands "storstad"?

Umeå är väl som Södermalm. Hippies och vänsterfeminister med allt vad det innefattar.
Citera
Igår, 14:44
Medlem
morbrostewarts avatar
kallt, mörkt, blåsigt, smutsigt, nedstängt, tråkigt och förbjudet, det är stödorden i den misskötta sossemetropolen. UNDVIK!
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Nja. Svårt att jämföra självständiga städer med förorter till en storstad.

Precis som att Linköping inte går att jämföra med Huddinge, trots liknande storlek.
Absolut, men "självständiga städer" är väl mer öde, än om man har närmre till andra städer.

Bor man i "självständig" har man lokalpatriotismen att höja sitt "eget" stället med, som man inte har i samma utsträckning i Märsta/Huddinge.

Luleå har mer rivalitet med Skellefteå än vad exempelvis Märsta har mot Huddinge. Även om det är samma skit.
Citera
Idag, 01:40
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Absolut, men "självständiga städer" är väl mer öde, än om man har närmre till andra städer.

Bor man i "självständig" har man lokalpatriotismen att höja sitt "eget" stället med, som man inte har i samma utsträckning i Märsta/Huddinge.

Luleå har mer rivalitet med Skellefteå än vad exempelvis Märsta har mot Huddinge. Även om det är samma skit.

En stad som Luleå är byggd och koncentrerat med utbud och nödvändigheter inom räckvidd på ett sätt som inte Märsta är. En helt annan känsla för övrigt med en fristående stad än en förort till en storstad. Går inte att jämför på det sättet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in