2026-05-16, 20:56
Medlem
Det är väl inte olagligt att gå fram till en tjej i tighta leggings och påpeka att fittan syns??

Jag har gjort detta två gånger tidigare, men det var flera år sedan. Har för avsikt att börja göra det igen då jag tycker det är kul.

Vi säger en busshållplats. Där står en ensam kvinna med mobilen. Hon har tights och relativt kort tröja/jacka/t-shirt. Så står hon där med sin fittbäver.. Då går jag fram och säger: "ursäkta, din muff syns genom de där byxorna."

Är detta olagligt??
Senast redigerad av Pundedu 2026-05-16 kl. 21:00.
Citera
2026-05-16, 21:00
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Det är väl inte olagligt att gå fram till en tjej i tighta leggings och påpeka att fittan syns??

Jag har gjort detta två gånger tidigare, men det var flera år sedan. Har för avsikt att börja göra det igen då jag tycker det är kul.

Vi säger en busshållplats. Där står en rnsam kvinna med mobilen. Hon har tights och relativt kort tröja/jacka/t-shirt. Så står hon där med sin fittbäver.. Då går jag fram och säger: "ursäkta, din muff syns genom de där byxorna."

Är detta olagligt??

Det beror helt och hållet på om avsikten är välvillig (att tipsa), att ragga, eller att trakassera (shaming). Baserat på ditt inlägg verkar det vara det senare. Varför tycker du det är roligt? Tycker du det är fel när heterosexuella kvinnor klär sig sexigt för oss män? Vad hade du gjort om hon skämtsamt svarade "jag vill att den ska synas"?
Citera
2026-05-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det beror helt och hållet på om avsikten är välvillig eller att trakassera. Baserat på ditt inlägg verkar det vara det senare. Varför tycker du det är roligt? Tycker du det är fel när heterosexuella kvinnor klär sig sexigt för oss män? Vad hade du gjort om hon skämtsamt svarade "jag vill att den ska synas"?

Jag hade sagt att hon ska sluta blotta sig. Misstänker jag.
Citera
2026-05-16, 21:31
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Då går jag fram och säger: "ursäkta, din muff syns genom de där byxorna."

Är detta olagligt??

Jag tror att många tjejer helt enkelt inte skulle förstå vad du menar. ”Muff” är ju inte något jättevanligt uttryck.

Om det är olagligt? Kanske kan klassas som ofredande, men det beror nog på hur du säger det och om du är påträngande eller inte.
Citera
2026-05-16, 22:33
Medlem
Majsmannen2s avatar
Ganska skamligt beteende nästintill sexuella trakasserier tycker jag det låter som.

Tror det är betydligt bättre för bägge parter ifall du istället för att berätta att hennes fitta syns tuggar i dig den i det tysta.

Känns som en mer hälsosam approach.
Citera
2026-05-16, 22:49
Medlem
Citat:

Vi säger en busshållplats. Där står en ensam kvinna med mobilen. Hon har tights och relativt kort tröja/jacka/t-shirt. Så står hon där med sin fittbäver.. Då går jag fram och säger: "ursäkta, din muff syns genom de där byxorna."

Är detta olagligt??
Ja, det är ofredande enligt brottsbalken.
Citera
2026-05-17, 03:13
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Är detta olagligt??

Om du gör det på ett otrevligt och påfluget sätt så kan du åka dit för Ofredande. Det beror på om tjejen anmäler dig eller inte.
Citera
2026-05-17, 05:57
Medlem
Torde vara en trolltråd, med tanke på att det vore ungefär lika intelligent som att vända sig till någon på stranden iförd bikini och poängtera att vi ser tuttarnas form. Liksom, nähä? Det är ju det som är meningen, att så mycket som möjligt ska synas men samtidigt lämna en liten, liten bit kvar åt fantasin. För då är man inte 100% slampa.

Det här är spelreglerna som gäller när kvinnor väljer sina plagg. Samma sak gäller tightsen som är menade att ge oss konturen av både vulvan och skinkorna. Vi män accepterar bara att det är så de fungerar, då uppmärksamhet är mycket viktigt för kvinnor rent generellt. Vad är det att anmärka på? Vi lever i ett samhälle där plagg får vara utmanande.

Om frågeställningen trots allt var seriös, så kommer du garanterat kunna bli dömd för sexuellt ofredande med oflyt. Inte för att du skulle ha fel i sak, men för att någon som inte verkar förstå spelreglerna och alltså inte låtsas som det regnar sticker ut - och då kan anses ha en sexuell störning av något slag. Stor risk för det skulle jag säga.
Citera
2026-05-17, 07:30
Medlem
Folk börjar skrika om sexuellt ofredande, men var går gränsen för hur en person kan vara klädd/inte klädd?
Att gå ut naken är inte okej och man torde bli dömd för det.
Kroppsstrumpa visar i princip allting.
Om man målar sin kropp så det ser ut som kläder, är detta okej att gå ut med?

Får man kommentera någon som är naken utomhus?
Räknas det som sexuella trakasserier att kommentera detta?

Om personen har strumpbyxor där man ser könet, är det ofredande att kommentera detta?

Var går gränsen för när det inte är okej att kommentera, rent juridiskt? Vid vilken nivå av påklädnad är det stopp för kommentarer?
Citera
2026-05-17, 07:50
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:

Är detta olagligt??
Nej, finns inget olagligt i att uttrycka den meningen.
Citera
2026-05-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Om du gör det på ett otrevligt och påfluget sätt så kan du åka dit för Ofredande. Det beror på om tjejen anmäler dig eller inte.

Om en kvinna gick fram till en man och säger lite snäset, du hela ditt paket syns genom de där byxorna ditt äckel. Är det en blottare då eller är hon sexuellt ofredande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in