2026-05-17, 12:10
Medlem
BorgeHs avatar
Min erfarenhet är att folk hälsar mer i hus med insatslägenheter än hyreshus.

Personligen tycker jag det är skönt att folk sköter sig själva. Det är inte alltid kul att lära känna folk som är grannar. Det kan bli för mycket tjafs och lånande av verktyg och annat.

Nej, det bästa är om folk sköter sig själva men har uppsikt om det kommer tjuvar eller annat smuts i trappuppgången.
Citera
2026-05-17, 12:12
Medlem
Min uppfattning är att svenskar är överlag dåliga på att hälsa. Fransmän och portugiser exv hälsar alltid
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?
Citera
2026-05-17, 12:13
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?
Vad har du hittat på? Har du lagt ut ditt skräp utanför innan du går med det till soprummet? Har du slagit upp en friggebod eller flera på din tomt? Det kan finnas många orsaker till att de inte pratar med dig.
Citera
2026-05-17, 12:27
Medlem
Tur att man bor som man bor, här hälsar man alla man stöter på i huset, även folk man aldrig sett förut. De flesta av mina grannar är öppna och trevliga, undantagsvis ett par uppenbara autister.
Citera
2026-05-17, 12:45
Medlem
Är blandat hos mig. Vi som är invandrare hälsar i princip alltid. Svenskarna är lite si och så. Grannen är en svensk man på 50+ som är jägare. Den trevligaste människan man kan träffa. Pratar mer än gärna med honom om allt möjligt.

Vissa andra stirrar bara tomt åt något håll när man möts. Syltryggar.
Aldrig förstått det där med svenskar som inte hälsar fast man stött på varandra flera år, jag menar ett "Hej" skadar väl inte och tar ingens tid direkt.
Citera
2026-05-17, 12:46
Medlem
Mina grannar i hyreshus hälsar alltid på mig och jag hälsar alltid på dom. Även när vi ses ute på stan och affärens så stannar man och tar ett snack eller i alla fall minst hälsar. Det är en trevlig sätt att hålla grannsämjan på topp. Vet inte vad det är för knäppa människor ni bor med men alla mina grannar i hyresrätt är supertrevliga. Jag har hundraprocent hundraprocent svenska grannar.
Citera
2026-05-17, 13:23
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Svenskar är ganska asociala människor, som om det var farligt att närma sig andra.

Inte bara svenskar, det något västeuropeisk skulle jag säga även spanjorer samma sak!
Citera
2026-05-17, 14:31
Medlem
proconsuls avatar
När jag bodde i lägenhet för 30+ år sedan kunde jag höra grannarna öppna dörren, och när de hörde (mina) steg i trappan drog de igen dörren och stängde. När jag passerat deras våningsplan hörde jag hur de öppnade igen. Det hände ofta.

Skulle säger att fenomenet inte är nytt.
Citera
2026-05-17, 14:31
Medlem
Hamprs avatar
Citat:

Har ungefär samma erfarenhet. Har bott i samma lägenhet i 10+ år nu och den enda jag "hejjar" på är min absolut närmaste granne på samma våningsplan. Har en till granne där men den personen ser jag aldrig så vet knappt hur personen ser ut.
Det roliga i sammanhanget är att jag noterat hur många som bor i området verkar känna allt och alla, då de mest random personer snackar med varandra som inte ens bor i samma hus.
Dock så när jag möter samma personer så kollar de inte ens på en om man passerar varandra, vet inte om de är rädda för nya personer eller vad det handlar om men jag finner det väldigt märkligt när de i övrigt verkar vara extremt extroverta.
Citera
2026-05-17, 16:06
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Min erfarenhet är att folk hälsar mer i hus med insatslägenheter än hyreshus.

Förmodligen för att man ser en BR som en investering värd att vårda. Ofta är det människor som ligger på ungefär samma ekonomiska "lägstanivå" som en själv man har som grannar också, och det ska inte underskattas som identifikationsfaktor.
Citera
2026-05-17, 21:19
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Varför ligger TS illa till? Du kanske skojar?

Jag skiter 100% i mina grannar och hälsar aldrig på någon. Bäst att hålla skiten på avstånd.

Precis så, folk är efterblivna! Man vill inte ha med andra att göra.
Citera
2026-05-18, 00:11
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Svenskar bor långt ifrån invandrare. Är det en slump
Jag vet inte. Vad innebär det med det du skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in