Citat:
Ok, det har du rätt i och jag kör ju faktiskt inte med min ISPs dns utan dnscrypt.
Att du tekniskt sett kan komma åt sidan gör varken till eller från för sakfrågan, och det får absolut inte trådstarten att "falla platt". Du gör ett klassiskt misstag: du förväxlar en bristfällig teknisk implementering med en juridisk realitet. Den metod som svenska internetleverantörer har tvingats använda för att verkställa denna blockering är i regel så kallad DNS-blockering. Det innebär helt enkelt att operatörens egen "adressbok" vägrar översätta webbadressen (rt.com) till sidans IP-adress. Om du på din dator, i din telefon eller i din hemrouter har ställt in en tredjeparts-DNS – till exempel Googles (8.8.8.8) eller Cloudflares (1.1.1.1) – vilket många gör (eller har som standard i vissa enheter), så rundar du automatiskt den svenska operatörens blockering utan att ens behöva en VPN. Du rör dig helt enkelt utanför deras stängsel.
Faktum kvarstår: EU-förordningen (2022/350) utgör direkt tillämplig lag i Sverige. Post- och telestyrelsen (PTS) har uttryckligen krävt att svenska operatörer ska hindra tillgången till dessa domäner. Staten har alltså implementerat ett juridiskt tvingande censurkrav på informationsinfrastrukturen. Att argumentera för att "censuren inte existerar för att jag lyckades kringgå den" är ett logiskt haveri. Det är som att hävda att hastighetsbegränsningar inte existerar i lagboken bara för att du lyckades köra förbi en fartkamera när den var avstängd. Trådstarten handlar inte om huruvida staten är inkompetent på IT och nätverksbyggande (det vet vi redan att de är). Den handlar om den demokratiska principen: Huruvida staten, med EU som svepskäl, ska ha den juridiska rätten att agera smakdomare över vilken information som får passera genom svenska bredbandsnät, och huruvida vi bara ska acceptera att de kringgår vårt grundlagsskyddade censurförbud för att göra det.
Faktum kvarstår: EU-förordningen (2022/350) utgör direkt tillämplig lag i Sverige. Post- och telestyrelsen (PTS) har uttryckligen krävt att svenska operatörer ska hindra tillgången till dessa domäner. Staten har alltså implementerat ett juridiskt tvingande censurkrav på informationsinfrastrukturen. Att argumentera för att "censuren inte existerar för att jag lyckades kringgå den" är ett logiskt haveri. Det är som att hävda att hastighetsbegränsningar inte existerar i lagboken bara för att du lyckades köra förbi en fartkamera när den var avstängd. Trådstarten handlar inte om huruvida staten är inkompetent på IT och nätverksbyggande (det vet vi redan att de är). Den handlar om den demokratiska principen: Huruvida staten, med EU som svepskäl, ska ha den juridiska rätten att agera smakdomare över vilken information som får passera genom svenska bredbandsnät, och huruvida vi bara ska acceptera att de kringgår vårt grundlagsskyddade censurförbud för att göra det.
Sen håller jag absolut med dig i princip. Men i praktiken vete fan om de som inte fattar att man bör byta dns ska anförtros att tolka ryska fejk news

EDIT: Rumpollon nedan är en typisk sådan som inte bör läsa sådana sidor...
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-14 kl. 22:44.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-14 kl. 22:44.