2026-05-12, 17:09
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av Nextcloud?
Hur kommer man igång?
Citera
2026-05-12, 17:27
Medlem
triptykens avatar
Jovars? Fast det är en konstig fråga - vad menar du "hur kommer man igång"? Det finns servrar online som du kan betala för där du har en Nextcloudserver för filer mm - flera som sätter upp det åt dig så du inte behöver göra nåt alls nästan.
Citera
2026-05-12, 18:58
Medlem
Jag vill ansluta min hårddisk till datorn och nå filerna (Foton) externt via mobilen.
Citera
2026-05-13, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapha123
Jag vill ansluta min hårddisk till datorn och nå filerna (Foton) externt via mobilen.

Kör det i docker. Om du ibte får det att fungera kan du skriva exakt vad som inte funkar så är det enklare att hjälpa dig.
Citera
2026-05-15, 14:10
Medlem
Ok! Var hittar jag programvaran Docker på nätet?
Citera
2026-05-15, 15:51
Medlem
Det är en del småavancerade homelabdelar som behövs pysslas med och övervägas om du vill komma åt hårdisken från telefonen, särkilt om det är utanför det lokala nätverket. Du behöver vara bekväm med att lära dig om eget VPN (tailscale/netbird) eller brandväggar och riskerna kring att öppna dina portar. Det utöver att köra Nextcloud i Docker, som är en egen historia.

Docker hittar du på docker.com, men var det klurigt att hitta det på egen hand så kan jag nog inte rekommendera hemlabbande, det kräver en del aktivt självlärande och google-fu.
Citera
2026-05-16, 20:38
Medlem
stinksuggas avatar
Jag hade inte kört det i docker, utan istället kört det standalone. Man kan följa installationsguide via deras dokumentation.

Ett par anledningar till att inte köra nextcloud i docker är; I/O overhead och uppdateringar. Sätter du din NC image på latest och sedan glömmer bort att uppgradera på ett tag så får du det lite jobbigt när du väl kommer till skott. Man tappar också prestanda på filöverföringar och sync när man kör det i docker. Exakta procent vet jag inte men jag märkte skillnad iaf.

För att uppdatera en standalone installation går du helt enkelt in på webguit och uppdaterar.

https://docs.nextcloud.com/server/stable/admin_manual/installation/index.html
Citera
2026-05-20, 09:11
Medlem
Om man vill köpa tjänsten med Nextcloud, vilka svenska leverantörer finns det?? Jag är lite sugen på att prova, men har just nu lite bekymmer med hårdvara som pajat, och i väntan på att jag köper ny, så är det ju en fördel med att lägga tjänsten externt kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in