Citat:
Ursprungligen postat av
Exploreuranus
Det är endast de gamla hjälpmedlen som har gråa däck. Varför de hade gråa vet jag dock ej.
Gråa däck är mjukare och slits snabbare och är därför mest vanligt inomhus medans svarta däck är mer lämpliga utomhus pga längre livslängd och bättre grepp.
Sen har innehållsförtäckningen förändrats över tid, på elskotrar förekommer det däck som är mer plast än gummi till ex, inte osannolikt att materialutveckling har minskat problemet med svarta fläckar vilket gör nyttan med gråa däck mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
DjungelJumbo
Då jag varit med som assistent vid träning i gym och idrotshallar har jag sett många rullstolar med svarta däck och sett dem rulla på golv på nära håll. Har aldrig sett att det blir svarta märken efter gummit. Det blir aldrig tillräcklig friktion och kraft som det blir om man gör burn-outs med en bil. Inga märken efter grå däck heller.
Tror inte det går aven om man försökte. Kanske kanske om nån verkligen försökte men tveksamt. Det krävs för mycket kraft för att gummi ska släppa från däcket. Och de släpper ingen färg heller vad jag vet
De enda märken som kunde bli var om det var mycket smuts på däcken om de rullat ute. Men det beror ju inte på gummit i sig utan det är som att gå in med smutsiga skor.
När makarna hedenhös levde så fick vi inte använda skor med svarta sulor i gymnastiken för det lämnade synliga fläckar så inte alltid det behövs så mycket våld, med träningsskor räckte det att lite lätt dra skon över golvet för det skulle synas.