2026-05-10, 14:13
Medlem
Tommys fönsterputs städ
Flyttfabriken flytt
Citera
2026-05-10, 16:46
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Utan RUT-avdrag. Min pappa hyrde lägenheten och har avlidit. Som jag förstår det innebär detta att vi inte kan utnyttja RUT-avdraget?
Din pappa är avliden, men saker som händer efter hans död måste ändå deklarareras till SKV nästa år, så det skall inte vara något problem med avdrag då. Så saker som görs nu skall gå att dra av trots att han är avliden.

Jag har skött två dödsbon och där fick jag göra RUT-avdrag på flyttstäd, målning, golv, mm i dom deklarationer som gjorde på dom avlidna året efter.

Alternativt, beställ i ditt namn eller din brors och betala så får du/han dra av i era egna deklarationer nästa år. Onödigt krångligt men fullt möjligt.

Ring SKV och kolla om du är osäker. Dom har bra koll och ger dig alla svar du söker.
Citera
2026-05-10, 19:35
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Din pappa är avliden, men saker som händer efter hans död måste ändå deklarareras till SKV nästa år, så det skall inte vara något problem med avdrag då. Så saker som görs nu skall gå att dra av trots att han är avliden.

Jag har skött två dödsbon och där fick jag göra RUT-avdrag på flyttstäd, målning, golv, mm i dom deklarationer som gjorde på dom avlidna året efter.

Alternativt, beställ i ditt namn eller din brors och betala så får du/han dra av i era egna deklarationer nästa år. Onödigt krångligt men fullt möjligt.

Ring SKV och kolla om du är osäker. Dom har bra koll och ger dig alla svar du söker.

RUT-avdrag medges bara för arbeten som skett före dödsfallet. Så har du fått igenom det har du haft tur att det slunkit igenom utan granskning. Dessutom får du inte ta RUT på målning, golv mm utan det är då ROT-avdrag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in