2026-05-04, 00:29
Medlem
Är rätt normalt att man har ett par 100 i restskatt när man studerar.

Att anmäla bankkonto har dock ingenting med saken att göra då det bara är aktuellt när man ska få tillbaka skatt som man betalat för mycket, vilket uppenbarligen inte är fallet här.

Känns som du skitit i att deklarera åtminstånde förra året, och är på väg att skita i det detta året med.
Citera
2026-05-04, 00:29
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar
Jag bor hemma. Men inkomst från hur länge sedan?.
Ja du 7år tror jag skatteverket kan skatta dig för så kan ju va från 7år tebaks
Citera
2026-05-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
Ja du 7år tror jag skatteverket kan skatta dig för så kan ju va från 7år tebaks

Okej som sagt fått betalt av "CSN" när jag studerade men missade även några månader där att få pengar. Sedan nu i några månader ingen inkomst alls. Det där skumma "jobbföretaget" jag skrev var flera år sedan...

Är det bäst att bara betala det på swish nu?
Citera
2026-05-04, 00:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag bor hemma. Men inkomst från hur länge sedan?.

Är det en gammal skuld eller?

För inkomståret 2025 så är det bara att betala. Tror att den ska vara betalad efter sommaren.
Ring Skatteverket och fråga så snart som möjligt är mitt tips.
Citera
2026-05-04, 00:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Okej som sagt fått betalt av "CSN" när jag studerade men missade även några månader där att få pengar. Sedan nu i några månader ingen inkomst alls. Det där skumma "jobbföretaget" jag skrev var flera år sedan...

Om det är bara tre hundra typ, så kan du väl göra det. Kolla att det är verkligen Skatteverket som ligger bakom.
Citera
2026-05-04, 00:40
Medlem
orco2s avatar
Citat:

Om du vill slippa dyr ränta o att kronofogden kommer o hämtar dina kalsonger så borde du betala
Citera
2026-05-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om det är bara tre hundra typ, så kan du väl göra det. Kolla att det är verkligen Skatteverket som ligger bakom.

Det är skatteverket och har gått över till kronfogden för det är 2500 eller något skrev det i annat meddelande. Först var det runt 2000 som jag hade missat
Citera
2026-05-04, 00:53
Medlem
Varför inte bara ringa Skatteverket och fråga?
Dom har mycket kompetent personal som svarar utförligt på de allra flesta frågor som inkommer.

Verkar vara ett antal olika saker som behöver redas ut för din del.
Citera
2026-05-04, 00:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är skatteverket och har gått över till kronfogden för det är 2500 eller något skrev det i annat meddelande. Först var det runt 2000 som jag hade missat

Du skrev också följande:
Sen ser jag också : Preliminär skatteuträkning
Belopp att betala: 319 kr
För detaljer, se Skatteuträkning

Ring Skatteverket så snart som möjligt är mitt tips.
Citera
2026-05-04, 01:02
Medlem
Varför frågar du flashback istället för att ringa direkt till skatteverket?

"-Hej! Jag heter stolpskott och jag behöver förtydligande över ett brev jag fick från er i kivra"

Och så vidare....

Du behöver inte göra det svårare för dig själv
Citera
2026-05-04, 01:04
Medlem
Ok får väl ringa imorgon. Gjorde ett inlägg när jag upptäckte detta och går inte att ringa nu. Har ju inte haft någon arbetsgivare på år... Så det kan inte vara något med det där
Citera
2026-05-04, 01:08
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Fick meddelande på kivra innan med mina "kontoutdrag" två gånger. Sen efter brevet att jag måste betala så har jag fått ett till med kontoutdrag.

Jag behöver hjälp. Det står inte varför jag har en skuld.? Snälla någon hjälp...
I Sverige föds man som "skattskyldig".

Ofta ligger bevisbördan på den skattskyldige, även när random handläggare på skatteverket gjort fel eller misstag och upptaxerat dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in