2026-05-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I korgningsmeddelandet skriver Kyrpator: "En trådstart skall dessutom vara begriplig i största allmänhet."

Fokusera på att göra trådstarten begriplig.

Använd t.ex. inte ord, där du vet, att "troligen bara en liten bråkdel här på forumet kan förstå vad [ett centralt begrepp] faktiskt innebär" UTAN att förklara, vad begreppet betyder.

Historicitet betyder att något är historiskt sant, verkligt eller äkta, snarare än fiktivt eller mytologiskt. Det handlar om att bekräfta om en person, händelse eller berättelse faktiskt har ägt rum i det förflutna. Begreppet fokuserar på autenticiteten och det sanningsvärde som tillskrivs kunskap om historien./wikipedia
Så samma innehåll med lite omformulering med fokus på tydlighet och att lägga länkar i en spoiler längst ned skulle funka enligt dig?
Citera
2026-05-03, 13:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Så samma innehåll med lite omformulering med fokus på tydlighet och att lägga länkar i en spoiler längst ned skulle funka enligt dig?

Du kan ju bolla din trådstart med Kyrpator (eller med ngn annan moderator i Religion) och få återkoppling (innan du postar om ämnet), om trådstarten är tydlig.
Citera
2026-05-05, 13:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag tycker nog faktiskt att du har ett intressant uppslag här! Jesus historicitet debatteras ju och detta har t o m ett eget namn: Jesusmyten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesusmytteorin
Men finns det ens någon liknande debatt om Profeten? Varför hör vi inte mer om den isf? Är det någon sorts kulturell självspäkning att bara kritisera element i vår egen kultur, PK och woke och så? Och så inte minst, hur är det nu egentligen med historiciteten om Aisha osv?

Frågor som borde kunna diskuteras i en Flashbacktråd om det, imho! (Men givetvis inte i den HÄR tråden.)

Mina två cent om trådstarter:
En sådan får gärna vara kort och INTE ett försök till att uttömma ämnet. Den ska ju inbjuda till diskussion. Motivera lite kort varför ämnet är intressant, och ta gärna med någon länk som underlag. Har du fler och detaljerade tankar och svar kan du ju fylla med dessa i egna inlägg i tråden.
Citera
2026-05-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag tycker nog faktiskt att du har ett intressant uppslag här! Jesus historicitet debatteras ju och detta har t o m ett eget namn: Jesusmyten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesusmytteorin
Men finns det ens någon liknande debatt om Profeten? Varför hör vi inte mer om den isf? Är det någon sorts kulturell självspäkning att bara kritisera element i vår egen kultur, PK och woke och så? Och så inte minst, hur är det nu egentligen med historiciteten om Aisha osv?

Frågor som borde kunna diskuteras i en Flashbacktråd om det, imho! (Men givetvis inte i den HÄR tråden.)

Mina två cent om trådstarter:
En sådan får gärna vara kort och INTE ett försök till att uttömma ämnet. Den ska ju inbjuda till diskussion. Motivera lite kort varför ämnet är intressant, och ta gärna med någon länk som underlag. Har du fler och detaljerade tankar och svar kan du ju fylla med dessa i egna inlägg i tråden.
Tack för stöttan nerdnerd.

Jag hade faktiskt nyss satt mig och spånat på en ny trådstart med fokus på tydlighet och att ge en bakgrund till ämnet. Efter sex paragrafer så är känslan att jag har tre fjärdedelar kvar och att TS därmed kommer bli ungefär tio gånger längre än vad folk generellt orkar med 🙂‍↕️

Tror att jag ska göra ett försök som är mer i linje med ditt förslag. Så får du lova att komma och rota runt lite du med så jag får chans att vräka på efter hand!
Citera
2026-05-05, 16:57
Medlem
(FB) Om hadithernas trovärdighet är som en atom, är evangeliernas som en galax?

Fick meddelande om att Ruskigbuss inkorg var full. Kyrpator har ju inte svarat och tyvärr verkar inte Sun Ruler vara med oss längre. Mer än en varning riskerar jag nog inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in